Starten met YouTube? Lees hier de tips & tricks!

Starten met YouTube
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on google
Share on reddit
Share on telegram

Denk jij eraan om te starten met YouTube? Voel je de ambitie om je werk, kunst of leven te delen met mensen, maar ben je nog onzeker of dit wel bij je past als persoon? 

Misschien ben je wat verlegen of sta je niet zo graag in de schijnwerpers. Dan lijkt starten met YouTube geen sterk plan te zijn. Maar is dat ook zo? 

Ik denk van niet. Er is een plek en manier voor iedereen die iets wil delen. YouTube is misschien wel dé plek voor de introverten onder ons.

Kriebelt het?

Wanneer je voornamelijk aan het consumeren bent op YouTube zal het vast weleens kriebelen om ook zelf te gaan produceren. Als dat zo is, lees dan verder, want we gaan samen kijken hoe we de stap naar videocreatie én publicatie kleiner kunnen maken.

Bijna iedereen heeft dan ook een verhaal te vertellen en het zou zomaar eens succesvol uit kunnen pakken. We kennen allemaal wel een paar YouTube succesverhalen, toch?

Succes is natuurlijk een abstract begrip. Niet iedereen wordt vrolijk van roem en de gedachte om zichzelf bijna dagelijks te filmen.

Maar er zijn zoveel andere manieren om een beeld te schetsen van jou als persoon, je producten of diensten.

Waarom starten met YouTube?

Iedere ondernemer droomt natuurlijk van merkbekendheid. YouTube exposure kan daartoe leiden. Je kunt naamsbekendheid creëren en hechte klantrelaties.

En ook al denk je misschien dat je weinig te delen hebt via dit medium, ik zou dat toch in twijfel willen trekken…

Miljoenen mensen blijken geïnteresseerd te zijn in de dagelijkse handelingen van mensen die ze nog nooit hebben ontmoet en waarschijnlijk nooit zullen ontmoeten.

Veel mensen vinden het gewoon fijn om gewoon een kijkje te nemen in iemand anders’ leven. Waarom niet in dat van jou? En hoe fijn is het als je ook wat kunt toevoegen?

Deze handleiding is gemaakt om jou te motiveren en te informeren mocht je willen starten met YouTube.

In deze handleiding hebben we de ervaringen van doorgewinterde én nieuwe YouTubers gebundeld in de vorm van een paar handige tips & tricks. Deze zullen je helpen als je wilt starten met YouTube. 

Oké, voor we beginnen aan de blog … Hier nog een aantal YouTube feitjes:

  • YouTube is de op één na meest bezochte site ter wereld.
  • YouTube is goed voor 25% van het totale wereldwijde mobiele verkeer.
  • Meer dan 70% van de video’s die bekeken worden, wordt bepaald door het algoritme.
  • De eerste video werd in 2005 gepost vanuit de San Diego Zoo.

En van de Zoo als geboorteplek van de eerste YouTube video naar miljoenen huiskamers. Er worden dagelijks meer dan 720.000 UUR (!!) aan videomateriaal geüpload vanuit woonkamers all over the world!

Dan weten we dat ook weer en gaan we nu over naar de tips & tricks. Deze zullen helpen om bepaalde zaken inzichtelijk te krijgen die invloed zullen hebben op je eventuele succes. Gewoon als houvast om goed van start te gaan.

Ik heb mijn informatie verzameld op ….

YouTube, natuurlijk 😉

Een hoop ‘What I wish I knew before starting a channel’, ‘How to start a channel’ etcetera. Engelse content maar ook info van Nederlandse videomakers.

Ga er lekker voor zitten want daar gaan we dan!

Allereerst: Het belang van een goede voorbereiding

‘Een goed begin is het halve werk’. Laten we daar vanuit gaan, omdat het echt zo is! Een mooie uitspraak van de voormalige president van Amerika  —  Abraham Lincoln  —  is: 

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the axe.” 

Abraham Lincoln

Ik heb mezelf zó vaak in de vingers gesneden door heel fanatiek en enthousiast aan iets te beginnen. Zonder eerst goed na te denken hoe ik iets precies zou moeten aanpakken of überhaupt onderzoek te doen. 

