De 5 grootste content marketing trends van 2022

content marketing trends 2021
Leestijd: 11 minuten

De laatste content marketing trends, je kunt er niet omheen als je serieus werk wilt maken van content marketing. Ontwikkelingen gaan razendsnel: wat vorig jaar nog goed werkte, werkt dit jaar misschien niet meer of is achterhaald. Voor je het weet loop je achter de feiten aan en mis je klanten. Daarom zetten we in dit artikel de belangrijkste online marketing trends voor 2022 op een rijtje.

Trend 1: Steeds vaker wordt video ingezet

Video content wordt een steeds groter, en belangrijker, onderdeel van de contentstrategie. Dit is één van de online marketing trends die al jaren wordt aangekondigd, maar die nu pas echt door lijkt te zetten.

Cijfers lijken dit te onderbouwen. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat 62% van de mensen een video helemaal uit kijkt. Een percentage dat meer dan twee keer zo hoog is als het aantal mensen dat een blogpost volledig leest. Maar 25% van de mensen haalt het einde van een blogpost.

Per dag worden er twee miljard video’s bekeken op Twitter, in Nederland alleen al zitten 2.8 miljoen mensen dagelijks op YouTube en 55% van de mensen bekijkt elke dag minstens één video online. Video content is verantwoordelijk voor 82% van het totale verkeer op internet. 

Dit zijn een paar redenen om video content toe te voegen aan je content marketing strategie:

  • Video’s zijn snel
    Tijd is geld en mensen hebben een steeds lagere concentratieboog. Met video content kun je een boodschap op een vlotte, aantrekkelijke manier uitleggen zonder dat de bezoeker van je site veel moeite hoeft te doen. 
  • Meer behoefte aan video content onder jongeren
    Vooral bij jongere doelgroepen is er een groeiende behoefte aan content in de vorm van video.  Zij geven in onderzoeken aan dat zij meer video content willen zien en dit ook verwachten.
  • Mensen blijven langer op je site
    Video content zorgt ervoor dat mensen langer op je site blijven. Iets wat Google heel fijn vindt en waarvoor ze je belonen met een betere ranking.
  • Mensen zijn visueel ingesteld
    Visuele informatie is veel makkelijker te verwerken en blijft beter hangen. Je boodschap komt dus veel beter over bij je doelgroep in de vorm van een video.
bedrijfsvideo maken

Trend 2: De doelgroep op de éérste plaats zetten

Dit is één van de online marketing trends die zeker niet nieuw is, maar die wel steeds belangrijker wordt als je relevant wilt blijven. Zet je doelgroep op de eerste plaats en bedien ze met kwalitatief goede content.

Met een content marketing strategie kun je inspelen op wat mensen willen en dat zijn geen hyper geoptimaliseerde SEO-teksten of zoveel mogelijk advertenties. Mensen zijn geïnteresseerd in kwalitatief goede content die meerwaarde biedt.

Maar wat is kwalitatief goede content?

Content die gemaakt is voor mensen in plaats van zoekmachines, die begrijpelijk is en die een meerwaarde biedt. Kortom: content waar mensen wat aan hebben. Als bedrijf of merk moet je inzetten op goede verhalen waar je mensen mee verder helpt. Zo kun je klanten aan je binden.

Goede verhalen dus. Maar met alleen een goed verhaal kom je er niet, want content marketing is meer dan geschreven teksten. Ook in 2022 zegt een foto nog steeds meer dan 1000 woorden dus blijf inzetten op zogenaamde rich content, dit is één van de online marketing trends die het goed blijft doen. Hier leggen we er meer over uit.

Lengte blijft ook in 2022 een belangrijke peiler van kwaliteit. De lengte van artikelen en blogposts blijft oplopen en de best scorende artikelen en blogs hebben een lengte van gemiddeld 1400 woorden. 

Het is dus niet de bedoeling om zo lang mogelijke teksten te gaan schrijven, maar neem gerust de tijd en de ruimte om dieper op onderwerpen in te gaan. Zorg er wel voor dat je altijd meerwaarde biedt aan de lezer.

Trend 3: Data driven content

Één van de andere prominente content marketing trends van 2022 heeft te maken met data en hoe je dit kunt gebruiken in je contentstrategie.

Welke content moet ik op mijn website plaatsen? Waar moet ik over schrijven? Hoe kom ik aan onderwerpen om over te bloggen? Dit zijn vragen die we vaak krijgen van mensen die willen beginnen met content marketing.

Heel simpel. Gebruik data. Je schrijft niet gewoon over wat je leuk vindt of brainstormt met een paar collega’s wat onderwerpen bij elkaar. Nee. 

Met je contentstrategie moet je focussen op wat mensen willen: bekijk goed wie je doelgroep precies is, wat hun basisbehoeftes zijn en via welke kanalen je ze het beste kunt bereiken. Zo leer je je klanten goed kennen en kun je met je content je doelgroep bedienen.

Maar hoe kom je er nou achter wat je doelgroep wil? 

Door grondig onderzoek te doen. Vraag je zelf af: Waar zoekt mijn doelgroep naar? Welke informatie hebben ze nodig? Welke vragen stellen ze? Wat houdt ze bezig? Wat raakt ze?

