Het gebruik van een goede email marketing strategie binnen de complete (online) marketingstrategie is een goed middel om producten of diensten van een bedrijf te promoten en om klantloyaliteit te stimuleren.
E-mailmarketing is een vorm van marketing die de klanten op een mailinglijst op de hoogte brengt van nieuwe producten, kortingen en andere diensten. Daarnaast kan het ook een worden gebruikt om de naamsbekendheid te vergroten door het publiek te informeren over de waarde van het merk of hen betrokken te houden tussen de aankopen door. Het kan ook van alles daar tussenin zijn. In deze blog leggen we je graag uit wat email marketing precies is, gaan we het hebben over email marketing strategieën en hebben we een voorbeeld van een goede mailcampagne.
Wat is e-mail marketing?
E-mailmarketing is een direct marketing kanaal waarmee bedrijven nieuwe producten, diensten, updates en promoties kunnen delen met klanten op hun lijst met contactpersonen. E-mailmarketing staat bekend om zijn hoge return on investment (ROI). De hoge ROI maakt het cruciaal en belangrijk voor veel bedrijven om toe te voegen aan hun online marketing strategie.
Moderne e-mailmarketing is afgestapt van de massale mailings die voor iedereen geschikt zijn en richt zich in plaats daarvan op toestemming, segmentatie en personalisatie. Dit klinkt misschien tijdrovend, maar marketing automation zal het meest zware werk voor je doen. Op de lange termijn stimuleert een goed ontworpen e-mailmarketingstrategie niet alleen de verkoop, maar helpt het ook een community rond een merk te bouwen.
Waarom een email marketing strategie altijd goed is om te gebruiken
E-mail is zo’n populaire marketingtool voor bedrijven geworden, deels omdat het de gebruiker dwingt om actie te ondernemen; een e-mail blijft in de inbox totdat deze is gelezen, verwijderd of gearchiveerd is.
E-mailmarketing kan helpen om de relatie met de doelgroep op te bouwen en om klantloyaliteit te vergroten. Tegelijkertijd kun je verkeer mee doorsturen naar jouw blog, social media of iets anders. Met e-mailmarketing kun je heel specifieke segmenten en gebruikers targeten op basis van belangrijke kenmerken. Zo stuur je alleen de mensen een e-mail met relevante informatie voor hun situatie.
Met e-mailmarketing kun je ook A/B-tests van verschillende onderdelen uitvoeren om het best presterende bericht te identificeren. Denk hierbij aan testen met een onderwerpregel of een call-to-action. Met de juiste e-mailmarketing software kun je tests doen en kun je goede analyses maken.
Het verschil tussen B2C en B2B e-mailmarketing
Business-to-business (B2B) en business-to-consumer (B2C) marketing technieken zijn gericht op het aantrekken van twee verschillende doelgroepen. B2B verwijst naar bedrijven die zich richten op het bedienen van andere bedrijven in plaats van zichzelf. Enkele voorbeelden zijn software, marketingbureaus, consultants et cetera.
B2C verwijst naar bedrijven die zich richten op de behoeften en belangen van hun klanten, die vaak individuen zijn. Met andere woorden, ze verkopen aan iedereen behalve aan professionals. Denk aan tandpasta, supermarkten en computerspelletjes. Hoewel deze merken ook aantrekkelijk kunnen zijn voor bedrijven, is het grootste deel van hun klantenbestand afkomstig van consumenten, dus hun marketing weerspiegelt dat.
In zowel B2B- als B2C-marketing moeten mailings klanten onmiddellijk inspireren om de volgende actie te ondernemen. Het verschil hier is dat de volgende actie voor B2C-doelgroepen zou kunnen zijn om een aankoop te doen, terwijl B2B-kopers over het algemeen een veel langere tijdlijn hebben om beslissingen te nemen. B2C-marketing is ook afhankelijk van het aanspreken van emoties om snelle koopbeslissingen te nemen. Voor B2B streven marketeers er vaak naar om hun leads naar de volgende fase van de verkooptrechter te brengen.
Hoe maak je een winnende email marketing strategie?