Om vervolgens bijna altijd tot de conclusie te komen: “Had ik maar even nagedacht voor ik begon…”

Laten we daarom samen bepaalde aandachtspunten vaststellen waarop jij een plan kan maken. Al is het maar in je hoofd. Dit gaat je gegarandeerd helpen.

Wanneer jij goed in beeld hebt welke stappen je het beste kunt nemen, bespaar je een hoop kostbare tijd. 

Bundel je activiteiten

Zit je krap in je tijd? Dan is het handig om je activiteiten te bundelen. Het plannen van je content kun je bijvoorbeeld doen voor de komende 6 zes maanden. Wanneer je gebruikmaakt van een creatief vruchtbaar moment kun je vast wel 25 titels verzinnen.

Vervolgens kun je een dag inplannen om een reeks video’s te schieten. Op een ander moment kun je in een keer een hoop editen. Dit is een super efficiënte manier van werken.

Apparatuur 

Welke apparatuur heb ik nodig, vraag je jezelf misschien af? Je hoeft waarschijnlijk niet veel te investeren om van start te gaan, want je draagt waarschijnlijk al een professionele camera bij je elke dag: 

Namelijk, je telefoon. Je hoeft echt niet te investeren in een ‘top of the bill’ DSLR camera! Dat kan altijd nog.

Ik denk dat mensen zichzelf vaak in de weg zitten door te denken dat mooie beelden alleen geschoten worden met behulp van professionele camera’s.

Mijn ervaring is dat apparatuur slechts 20% van je resultaten bepaalt. 80% ligt bij de creativiteit van de maker.

Kijk maar eens naar deze videomaker die een mooie cinematic video creëerde op zijn iPhone 7:

Ik zou mezelf zeker niet het veld uit laten slaan wanneer ik geen dure camera kan aanschaffen. Dat is enkel een excuus om niet te beginnen. Je telefoon is écht een prima camera. 

Licht

Wat misschien belangrijker is dan je camera, is licht. Breng licht in de duisternis!

Dat bedoel ik in dit geval letterlijk. Licht is namelijk heel erg belangrijk tijdens video creatie. Zelfs al ben je gezegend met een lichtrijke woning is het handig om een felle lamp aan te schaffen.

Hiermee creëer je een ‘steady’ bron van licht. 

Wanneer je afhankelijk bent van zonlicht kan je beeldmateriaal toch storend overkomen. De autofocus van je camera moet zich namelijk elke keer aanpassen aan de veranderende weersomstandigheden. 

Bij elk wolkje voor de zon past hij zichzelf aan. Super handig, maar dit zorgt voor wisselvallige resultaten.

Dit heb je vaak op het moment zelf niet zo door, maar tijdens het editen wel. Wanneer je een paar minuten onbruikbaar materiaal weg knipt, kunnen de verschillen wat betreft de belichting erg groot zijn.

Gelukkig zijn er tegenwoordig veel betaalbare opties voor je! Denk aan:

  • Ringlights
  • Softboxlampen
  • Ledlampen

Hieronder kun je een video bekijken die je wat meer informeert wat betreft belichting:

Statief 

Ook is het handig om een statief aan te schaffen. Denk aan een tripod of een klemmechanisme. Dit kun je zo goedkoop of duur maken als je maar wilt. 

Er zit wel echt verschil in kwaliteit en flexibiliteit. Kijk dus even hoe jij je beelden wilt schieten en pas daarop je keuze aan. 

Je content

Misschien nog belangrijker dan je apparatuur is je idee. Wat wil jij graag delen? En nóg belangrijker; wat voor meerwaarde lever jij in deze verzadigde videodatabase?

Zit jouw waarde vooral in kennisoverdracht of kun jij schitterende beelden leveren die mensen inspireren? Of ben je gewoon een leuk persoon die graag alledaagse dingen deelt met andere mensen? 

Breng jouw selling point in kaart en pas daarop je titels aan. Dat brengt me bij de het volgende aandachtspunt:

Je titel!

