Wanneer je een website hebt, is het je waarschijnlijk opgevallen dat je gebruik kunt maken van dofollow en nofollow links. De kans is groot dat je niet zeker weet wat het verschil is, en dus ook niet weet welke je het beste kunt gebruiken voor de SEO van je website.
Om de verschillen tussen dofollow en nofollow links te begrijpen, moeten we eerst verduidelijken hoe linkbuilding werkt. Dofollow of nofollow links zijn essentieel voor jouw SEO, dus is het verstandig om meer te leren over linkbuilding. Dat kun je doen door onderstaande video te bekijken. Vervolgens ga ik je uitleggen wat het verschil tussen dofollow en nofollow links is en welke je het best kunt gebruiken.
Linkbuilding is het plaatsen van links op jouw website. Deze links kunnen naar andere pagina’s verwijzen, of juist doorlinken naar een compleet andere website. Het is belangrijk dat het plaatsen van linkjes op de juiste manier gebeurt. Doe je dat niet, kun je de SEO van je website juist verslechteren, waardoor de website minder goed gevonden wordt door jouw doelgroep.
Wat is een dofollow link?
Dofollow links zijn links waarmee je Google en andere zoekmachines vertelt dat de pagina waarnaartoe wordt gelinkt relevant en belangrijk is. Dus elke keer dat er een dofollow link naar jouw site verwijst, versterk je je autoriteit doordat zoekmachines zien dat andere sites, blogs en berichten jouw content relevant vinden.
Bijvoorbeeld: als wij bij Timmermans Media binnen een blog een link naar een andere website gebruiken die dofollow is, wordt de pagina of blogpost die in de link wordt gebruikt door Google als relevanter gezien. Dit wordt versterkt wanneer meer websites naar deze pagina of blogpost linken met een dofollow link.
Zorg er daarom ook voor, bij het invoegen van externe links op jouw pagina’s, dat deze afkomstig zijn van sites met een goede autoriteit. Dit is namelijk erg belangrijk voor de groei van de autoriteit van jouw website.
Wat is een nofollow link?
Ook kun je een link plaatsen zonder de zoekmachine te vertellen dat de pagina waarnaartoe gelinkt wordt waardevol en relevant is. Dit worden nofollow links genoemd, en ze verhogen de ranking in Google dus niet.
Nofollow-links hebben een HTML-tag die lijkt op <a href=”https://www.website.com/” rel=”nofollow”> Link Text </a>. Deze tag dient als waarschuwing voor zoekmachines, zodat deze niet in aanmerking komen voor de rangschikking.
Gratis SEO tools zoals SEMRush kunnen externe nofollow en dofollow links indexeren, zo weet je dus of websites die naar jou linken wel de juiste link gebruiken.
Waarom zou je een nofollow link gebruiken?
Nu je de verschillen begrijpt tussen nofollow en dofollow links, vraag je jezelf misschien af waarom sommige bedrijven en professionals ervoor kiezen om websites of blogs te laten linken met nofollow links.
Dit zit zo: als ‘’goede’’ websites met een hogere autoriteit met links naar jouw website verwijzen, heeft dit een positieve invloed op je SEO. Maar wanneer websites met een lage autoriteit naar jouw website verwijzen, kunnen deze links jouw autoriteit bij Google verminderen.
Ook zou je zelf misschien wel naar de website van een concurrent willen linken, maar wil je liever niet dat je hun ranking hiermee verbetert. Je kunt dan besluiten om een nofollow link naar deze pagina te plaatsen.
Hoe weet ik of ik beter een dofollow of nofollow link kan plaatsen?
De eerste stap is om erachter te komen welke bij websites je in jouw content wilt vermelden. Wanneer je dit een belangrijke website vind die veel aanvulling geeft aan jouw content, kun je een dofollow link plaatsen. Zorg er dan dus wel voor dat de website relevant is voor jouw content en een hoge autoriteit heeft. Ook kun je bij interne linkjes altijd dofollow gebruiken.
Als informatie niet zo relevant is, maar je denkt dat je een link nodig hebt voor bijvoorbeeld het genereren van extra bezoekers, is het beter om voor nofollow te kiezen. Wanneer je linkt naar een advertentie, zoals een affiliate link, kun je beter een nofollow gebruiken. Google zal bij het volgen van de link namelijk advertenties tegenkomen waarna het jouw content ook als advertentie gaat zien.
Waar moet ik op letten als andere websites naar mijn content linken?
Als een andere website naar jouw website linkt, denken veel mensen dat je hier niks aan kunt doen. Sterker nog: veel mensen denken dat een link van een andere website altijd positief is. Waar die link ook vandaan komt. Maar dat klopt dus niet.
Hoewel meer links een directe invloed kunnen hebben op de zoekresultaten van jouw pagina’s, kunnen links die afkomstig zijn van websites met weinig autoriteit en geloofwaardigheid, ook jouw autoriteit schaden. Daarom kun je deze het beste als nofollow laten indexeren.
Het maakt voor de klikbaarheid niet uit of een link dofollow of nofollow is. Wanneer iemand anders naar jouw website linkt, is de kans groot dat bezoekers van die website jouw website ook bezoeken door op de link te klikken. Hierdoor kan de website van iemand anders een bron van extra bezoekers worden.
Hoe krijg ik meer backlinks naar mijn website?
Het is een terugkerende vraag onder degenen die bezig zijn met het verbeteren van hun SEO. Hoe groter het aantal vertrouwde websites is dat naar jouw website verwijst, hoe relevanter jouw website voor zoekmachines wordt. Je wilt daarom het liefst zo veel mogelijk backlinks naar jouw website hebben.
De eerste stap is om echt de beste inhoud over een onderwerp te maken. Wanneer je relevante en nuttige inhoud publiceert, is de kans groot dat andere pagina’s naar jouw content gaan linken. Jouw content is dan zo waardevol, dat andere websites erop terugvallen.
Actief backlinks verzamelen
Om niet af te wachten tot anderen actie ondernemen, is het mogelijk om zelf actief bezig te gaan met linkjes verzamelen. Een goede manier hiervoor is om zelf (gratis) inhoud te creëren voor websites van derden. Dit worden gastblogs genoemd. Sommige websites laten andere mensen voor hen schrijven, waardoor ze meer inhoud kunnen publiceren. In ruil daarvoor kan je een link naar jouw website in het artikel toevoegen.
Probeer dus gastposts te schrijven voor sites met een goede autoriteit en enige connectie met jouw segment. Als iemand een website heeft over veganistisch eten, heeft het geen zin om content te schrijven over een steakhouse. Let hier dus goed op!
Ook kan je actief jouw content promoten bij nieuwssites. Deze kunnen dan weer een artikel schrijven over jouw content en ernaar linken.
Zullen wij de linkbuilding en vindbaarheid van je website verbeteren?
We hopen dat dit artikel je heeft geholpen om met dofollow en nofollow links jouw linkbuilding strategie en daarmee de vindbaarheid van jouw website te verbeteren. Als je bovenstaand artikel begrijpt en wat meer kennis hebt over SEO, zal je een heel eind kunnen komen!
Wil je de SEO van jouw website laten verbeteren door Timmermans Media? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.