Je naamsbekendheid vergroten met gratis publiciteit op het internet

online naamsbekendheid vergroten
Leestijd: 8 minuten

Het internet staat vol met bedrijven en merken die hun doelgroep willen bereiken vanaf achter hun laptop… Logisch want de mogelijkheden zijn geweldig effectief! Maar hoe zorg je nou dat jij opvalt? Juist, door je naamsbekendheid te vergroten. Zo heb je direct een streepje voor ten opzichte van je concurrentie. Je naamsbekendheid vergroten is dus uitermate belangrijk voor een krachtige online marketing strategie!

Wat is naamsbekendheid?

Naamsbekendheid, ook wel merkbekendheid, is een algemene term die beschrijft hoe bekend (bewuste) consumenten zijn met een merk of producten. Simpel gezegd, naamsbekendheid is de maatstaf voor hoe gedenkwaardig en herkenbaar een merk is voor zijn doelgroep. Je naamsbekendheid vergroten is een krachtige marketingstrategie die consumenten ertoe brengt een voorkeur voor een bepaald merk en zijn producten te ontwikkelen.

Een merk herkenbaar en gedenkwaardig maken vormt de kern van de meeste marketingstrategieën, omdat het een belangrijke kracht is achter merkvertrouwen en uiteindelijk zorgt voor het draaien van sales.

Waarom naamsbekendheid vergroten belangrijk is

Naamsbekendheid vergroten belangrijk

Merkbekendheid is belangrijk omdat het doelgroepen helpt jouw ​​branding en producten te begrijpen, eraan te herinneren en er vertrouwd mee te raken. Als je naamsbekendheid kunt opbouwen bij je doelgroep, kun je ervoor zorgen dat jouw merk top-of-mind wordt wanneer deze consumenten klaar zijn om onderzoek te doen en een aankoop te doen. Aangezien klanten je merk al herkennen, is de kans groter dat ze iets bij jouw bedrijf kopen dan bij bijvoorbeeld het bedrijf van een concurrent waarmee ze niet zo vertrouwd zijn.

Naamsbekendheid wordt vaak gezien als de eerste fase van de marketingtrechter. Door naamsbekendheid te creëren, kun je een breed netwerk uitwerpen over jouw doelgroep van potentiële kopers. Van daaruit kun je leads naar de onderzoeks- en besluitvormingsprocessen en uiteindelijk naar het (online) koopproces leiden.

Voorbeelden van naamsbekendheid vergroten met gratis publiciteit

Er zijn veel manieren om gratis publiciteit op te bouwen, te creëren en tot stand te brengen. Wij geven je een aantal tips waar je direct vandaag direct mee zou kunnen beginnen.

1. Gastblog voor andere sites

Gast bloggen is één van de beste manieren om met minimale inspanning de naamsbekendheid te vergroten. Je kunt profiteren van het verkeer dat al naar een andere website komt om zo meer aandacht voor jouw merk te krijgen en tegelijkertijd nuttige en relevante inhoud aan te bieden. Met andere woorden, je pusht jouw product niet alleen naar mensen die (nog) niet klaar zijn om te kopen, maar schrijft eerder in je merkstem en presenteert jezelf eerst als persoonlijkheid, daarna als merk.

Op deze manier zorg je ervoor dat jouw ”naam” op veel meer plekken besproken wordt dan alleen op je eigen kanalen… Let op: gast bloggen kan gratis zijn, maar sommige (vooral grotere) websites met veel bezoekers rekenen hier ook kosten voor.

2. Netwerken

Introvert of extravert, luidruchtig of stil, alle mensen hebben baat bij sociaal contact en tijd met elkaar doorbrengen. Zo blijven we verbonden, leren we nieuwe dingen en worden we bekend bij anderen. Hetzelfde geldt voor jouw merk. Als je alleen probeert contact te maken met anderen wanneer je probeert een verkoop te doen of ondersteuning te krijgen, zal je niet bekend staan ​​als iets anders dan een bedrijf met een unieke intentie (hetzelfde geldt voor een persoon).

