Conversies op je website verhogen? Dat doe je met deze 8 waardevolle tips + uitleg!

conversie verhogen website
Leestijd: 10 minuten

Het aantal conversies op je website verhogen is voor veel ondernemers nog best lastig. En dat is op zich ook niet zo raar. Conversie optimalisatie is namelijk een vak apart. Gelukkig wordt het een stuk makkelijker met onze tips, waarmee je de conversie van je website kunt verbeteren. In dit artikel staan 8 waardevolle tips, inclusief een duidelijk uitleg.

Waarom het aantal conversies op je website verhogen?

Het is belangrijk om je website zo in te richten, dat je er het maximale aantal conversies uit haalt. En het is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk om daar mee te beginnen. Veel tips zijn namelijk vanzelfsprekend, en niet moeilijk toe te passen. Door conversie optimalisatie toe te passen laat je je website zo goed mogelijk presteren, en maak je goed gebruik van de bezoekers die op je website komen.

Heb je onderstaande tips toegepast en ben je benieuwd of ze ook daadwerkelijk werken? Dan kun je het beste kijken of er verschil in het conversieratio ziet. Het conversieratio bereken je zo:

Conversieratio = aantal conversies / aantal bezoekers X 100

Tip 1: Zorg voor urgentie en tel je acties af (FOMO)

Tegenwoordig worden mensen meer gedreven door de onrust en paniek om iets te missen, dan de rust om ergens bewust voor te kiezen. Dit noemen we ook wel FOMO; Fear Of Missing Out. Van deze angst kun je als ondernemer gebruik maken door schaarste te bieden in de vorm van tijdelijke kortingen of acties.

Geef bezoekers bijvoorbeeld korting wanneer ze binnen 2 uur iets op je webshop bestellen. Zet vervolgens ook een grote timer op je website, zodat bezoekers bang zijn de korting te missen wanneer ze te lang wachten. Het gevolg is dat ze je website pas verlaten na een aankoop.

Tip 2: Website scheiden van de webshop

De laatste jaren is onze focus een stuk slechter geworden. Doordat we snel afgeleid worden (smartphone, social media), kunnen we slechter onze aandacht ergens voor een lange tijd bijhouden. Hetzelfde geld voor websites. Een website die volgepropt staat en waar allerlei elementen heen en weer vliegen, zorgt dan ook voor weinig conversies. Bezoekers worden namelijk afgeleid van de belangrijkste handeling: een aankoop doen.

conversies op je website verhogen

De eerste indruk van een website is gemiddeld voor 94% gebaseerd op het design van de website. Een website die té creatief is, is vaak erg complex, en dat is dan ook een ware conversiekiller. Zorg voor genoeg witruimte op een pagina, zodat bezoekers het overzicht kunnen bewaren en niet snel afgeleid worden.

Sterker nog; haal je webshop en website uit elkaar. Zo kun je de website helemaal richten op de optimalisatie voor SEO, en kun je de webshop simpel inrichten en puur ontwerpen voor extra conversies. Bezoekers die dan naar je webshop willen, doen dat dan uiteraard via een link op de website.

Tip 3: Geef bezoekers een keuze

Mensen kunnen geen keuze maken wanneer er te veel keuzemogelijkheden zijn, terwijl ze wel altijd de mogelijkheid tot keuze willen hebben.

Zorg er daarom altijd voor dat mensen een keuze kunnen maken. Echter is het niet de bedoeling dat je te veel mogelijkheden bied, omdat bezoekers dan keuzestress ervaren. Dit resulteert erin dat ze je webshop zullen verlaten zonder enige aankoop te hebben gedaan.

Op het moment dat mensen twijfelen tussen een aantal mogelijkheden, zullen ze altijd kiezen wat de meeste anderen hebben gekozen. Dat is namelijk de veiligste keuze. Hier kun je gebruik van maken om op je website weer te geven dat een bepaald product het ‘Meest gekozen!’ product is.

Tip 4: Zorg dat bezoekers vertrouwen krijgen

De conversie verhogen van je webshop betekent dat je ook vertrouwen zal moeten bieden. Het kan namelijk best zo zijn dat een bezoeker niks koopt omdat hij de zaak niet vertrouwd. Het wantrouwen wil je natuurlijk zo snel mogelijk wegnemen. Dat kun je doen door de risico’s die de bezoeker loopt te elimineren.

