Wat is een evergreen funnel?

wat is een evergreen funnel
Leestijd: 8 minuten

Steeds meer bedrijven maken gebruik van een marketing funnel. Dit is een hele efficiënte manier om het aantal conversies te verhogen. Er komen steeds meer technieken bij die die zo’n sales funnel nóg efficiënter laten werken. Een van deze technieken is de evergreen funnel. Veel mensen zullen nog niet veel weten over de evergreen funnel. In dit artikel leggen wij duidelijk uit wat een evergreen funnel is en waarom je het zou moeten gebruiken als je meer conversies wilt.

Wat is een evergreen funnel?

Een evergreen funnel is simpel gezegd een marketing funnel die volledig geautomatiseerd is. Het doel van een evergreen funnel is (net als bij de marketing funnel) om leads te generen welke vervolgens worden omgezet in een betalende klant.

Het enige verschil met een normale sales funnel is dat de evergreen funnel volledig geautomatiseerd is en altijd opnieuw begint. Hierdoor heb je als ondernemer helemaal geen omkijken meer naar je funnel. De funnel begint steeds opnieuw wanneer iemand zich inschrijft op de maillijst, en is dus altijd bezig met het genereren van betalende klanten.

Een evergreen funnel is eigenlijk net wat slimmer dan een normale marketing funnel. Hierdoor kun je de marketing funnel op een betere manier inzetten waardoor je uiteindelijk ook meer conversies uit de funnel kan halen.

Hoe werkt een evergreen funnel?

Eigenlijk werkt de evergreen funnel hetzelfde als een normale marketing funnel. Alleen begint deze steeds opnieuw, vanaf het moment dat iemand zich heeft ingeschreven op de maillijst. Een evergreen funnel zorgt er op deze manier voor dat iemand die zich inschrijft op de mailing lijst op een veel persoonlijkere manier benaderd wordt.

Adverteren

Eerst zul je je doelgroep moeten laten weten dat je er bent. Dit kun je doen door op Google te scoren op relevante zoekwoorden, of door gebruik te maken van advertenties op social media. Zorg ervoor dat je met advertenties de juiste doelgroep aanspreekt. Vervolgens kun je ze door middel van een aantrekkelijke aanbieding naar de landingspagina sturen.

Landingspagina

Wanneer je doelgroep geïnteresseerd is in je advertentie, komen ze terecht op de landingspagina. Hier overtuig je je doelgroep om hun gegevens achter te laten. Dit kun je doen met bijvoorbeeld een gratis weggever. Zorg er wel voor dat de weggever specifiek voor je doelgroep is gemaakt. Ze moeten er wel iets aan hebben.

LEES OOK: De basis van een converterende landingspagina: 6 tips!

Als je meubels verkoopt, zou een goede weggever een e-book met de 10 nieuwste interieur trends van 2022 kunnen zijn. Mensen die geïnteresseerd zijn in het kopen van nieuwe meubels zouden zo’n e-book willen hebben. Dit zijn dus warme leads.

E-mails

Nadat ze hun gegevens hebben achtergelaten staan ze op de e-maillijst. Nu zijn het leads. Hierna komt het belangrijkste van de evergreen funnel, en dat is het automatisch laten versturen van de e-mails. Dit is volledig geautomatiseerd en gebeurt dus volgens een vooraf ingesteld schema. Er bestaat verschillende software waar dit makkelijk in te stellen is, zoals bijvoorbeeld ConvertKit.

De e-mail campagne moet ongeveer 7 dagen duren. Dit houd in dat er iedere dag een mailtje verstuurd moet worden. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat een potentiële klant gemiddeld bij het 7e contact moment een product koopt.

Sale!

In de laatste mail zet je een link naar de salespagina. Als het goed is, is de lead nu overtuigd dat ze echt beter af zijn met jouw product of dienst. Zorg er wel voor dat je een converterende sales pagina gebruikt. Dit vergroot de kans op een conversie. Wanneer ze eenmaal op de verkooppagina komen, kun je ze echt niet meer zonder aankoop weg laten gaan!

Sales Funnel

Evergeen aanbiedingen

Het is ook mogelijk om dit principe voor andere elementen te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een evergreen aanbieding. Veel websites bieden kortingen en acties aan die maar voor een bepaalde tijd geldig zijn. Stel dat een bedrijf een korting aanbied op hun softwarepakket. Deze aanbieding geldt alleen voor week 12. Wanneer een bezoeker net een dag te laat op de website komt, heeft hij de hele aanbieding gemist. Er was een kans dat hij gebruik zou maken van de aanbieding. Dit is dus een gemiste kans voor het bedrijf. Ze lopen nu namelijk omzet mis.

Een evergreen aanbieding zou dit probleem kunnen oplossen. Iedere bezoeker die op de website komt krijgt een aanbieding te zien welke 7 dagen geldig is, vanaf het eerste bezoekmoment. Er is op de website dan ook een afteller te zien. Zo wordt er schaarste gecreëerd.

Omdat ze gebruik maken van het evergreen-element in deze aanbieding, begint de actie bij iedereen opnieuw. Vanaf het eerste website bezoek heeft iedereen 7 dagen de tijd om gebruik te maken van de aanbieding.

Op deze manier wordt het publiek dat gebruik kan maken van de aanbieding een stuk groter, terwijl ze nog steeds hetzelfde element van schaarste meemaken (ze hebben allemaal maar 7 dagen de tijd). Dit kan de omzet van het bedrijf dus vele malen vergroten. De aanbieding begint steeds opnieuw en is volledig geautomatiseerd. De ondernemer hoeft helemaal geen rekening meer te houden met de aanbieding. 7 dagen na het eerste website bezoek stopt deze automatisch en komt vervolgens niet meer terug.

Evergreen marketing funnel laten maken

Wanneer je een evergreen marketing funnel wilt gebruiken, zou je dit zelf kunnen maken. Programma’s als Mailchimp en ConvertKit bieden je de mogelijkheid om het verzenden van de e-mails automatisch te laten gebeuren. Echter is dat niet het enige dat er bij komt kijken. Zo heb je een landingspagina en salespagina nodig die zijn geoptimaliseerd voor conversies, maar ook advertenties die de juiste doelgroep naar je landingspagina brengt.

Wij hebben veel ervaring met het opzetten van een echte lead magnet. Met doelgerichte advertenties brengen wij de juiste mensen naar een converterende landingspagina, waarna leads goed opgezette mails zullen ontvangen. Uiteindelijk draait zo’n funnel maar op een ding: het verkopen van je product of dienst. En daar zorgen wij voor!

Wil je een evergreen funnel laten opzetten door Timmermans Media? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Matt Timmermans

Matt Timmermans

Matt heeft Timmermans Media in 2018 opgericht als webdesign bureau. Nadat hij zijn marketing studie in 2020 had voltooid, ging hij full-time aan de slag als ondernemer en marketeer. Naast het schrijven van blogs op Timmermans Media, verzorgt hij ook de content marketing (cryptocurrency), SEO en webdesign voor verschillende bedrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.