De titels zijn namelijk erg belangrijk. YouTube fungeert tegenwoordig als zoekmachine. Zoals we eerder hebben kunnen zien, worden meer dan 70% van de bekeken video’s bepaald door het algoritme.

Dit betekent dat de meeste mensen klikken op een video die wordt aanbevolen door YouTube. Maar daarnaast gebruiken steeds meer mensen YouTube als zoekmachine.

Ik schilder graag en merk dat ik YouTube veel liever gebruik als informatiebron dan Google. Dit omdat kennisoverdracht in videovorm vaak veel sneller en effectiever werkt.

Je kunt hiervan gebruik maken door je titels vragend te maken. Bijvoorbeeld:

“Hoe bepaal ik mijn marketing strategie?” of “Hoe maak ik een Thaise curry?”. 

Wanneer iemand op zoek is naar een specifieke vraag, komen ze makkelijk terecht bij jouw video. 🙂

Planning

Wil jij een YouTubekanaal starten die door veel mensen bekeken wordt? Dan zijn de volgende punten ook erg belangrijk: planning en consistentie.

Het is handig om een contentplanning te maken om het overzicht te bewaren en jezelf verantwoordelijk te houden voor de afspraken die je met jezelf gemaakt hebt.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je misschien liever werkt op inspiratie en impulsiviteit. Dit kun je natuurlijk ook doen, maar dit zal wel invloed hebben op je bezoekersaantallen.

Consistentie 

YouTube werkt namelijk met een algoritme en dit algoritme houdt enorm van consistent gedrag vanuit YouTubers. YouTube vind het prettig dat zijn makers op gezette tijden hun video’s publiceren.

Je kunt beter één keer in de week één video publiceren dan de ene week drie keer en de volgende week niet. 

Conclusie

We zouden nog uren door kunnen gaan, maar dan wordt deze blog helaas te lang … Vandaar dat we even wat conclusies gaan trekken die jij kunt meenemen tijdens je YouTubeavontuur:

  • Je apparatuur doet er niet HEEL veel toe. 
  • Een goede voorbereiding is het halve werk. 
  • Probeer goed in kaart te brengen waar jouw video’s over gaan en wat de meerwaarde is van je content. 
  • Probeer een realistische planning te maken en houd je hieraan. 

En tot slot…

Laat je niet ontmoedigen door een langzaam begin. Wat steeds werd benoemd (door de YouTubers) was dat doorzettingsvermogen EN plezier de perfecte brandstof is.

En wat succes dan uiteindelijk betekent is natuurlijk aan jou. Misschien vind je het al geweldig om jouw producten, diensten, kunst of gedachtengoed te delen met een paar mensen verspreid over de hele wereld.

Hoe fijn is het dat dat in deze tijd zo makkelijk kan, toch? Ga 100 honderd jaar terug in de tijd en dat was ondenkbaar. 

Leg de lat niet te hoog dus, en wees niet verlegen. Je hoeft geen circusact op te voeren of hysterisch te doen als dat niet bij jou past. Wees jezelf, en ben een beetje strategisch, dan komt het helemaal goed. 🙂

Dan zijn we al een heel eind gekomen wat betreft deze mini YouTubehandleiding. Natuurlijk kunnen we nog veel meer de diepte in gaan maar dat komt misschien wel een volgende keer.

Zullen wij het voor je doen?

Heb je nog vragen over het starten van een YouTubekanaal of andere marketing gerelateerde onderwerpen? Stuur dan gerust een mail naar [email protected] en dan beantwoorden wij je vraag zo snel mogelijk.

Bedankt voor het lezen en misschien tot de volgende keer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over de auteur.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.

Bijna alle stappen voltooid... 95%

De beste content schrijven?

Je krijgt de belangrijkste 13 tips voor het schrijven van converterende content. Met deze tips ga je hoe dan ook scoren!

ebook content marketing cover

De beste content schrijven?

Download ons GRATIS e-book met 13 tips voor converterende content!

ebook content marketing cover