Deze informatie haal je uit Google Trends of andere SEO tools zoals Semrush, Answerthepublic en Moz. Daarnaast zijn er zat plekken te bedenken waar je kunt kijken wat mensen vinden, denk aan forums of lees reviews van anderen.

Ook social listening kan een oplossing zijn. Er zijn tools waarmee je kunt kijken wat er op social media zoal over je bedrijf of merk wordt gezegd. Maar je kunt ook gewoon in gesprek proberen te gaan met je doelgroep. Vraag bestaande klanten naar hun ervaringen met je bedrijf of probeer erachter te komen wat hun verwachtingen zijn.

video content marketing

Trend 4: Meer transparantie en eerlijkheid

Of het nu komt omdat we in een tijd leven van nep review en fake news of omdat het een gevolg is van de enorme hoeveelheid beschikbare content waar consumenten uit kunnen kiezen, feit is dat het één van de online marketing trends is om steeds authentieker en transparanter te zijn.

De gemiddelde consument heeft het meteen door als je verhaal niet echt is. Als organisatie of merk moet je dus zorgen dat je eerlijk en transparant bent want dit zorgt voor vertrouwen. Gek genoeg lijkt het voor veel bedrijven moeilijk om eerlijk en open te zijn. Veel mensen zijn het hier wel mee eens, maar hebben altijd ‘goede’ redenen waarom dit voor hen nu net niet geldt. 

‘Onze doelgroep kan dit niet waarderen’ of ‘je moet nooit een inkijk geven in je productieproces’ zijn dingen die je vaak hoort. Ook al blijkt uit onderzoek dat het tegendeel waar is en consumenten het juist prettig vinden als merken en bedrijven open en eerlijk communiceren.

Een paar manieren waarop je dit kan doen:

  • Ga in gesprek met je klanten
    Blijf in contact met je klanten en je volgers. Beantwoord lastige vragen en ga in op reviews en negatieve opmerkingen.
  • Laat zien hoe je werkt
    Geef kijkjes achter de schermen, laat bijvoorbeeld zien hoe je werkt en hoe je producten tot stand komen.
  • Geef je fouten toe
    Iedereen maakt fouten. Dus als je een fout maakt, geef het dan toe in plaats van proberen het te verbergen.

Trend 5: Live content

Zoals we al zagen bij #1 is content meer dan alleen geschreven tekst. Dus denk ook eens aan andere vormen van content te gebruiken om je doelgroep te bereiken. Een populaire manier om dit te doen is door middel van livestreams en webinars

webinar opnemen voor bedrijf

Livestreaming

Een van dé content marketing trends van 2022 is de doorbraak van livestreaming. Corona begon in 2020, en daardoor zijn mensen massaal thuis komen te zitten met als gevolg een enorme groei in het aantal livestreams. Zowel mensen, bedrijven als influencers hebben zich gestort op het maken van livestreams. 

Populaire platforms voor livestreams zijn bijvoorbeeld Facebook live, Instagram, YouTube en Twitch. Facebook geeft aan dat livestreams 3x zo vaak worden bekeken als normale video’s en 24x zoveel comments genereren.

Hoe livestreams inzetten voor je bedrijf?

Je kunt eigenlijk van alles een livestream maken. Denk aan het lanceren van een nieuw product, ga in gesprek met je klanten tijdens een Q&A-sessie of geef een kijkje achter de schermen. Ook leuk: houd een interview met een medewerker of een klant.

Webinars

Een webinar lijkt heel erg op een livestream, maar is iets meer gericht op één onderwerp. Bij een webinar gaat het vaak meer over kennis delen.

Een belangrijke tip voor een succesvol webinar: houd het interactief. Stel vragen aan de kijkers en maak tijd voor het beantwoorden van vragen. Ook kun je interactieve elementen toevoegen zoals bijvoorbeeld polls. 

Tot slot

Dit is maar een top vijf van de content marketing trends voor 2022. Er zijn natuurlijk altijd meer te bedenken en bovendien weten we pas volgend jaar welke trends definitief zijn doorgebroken en op welke we nog een jaartje moeten wachten.

Andere ontwikkelingen die eraan zitten te komen zijn bijvoorbeeld het groeiend aantal mensen dat gebruikt maakt van voice search, de opkomst van Artificial Intelligence en de alsmaar toenemende populariteit van gepersonaliseerde content. Die vinden we misschien wel terug in de content marketing trends top 5 van volgend jaar.

Kunnen wij je helpen met het inspelen op deze content marketing trends?

Wij kunnen je altijd helpen met het bedenken van nieuwe manieren om je doelgroep te bereiken via content marketing. We kunnen een content strategie opzetten en samen manieren bedenken om deze content marketing trends in 2022 (en hopelijk daarna) toe te passen om jouw doelen te bereiken.

Wil je jouw content marketing laten verzorgen door Timmermans Media? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Matt Timmermans

Matt Timmermans

Matt heeft Timmermans Media in 2018 opgericht als webdesign bureau. Nadat hij zijn marketing studie in 2020 had voltooid, ging hij full-time aan de slag als ondernemer en marketeer. Naast het schrijven van blogs op Timmermans Media, verzorgt hij ook de content marketing (cryptocurrency), SEO en webdesign voor verschillende bedrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.