Tegenwoordig is het steeds belangrijker om goede teksten op je website te hebben. Hiervoor kan je gebruik maken van een copywriter. Maar wat is precies direct response copywriting? Lees in deze blog alles over dit begrip, hoe je dit effectief kan toepassen en hoe wij jou hierbij kunnen helpen!
Wat is direct response copywriting?
Direct response copywriting is het schrijven van wervende teksten. Door het schrijven van de teksten probeer je de lezer een actie te laten uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan het inschrijven voor een nieuwsbrief, een E-book downloaden, iets kopen, contact opnemen, een bericht te delen of je volgen op social media.
Direct response copywriting is dus eigenlijk een tekst zo schrijven dat de lezer actie onderneemt. Belangrijk om te weten is dat het niet een korte call-to-action is maar echt een gedetailleerde tekst met het doel de lezer aan te zetten tot actie door de lezer informatie te geven.
Geloof je al in het doel van direct response copywriting en wil je het toepassen? Bekijk onze laatste alinea en kijk hoe wij je kunnen helpen.
Hoe pas is direct response copywriting toe?
In 3 korte stappen leg ik je uit hoe jij, of jouw copywriter, direct response copywriting kan toepassen. Dit is vooral handig voor verkoops- of wervingsteksten. Lees hier de 3 belangrijke stappen:
Stap 1: Gebruik een pakkende titel
Het belangrijkste, als je begint met het schrijven van een tekst of blog, is de titel. Naast de lay-out is een titel hetgeen wat de aandacht van de lezer moet trekken. Bekijk hieronder twee titelkoppen, voor welk zou jij gaan?
- Copywriting toepassen
- Copywriting: dit moet je absoluut weten!
Hierbij zal de tweede titel, voor de meeste mensen, het interessantste zijn en de meeste nieuwsgierigheid opwekken. De lezer zal denken wat moet ik absoluut weten? En klikt op de link.
Stap 2: Informeer en overtuig
Je tekst of blog schrijf je met als doel je product of dienst aan te bieden. Waarom schrijf je deze tekst? Om de klant, vanaf het oogpunt van een expert, informatie te bieden en de klant in actie te krijgen. Schrijf daarom een interessant en uitgebreid artikel waarbij je het probleem van de klant weergeeft en hier een oplossing voor biedt.
Hoe meer de lezer over het onderwerp en jouw product of dienst te weten komt, hoe meer deze ervan overtuigd raakt dat jouw bedrijf de oplossing is voor zijn of haar problemen.
Stap 3: SEO toepassen
Direct response copywriting kan worden toegepast in een goed artikel maar dan heb je nog niet gekeken naar SEO. SEO is zoekmachine optimalisatie die ervoor bedoeld is om hoger in de ranklijst van Google te verschijnen. Zo ben je dus beter vindbaar en zullen potentiële klanten je sneller vinden. Dit geld overigens niet alleen voor Google maar ook voor andere zoekmachines als bijvoorbeeld Bing.
Hoe maak je nu een SEO tekst een wervende tekst? Hierbij moet je denken aan verschillende belangrijke dingen als: zoekwoorden onderzoek, internal linking, spelling en grammatica, tussenkopjes en alinea’s en ga zo maar door. Dit is niet iets wat iedereen kan, schakel hiervoor een goede copywriter in.
Tips voor direct response copywriting
Wil je direct response copywriting zelf gaan toepassen? Lees dan alle tips met betrekking tot het toepassen van deze manier van copywriting:
Tip 1: Ken je lezer/klant
Het belangrijkste is dat je schrijft voor je doelgroep, dit is van fundamenteel belang voor direct response copywriting. Als je iemand wil aanzetten tot actie, moeten de lezers zich aangesproken voelen en zich kunnen herkennen in je tekst en het probleem dat je beschrijft.
Tip 2: Begin krachtig
Zoals ik al heb genoemd, is het belangrijk om krachtig te beginnen. Dit begint bij de titel maar ook in het begin van de tekst is het belangrijk om de lezers te blijven prikkelen. Vertel ze dan duidelijk wat ze gaan leren door het lezen van je tekst en haal ze over om je hele tekst of blog te lezen. Denk bijvoorbeeld aan: Wil jij leren hoe je direct response copywriting toepast? Lees dan door! Hierbij geef je aan wat de lezer leert in de rest van je tekst.
Zeker weten dat je een krachtige tekst hebt geschreven? Laat je tekst na het schrijven een paar dagen liggen, bekijk daarna de inhoud van de tekst nogmaals. Kijk of de tekst nog steeds dezelfde impact en kracht heeft die je dacht dat het had bij het schrijven van het artikel. Geen tijd? Laat de tekst lezen door een werknemer, collega of vriend en vraag naar de impact en informatie in de tekst.
Tip 3: Lezer staat centraal
Bij effectieve toepassing van direct response copywriting staat de lezer centraal, niet het bedrijf. Zorg er dus voor dat je altijd praat in de je- en jij-vorm. Dit spreekt lezers rechtstreeks aan, ook al lezen ze dit vanuit zakelijk oogpunt. Een handig ezelsbruggetje om te onthouden is: “je” is de makkelijkste weg naar “ja”.
Tip 4: Zet aan tot actie
Je hebt gelezen dat deze manier van copywriting altijd draait om het aanzetten tot actie, maar het is altijd goed om dit niet op het einde maar ook in het midden van je tekst te laten terugkomen. Laat het bijvoorbeeld twee of drie keer terugkomen op verschillende plekken in je tekst.
Direct response copywriting uitbesteden?
Eigenlijk is dit de manier waarop wij direct response copywriting gebruiken: we willen jou overhalen om je teksten te laten schrijven door ons. Waarom moet je voor ons kiezen? Omdat wij gespecialiseerd zijn in het schrijven van teksten met focus op SEO maar ook andere online marketing activiteiten. Wij zorgen ervoor dat alle teksten op jouw website voldoen aan de eisen en de aandacht van de (potentiële) klant trekken en vasthouden.
Neem vrijblijvend contact met ons op via info@timmermansmedia.nl of bekijk onze website Timmermans Media.