Gastbloggen is het schrijven van een artikel of blogpost die gedeeld zal worden op de website van iemand anders.
Op deze manier werk je relaties, naamsbekendheid en het opstapelen van links in de hand. SEO gaat voor een groot gedeelte over het creëren en koppelen van relevante linkjes.
Een linkje is namelijk een primaire rankingfactor binnen Google, en in SEO biedt gastbloggen de mogelijkheid om een link terug te krijgen van een andere website.
Gastbloggen bouwt dus een relatie op met jouw collega-blogger die jouw bericht host. Jij maakt gebruik van zijn/haar publiek voor extra bekendheid en helpt je autoriteit onder een publiek te vestigen.
Waarom is gastbloggen een van de beste inbound marketingstrategieën?
Je vermenigvuldigd je bereik. Gastbloggen kan een zeer effectieve strategie zijn voor SEO, mits je het op de juiste manier doet. Met andere woorden, plaats alleen gastposts op sites met een hoge autoriteit die super relevant zijn met betrekking tot jouw niche.
Wanneer jij een pottenbakker bent die graag schrijft over deze ambacht, heeft het weinig zin om een gastblog te schrijven voor een autodealer. Maar een samenwerking met een kleileverancier of een winkel die jouw spullen verkoopt, is wel slim.
Hoe kun je op de juiste manier gastbloggen?
Kies de juiste host en maak kwaliteit content. Gastbloggen was vroeger een manier om te scoren, gezien te worden, een goede reputatie op te bouwen en voor velen om backlinks te krijgen.
Dit ging toen vrij gemakkelijk maar dat is het nu toch een beetje anders. Het rangschikken vandaag de dag is moeilijker, voornamelijk vanwege het grote aanbod (concurrentieniveau).
Personal branding en het opbouwen van een reputatie door blogposts te schrijven is nu alleen mogelijk als je bereid bent om verder te gaan dan dat. Het vergt een mate van expertise, authenticiteit en creativiteit waardoor bezoekers jouw posts graag willen lezen.
Is linkbuilding belangrijk?
Ja, wil je het meeste uit je gastblog halen, maak dan gebruik van linkbuilding. Plaats een paar relevante links naar je eigen webpagina in de gastpost. Dit is een super sterke SEO-strategie.
Maar, linkbuilding is niet meer zo eenvoudig als het ooit was, helaas. Google begon betaalde en ‘lege’/niet-relevante links af te straffen door deze pagina’s niet aan te bevelen. Kwaliteitscontent wordt nu vooral beloond. Eigenlijk was het dus niet eens zo’n slechte ingreep van Google.
Waarom is het plaatsen van links (naar jouw website) in de body-opmaak van het artikel belangrijk?
Het creëert een natuurlijke link voor de lezer naar jouw website. Ook werkt het je SEO-strategie in de hand. Dus meer traffic naar jouw website rechtstreeks via de gastblog én hogere rankings binnen zoekmachines zoals Google.
Wanneer je overtuigd bent om te beginnen met gastbloggen, weet je misschien nog niet waar je moet beginnen. Eigenlijk heb je maar twee dingen nodig om van start te kunnen gaan: sterke artikelen én een host.
Hier kun je meer leren over het schrijven van blogposts. Nu gaan we het hebben over het vinden van een geschikte host.
Op welke websites kun je het beste gastbloggen?
Zoek eens op Google, sociale media en eventueel traditionele media om een goede match te vinden. Kortom, je kunt ze vinden door op onderzoek uit te gaan.
Een geschikte host (kwalitatieve sites die met gastbloggers willen samenwerken) kun je ook vrij gemakkelijk via FaceBookgroepen vinden.
Een geschikte host zal blogposts delen die overlap hebben met de content waar jij over schrijft. Wanneer jij schrijft over tuinieren zijn er een heleboel potentiële hosts.
Je kunt op zoek gaan naar tuincentra, telers, maar ook naar architecten en vormgevers. Je kunt vaak een interessante overlap vinden binnen verschillende vakgebieden. Dat is voor een lezer ook leuk en verrassend.
Heb je een aantal potentiële hosts gevonden?
Goed zo! Via deze manier kun je rechtstreeks contact maken met je eventuele partner. Wanneer jouw content iets kan bijdragen is de kans groot dat jouw content met open armen zal worden ontvangen.
Iedere journalist of content creator is namelijk altijd op zoek naar bruikbare content. Hoe fijn is het dat jij ineens aanklopt met bruikbare content? Een klassieke win-winsituatie dus.
Hoe verzin ik een onderwerp voor mijn gastblog?
Als je wilt dat je publiek jouw artikelen makkelijk kan vinden, kun je het beste onderwerpen kiezen die raakvlakken hebben met jouw expertise en hun vraagstukken. Met andere woorden, start een mini-onderzoek naar relevante onderwerpen.
Waar loopt jouw publiek op vast? Ben jij een lifecoach dan kun je het beste inspelen op actuele pijnpunten. Denk bijvoorbeeld aan stressproblemen. Allemaal best wel logisch, toch?
Probeer ook origineel te zijn. Ja, er zijn altijd trends en deze kopiëren levert misschien veel websitebezoekers op. Meestal zijn dit geen kwalitatieve volgers maar incidentele volgers. Je wilt opvallen door jouw expertise, jouw authenticiteit.
