Een sales funnel maken in 4 stappen

salesfunnel
Leestijd: 8 minuten

Wil je een sales funnel maken? Wanneer je een product of dienst wilt verkopen, wil je geen mensen onnodig bereiken die buiten je doelgroep vallen. Daarom is het verstandig om een sales funnel te maken, waarbij je je doelgroep verschillende stappen laat doorlopen om uiteindelijk bij de aankoop van het product uit te komen.

Een online marketing funnel maken is niet moeilijk, wanneer je onderstaande stappen opvolgt. We leggen je uit wat een sales funnel is, en zullen beschrijven hoe je zelf een sales funnel kunt maken.

Wat is een sales funnel?

Een sales funnel (ook wel een marketing trechter genoemd) is vergelijkbaar met een sales trechter waarmee je potentiële klanten omzet in klanten die een product of dienst van je kopen. Dit doe je door de potentiële klanten bepaalde stappen te laten doorlopen, waarbij je de klant bij iedere stap steeds meer weet te overtuigen om je product te kopen. Uiteindelijk zullen de écht geïnteresseerden in jouw product overblijven en een aankoop doen.

Een sales funnel wordt vaak ingezet voor de verkoop van online producten of diensten. Denk aan fysieke producten, maar ook aan online cursussen of trainingen. Een goede salesfunnel kan voor een boost van de aankopen zorgen. Daarom is het niet gek dat steeds meer bedrijven gebruik maken van een sales funnel. Er bestaan ook evergreen funnels. Dit zijn speciale sales funnels die continu opnieuw beginnen wanneer iemand zich inschrijft.

Een sales funnel maken

Het maken van een sales funnel bestaat uit 4 belangrijke onderdelen:

  • Social media;
  • Lead page;
  • Emails versturen;
  • Sales pagina.

Stap 1: Social Media

Wanneer je gebruik maakt van een sales funnel, is het belangrijk om iedereen die interesse heeft in je product of dienst op dezelfde pagina te laten uitkomen. Deze pagina heet de lead page en is de eerste stap in de sales funnel. Je laat iedereen op deze pagina uitkomen door de link van je lead page op al je social media kanalen te plaatsen.

Je kunt mensen via bijvoorbeeld Instagram lokken om op een link te klikken. Door mensen een beloning te geven wanneer ze op de link klikken, kun je ze over halen om naar de sales funnel te gaan. Deze beloning kan bijvoorbeeld een gratis e-book of coupon zijn.

Stap 2: Lead Page

De lead page is de landingspagina waarop je potentiële klanten terecht komen en waar je leads probeert te genereren. Hier overtuig je de bezoeker dat jouw product of dienst waarde levert en hun problemen oplost. De structuur van een landingspage ziet er over het algemeen zo uit:

  • Grote titel;
  • Informatie over het product;
  • Formulier om e-mail en naam achter te laten.

Vervolgens geef je de bezoekers die hun gegevens hebben achtergelaten de beloning die je ze hebt beloofd. Zorg ervoor dat deze beloning gerelateerd is aan de producten of diensten die je bedrijf levert.

Stap 3: Emails versturen

Het is belangrijk om je leads op de hoogte te houden en ze te overtuigen tot de aankoop van je product. Je moet in de eerste 5 dagen iedere dag een mail sturen naar de leads. Dit kun je automatisch instellen met bijvoorbeeld Mailchimp of GetResponse.

Dag 1: Intro

De eerste dag dat je een lead binnen hebt, stuur je ze een mail waarin je over hen en hun probleem spreekt. Geef ze het gevoel dat je weet waar je het over hebt.

Dag 2: Band opbouwen

Bouw een band op met je leads en vertel verhalen van andere gebruikers door middel van case studies. Probeer ervoor te zorgen dat ze een verbinding voelen met hun eigen problemen.

Dag 3: Vertrouwen

Wek vertrouwen met je product door reviews, ervaring en testimonials te delen. Laat ze zien wat jouw product of dienst heeft gedaan voor anderen die hetzelfde probleem hadden.

Dag 4: Challenge

Vertel over verschillende fouten die andere hebben gemaakt waardoor hun problemen niet opgelost werden, en geef ze vervolgens de juiste informatie die je koppelt aan jouw product of dienst. Het is belangrijk om ook te spreken over één zwakheid van je product. Dit wekt altijd vertrouwen, omdat je laat zien dat je eerlijk bent.

Dag 5: Converteren van de leads

Op de laatste dag wil je het product verkopen. Je hebt laten zien dat je het probleem kent, er meerdere mensen zijn met dit probleem, je mensen hebt geholpen met je product en ze de juiste informatie gegeven. Nu is het de kunst om een goede mail te schrijven waarin je leads overtuigd jouw product of dienst aan te schaffen. Plaats vervolgens een link naar de verkooppagina van je product.

Lees ook: De Allerbeste Copywriting Tips!

Stap 4: Sales Pagina

De laatste stap in de sales funnel is het verkopen van je dienst of product. Dit doe je door middel van een sales pagina. Op de verkooppagina overtuig je de bezoeker nog één laatste keer om je product aan te schaffen. Een sales page moet er ongeveer zo uit zien:

  • Titel
    • H1-element.
    • 5 tot 10 woorden.
    • Simpel, krachtig en duidelijk.
  • VSL (Video Sales Letter)
    • Dit is een video waarin je de bezoeker overtuigd je product te kopen. Deze video mag ook gewoon een selfie-video zijn waarin jij je product uitlegt.
    • Geef uitleg en voordelen over je product.
    • Overtuig mensen je product te kopen.
  • CTA (Call To Action)
    • Gebruik een opvallende CTA-knop om naar je betalingspagina te gaan.
  • Voordelen
    • Vertel de voordelen van de features die jouw product heeft.
  • Voordelen van de voordelen
    • Vertel de voordelen op de lange termijn van bovenstaande voordelen. Ga hier iets dieper op in.
  • Social Proof
    • Laat reviews en ervaringen van anderen zien.
  • Features
    • Beschrijf alle features, onderdelen en elementen van je product.
  • CTA
    • De tweede en laatste CTA-knop om naar je betalingspagina te gaan.

Marketing Funnel Model

Hieronder staat een voorbeeld van de marketing funnel model volgens bovenstaande stappen. Zoals je ziet, kun je door middel van een sales funnel veel omzet genereren, terwijl je op het eerste oog veel bezoekers bent verloren tijdens het proces.

Sommige mensen beweren dat het beter is om potentiële klanten direct van de lead page naar de sales page te leiden, maar dit werkt over het algemeen veel minder goed. Mensen hebben dan minder vertrouwen in je product en weten nog helemaal niet goed of het product ook wel hun problemen oplost.

Sales Funnel

Zullen wij anders een sales funnel voor je opzetten?

Een sales funnel kan dus veel omzet genereren en de verkoop van jouw product of diensten een boost geven. Timmermans Media heeft ervaring in het opzetten van sales funnels, en kan daarom ook jouw bedrijf helpen met het opzetten van een sales funnel om zo meer verkopen te generen.

Wil je jouw funnel door Timmermans Media laten maken? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Matt Timmermans

Matt Timmermans

Matt heeft Timmermans Media in 2018 opgericht als webdesign bureau. Nadat hij zijn marketing studie in 2020 had voltooid, ging hij full-time aan de slag als ondernemer en marketeer. Naast het schrijven van blogs op Timmermans Media, verzorgt hij ook de content marketing (cryptocurrency), SEO en webdesign voor verschillende bedrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.