- Ontwerp een strak e-mail design:
Een goede e-mailmarketingstrategie is niet compleet zonder een goed e-mailontwerp. Het verzenden van een e-mail in platte tekst werkt, maar een goed ontworpen e-mail heeft meer aantrekkingskracht om de klant te overtuigen om op de CTA te klikken. Om goede e-mails te ontwerpen, moet je de belangrijkste elementen opmaken die je in de e-mail wilt opnemen. Zoals de onderwerpregel , hoofdtekst, afbeeldingen, CTA en de voettekst.
- Voeg een pakkende e-mailhandtekening toe
Een e-mailhandtekening zorgt ervoor dat jouw e-mails er professioneel uitzien, waardoor je vertrouwen opbouwt, contact maakt met het publiek en abonnees een glimp van de persoonlijkheid van je merk laat zien. Houd rekening met deze tips bij het maken van een e-mailhandtekening.
- Hou het simpel. Voorkom dat je jouw handtekening overlaadt met te veel teksten en elementen. Houd je aan de basisgegevens zoals de merknaam, e-mail, website, enz.
- Zorg voor consistente branding. Pas dezelfde kleurenschema’s en hetzelfde logo toe die je gebruikt in jouw marketingmateriaal, inclusief je e-mailhandtekening.
- Voeg de nodige links toe. Voeg links naar je social mediaplatforms en website toe. Zo kun je abonnees aanmoedigen om via andere kanalen contact met je op te nemen.
- Segmenteer jouw doelgroep
Aangezien je abonnees verschillen in mate van bereidheid om te converteren, is het van belang dat je ze segmenteert op basis van interesses, unieke kenmerken etc. Target de segmenten met relevante campagnes.
- Personaliseer de content
Met persoonlijke e-mailmarketing richt je jouw mailcampagnes op specifieke doelgroepen op basis van hun laatst gekocht product, demografische gegevens etc. Stem de inhoud af op de behoeften van je klanten en bied aanbiedingen aan die aansluiten bij hun interesses.
- Spreek abonnees aan met hun naam. Laat je publiek zich speciaal voelen door hun namen in de begroeting of onderwerpregel te gebruiken om ze beter te betrekken.
- Lever content die relevant is voor de levenscyclusfase van je publiek. Stuur passende content naar de juiste doelgroep, zoals een welkomstbericht voor nieuwe abonnees en upsell-aanbiedingen voor eerdere klanten.
- Stuur inhoud over persoonlijke en seizoensgebonden evenementen. Personaliseer de campagnes meer door je abonnees (onder andere) verjaardags- en vakantiegroeten te sturen.
- Gebruik korte onderwerpregels
Wist je dat bijna de helft van de open-rate van e-mailontvangers te wijzen is aan de onderwerpregels. Denk dus goed na over de perfecte onderwerpregel. Gebruik idealiter ongeveer 6 – 10 woorden en zorg dat er een gevoel van urgentie ontstaat.
- Automatiseer je e-mailcampagnes
Gebruik e-mailautomatiseringssoftware om campagnes te automatiseren, inclusief het instellen van vooraf ingestelde voorwaarden en triggers, zoals bepaalde tijden en abonnee acties. Met goede e-mailmarketingtools kun je vaak ook zeer specifieke segmenten aanmaken. Daarnaast zal het je veel tijd en moeite schelen.
- Optimaliseer voor mobiel
Het aantal mensen dat hun e-mail voornamelijk via mobiel opent stijgt zeer snel. Zorg er dus voor dat jouw e-mail mobielvriendelijk is met de volgende tips:
- Houd het kort. Schrijf beknopte e-mailkopieën, onderwerpregels en pre-headers en gebruik grotere lettergroottes zodat lezers de inhoud duidelijk kunnen zien op kleine schermen.
- Gebruik een responsief ontwerp. Werk met e-mailcampagnebouwers met functies voor het maken van mobielvriendelijke e-mails .
Test je call-to-action. Vermijd het gebruik van onnodige e-mailafbeeldingen die de focus van de CTA wegnemen of ze moeilijk leesbaar maken of moeilijk maken om op een mobiel scherm te tikken.
Graag een email marketing campagne laten opzetten door echte specialisten?
Wil je graag een goede e-mailmarketing campagne opzetten, maar weet je niet goed hoe? De online marketing specialisten van Timmermans Media helpen je hier graag bij. Neem vrijblijvend contact op voor een adviesgesprek.