Let op met het klakkeloos overnemen van trends, want trends zijn vaak niets meer dan het bekende sneeuwbaleffect: uiteindelijk heeft het onderwerp weinig draagvlak. Je kunt prima meevaren op een paar trends, maar maak er geen gewoonte van.
Moeten we onszelf introduceren?
Ja, het is slim om een kleine ‘about me–paragraaf’ te schrijven. Zo kunnen mensen lezen en zien (foto!) wie jij bent en wat je zoal doet.
Start ook een mini-onderzoek
Oké, een mini-onderzoek dus. Zoek uit waar jouw doelgroep (de afgelopen 12 maanden) naar op zoek is geweest. Dit zijn een aantal tools die je hierbij kunnen helpen:
Keyword Magic Tool. Je kunt deze website gebruiken om het volume van je zoekwoorden (blog-onderwerpen) te checken en populaire alternatieven te vinden.
Data-driven tools
Een handmatig onderzoek in Google Trends kan uren duren, daar zijn niet veel mensen groot fan van. Maar er zijn gelukkig andere manieren om trending onderwerpen veel sneller te kunnen vinden.
Met behulp van datagestuurde (data driven) tools zoals Topic Research bijvoorbeeld. Je kunt deze tool gratis gebruiken (helaas alleen voor een proefperiode) om te kijken of dit voor je werkt.
In een mum van tijd heb jij een lijstje van populaire onderwerpen waarmee je aan de slag kunt. Maar je hebt dit niet per se nodig, hoor. Je bent (denk ik) prima zelf in staat om een lijstje onderwerpen te verzinnen.
Brainstormen met je host?
Slim! Je kunt zeker een brainstormsessie inplannen met je host. Hij/zij heeft vast een paar goede ideeën. Het is immers in het belang van jullie beiden dat er interessante en originele content wordt gepubliceerd.
Blogonderwerpen inplannen
Je kunt vervolgens Google Spreadsheets gebruiken als contentkalender om je onderwerpen op te slaan. Google Sheets is een veelgebruikt programma waarmee je als team of als individu werk kunt inplannen, delen en aanpassen. Klik op de onderstaande video als je meer wilt leren over Google Sheets:
Wat zijn de kosten van een gastblog?
Meestal is een gastblog-deal gratis. Maar wees erop voorbereid dat bloggers je om geld kunnen vragen in ruil voor het publiceren van je post. Het kan als een ‘gesponsorde post’ of een andere creatieve uitdrukking worden gezien.
Dit is in veel gevallen meer effectief dan op een verkapte manier via een gastblog. Bovendien is het delen van betaalde links in strijd met de richtlijnen van Google.
Het belangrijkste van linkacquisitie is het opbouwen van een linkprofiel dat natuurlijk tot stand is gekomen. Dit betekent dat er verschillende soorten links moeten zijn waar kwaliteitsartikelen aan zijn gekoppeld.
Is linkacquisitie relevant?
Ja, linkacquisitie kan relevant zijn. Maar belangrijk om in gedachten te houden is, dat het gebruiken van irrelevantie links niet werkt. Het wordt vaak als irritant ervaren en het voegt niets toe aan je SEO-strategie. Gebruik dus alleen linkjes die aansluiting hebben op je geschreven content.
Zoals eerder benoemd, het delen van hoogwaardige content zal beloond worden. Waar zit die kwaliteit precies in, vraag je je misschien af?
Wat zijn kwalitatieve blogposts?
Om te beginnen, in kennis en expertise natuurlijk. Maar authenticiteit en creativiteit doet ook veel goeds. Iedereen is uniek, jouw verhaal is uniek. Maak daar gebruik van! Probeer juist op zoek te gaan naar hetgeen jou uniek maakt in plaats van het kopiëren van content waar mensen inmiddels allang klaar mee zijn.
Bovendien moet je gastblog (indien mogelijk) grammaticaal foutloos zijn. Dat lukt niet altijd natuurlijk, maar probeer je uiterste best te doen.
Ook zijn je ‘tone of voice’ en de ‘leesflow’ belangrijk. Wanneer jij iets op papier kunt zetten wat lekker wegleest heb je ook drie streepjes voor.
Daarnaast mag je vrijgevig zijn met het uitdelen van relevante tips and tricks. Wanneer iemand op zoek is naar content over tuinieren (om maar een voorbeeld te noemen) zou het mooi zijn als jouw lezer diezelfde dag nog een aantal tips kan toepassen.
Conclusie
Ik ben ervan overtuigd dat gastbloggen een fantastische manier is om waarde te leveren, jouw (persoonlijke) merk op te bouwen en bekendheid te creëren voor een groter publiek.
Maar zoals met alles, is het HOE je het doet dat bepaalt of je inspanning succesvol is of niet. Heel veel succes gewenst tijdens het vinden van de juiste host en het schrijven van je artikelen!
Zullen wij het voor je doen?
Wil je meer leren over (gast)bloggen? Stuur dan een mailtje naar info@timmermansmedia.nl en wij komen zo snel mogelijk op je vraag terug.
Bedankt voor het lezen en tot de volgende blog.