Om de naamsbekendheid van jouw merk te vergroten, moet je sociaal zijn. Post op social media over dingen die niets met je product of diensten te maken hebben. Communiceer met je publiek door vragen te stellen, op berichten te reageren of inhoud die je leuk vindt te retweeten of delen. Behandel jouw social media accounts alsof je een persoon bent die vrienden probeert te maken, niet een bedrijf dat geld probeert te verdienen.

3. Maak deelbare infographics, whitepapers of ebooks

naamsbekendheid vergroten met infographics

Deelbare berichten zijn cruciaal voor het bereiken van nieuwe doelgroepen op sociale media. Ze zorgen ervoor dat je inhoud wordt gezien door mensen buiten je volgersbestand en bouwen organisch bereik op in de nasleep van vervelende algoritme-veranderingen. Dit geldt met name op Facebook, waar het algoritme de voorkeur geeft aan aandelen van vrienden en familie boven berichten van merken.

Een van de meest deelbare content dat je kunt verzinnen, is de infographic. Ze zijn visueel aantrekkelijk, gemakkelijk te consumeren en leuker om te lezen dan een gewoon artikel. Onthoud dat het brein visuele beelden 60.000 keer sneller verwerkt dan platte tekst en dat 94% van de blogposts met beelden meer betrokkenheid opleveren.

4. Verbeter je SEO met aan gebruikersintentie gerelateerde zoekwoorden

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) lijkt misschien intimiderend, maar het is eenvoudig te implementeren – en het is van uiterst belang voor de online vindbaarheid van een merk. Het houdt in dat jouw inhoud wordt gezien door zoekmachines zoals Google en op pagina’s met zoekresultaten wordt geplaatst.

Je naamsbekendheid vergroten doe je dus ook zeker met SEO. Zodra jij op zoekwoorden waar jouw doelgroep mee zoekt, vaak zichtbaar bent, zal je doelgroep je sneller herkennen.

5. Start een podcast

naamsbekendheid vergroten met podcast

In de zoektocht naar hoe je jouw naamsbekendheid vergroten kunt, geldt: hoe meer waarde je kunt toevoegen aan het leven van consumenten, hoe groter de kans is dat ze je onthouden, je aanbevelen en uiteindelijk klant worden.

Het maken van een podcast hoeft niet alleen te gaan over jouw product of dienst, wees creatief. Heb je bijvoorbeeld een bedrijf in de fitness branche? Interview atleten die een verschil maken in hun gemeenschap. Ben jij een beautymerk? Duik in de wetenschap achter het maken van verschillende serums, haarverzorgingsproducten of make-up. Kortom, publiceer inhoud met waarde voor je doelgroep.

Overweeg op welke gebieden jouw team expert is, en creëer een stukje inhoud dat niet alleen waarde toevoegt aan het leven van luisteraars, maar wanneer het correct wordt gepromoot, wonderen kan doen voor het vergroten van je naamsbekendheid.

Start direct met je naamsbekendheid vergroten door gratis publicatie op het internet

Naamsbekendheid vergroten is een krachtig concept dat een grote impact kan hebben op jouw marketinginspanningen, consumentenperceptie, en uiteindelijk, de omzet. Het vergt specialisme. Met deze blog willen we je graag helpen om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van hoe je jouw naamsbekendheid vergroten kunt met gratis publiciteit. Er komt veel kijken bij het creëren van zo’n gratis publiciteit strategie. Het is tenslotte echt een lange termijn project.

Timmermans Media kan je helpen bij het opzetten van een strategie of het geven van advies voor je naamsbekendheid vergroten. Zo ben je niet teveel tijd kwijt aan het onderzoek, de uitvoering, etc. en kun je deze tijd gebruiken voor jouw klanten. Neem daarom contact met ons op door te mailen naar info@timmermansmedia.nl of bellen naar 073-208 0036. Dan bekijken we samen hoe we jou het beste kunnen helpen!

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Nick Kiburg

Nick Kiburg

Hallo, ik ben Nick Kiburg. Ik ben veel bezig met de laatste trends en ontwikkelingen binnen de online marketing- en e-commerce branche. Mijn passie is om andere van (extra) informatie te voorzien in informatieve blog posts, deze zal je dan ook veel van mij tegen komen! Ik sta er dan ook altijd voor open om hierover in gesprek te gaan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.