Vermeld daarom onder de betaalknop een tekst met ‘Veilig betalen garantie’ inclusief een slotje. Ook kun je in de footer en op de betaalpagina de bedrijfsgegevens en het KvK-nummer vermelden, zodat mensen vertrouwen hebben in je bedrijf.

Een andere boost voor het vertrouwen zijn trust-seals. Meld je webshop daarom aan bij bijvoorbeeld Thuiswinkel Waarborg, Trustpilot, FeedbackCompany en virusscanners. Laat dan altijd het keurmerk in de footer en op de betaalpagina zien.

conversie verbeteren website

Tip 5: Zorg voor genoeg betaal- en verzendmethodes

Om van kijkers kopers te maken, zul je genoeg betaal-en verzendmethodes moeten aanbieden. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur als het aankomt op betalen. En door de favoriete betaalmogelijkheden van de bezoekers aan te bieden, creëer je een stukje herkenning en ontspanning, wat zorgt voor extra vertrouwen.

Maak de betaalmethodes visueel, zodat ze de betaalmethodes eerder zullen herkennen. Herkenning zorgt namelijk voor vertrouwen, en dat is precies wat je wilt.

Achteraf betalen?

Wanneer je ergens voor moet afrekenen, doet dat altijd een beetje pijn. Je wilt dit proces dan ook zo pijnvrij laten verlopen. Dit doe je door mensen in termijnen of achteraf te laten betalen met bijvoorbeeld Klarna. Zo kunnen je bezoekers de pijn van het betalen uitstellen.

Tip 6: Maak gebruik van testimonials

Social proof werkt als een ware conversiebooster. Maak daarom altijd gebruik van testimonials op je website. Plaats deze testimonials op de productpagina, maar ook onderaan de afrekenpagina.

Je zult hiervoor natuurlijk wel een aantal review moeten hebben. Vraag klanten daarom ook altijd een aantal weken na de aanschaf van je product of diensten een review achter te laten op bijvoorbeeld Google, Facebook of Kiyoh.

Tip 7: Stuur e-mails naar afhakers

Er zijn altijd mensen die interesse hebben in je producten, maar je webshop toch om de een of andere reden verlaten. Het is gelukkig nog niet te laat, want als ze een account op je website hebben kun je ze een herinneringsmail sturen. Hierin vraag je of ze de bestelling willen afronden.

Je kunt er ook voor kiezen om een week later de prijs van dat product voor hen te verlagen. Stuur ze vervolgens een mailtje waarin je verteld dat ze het product nu met korting kunnen kopen, om ze zo alsnog de aankoop te laten doen.

Tip 8: Maak gebruik van speciale upsells

We kunnen natuurlijk niet over conversie optimalisatie tips praten en vervolgens niks over upsells vertellen. Upsells zijn producten die je tijdens of na het afrekenen aanbiedt, die ook wel de kassakoopjes van je webshop worden genoemd.

conversie verhogen website

Biedt daarom tijdens het afrekenen een product aan dat relateerbaar is aan de inhoud van de winkelwagen, en een stuk lager in prijs is dan het totaalbedrag. Omdat mensen tijdens het afrekenen al in de koop-modus zitten, doet het minder pijn om nog een extraatje bij te kopen; het welbekende kassakoopje dat je ook altijd in de supermarkt tegenkomt.

Je kunt ook een 1-click upsell toevoegen. Dit is een upsell die na het afrekenen tevoorschijn komt, en gekocht kan worden met 1 druk op de knop. De koper hoeft dan niet nog een keer zijn betaalgegevens in te vullen. Hierdoor voelt het ook als een pijnvrije aankoop.

Zullen wij anders het aantal conversies op je website verhogen?

Er zijn dus verschillende manieren om de conversie te verhogen. Conversie optimalisatie is echter soms niet zo makkelijk als het lijkt. Daarom kun je het in sommige gevallen beter overlaten aan experts.

Timmermans Media is gespecialiseerd in conversie optimalisatie, en weten precies hoe ze ook de conversie van jouw webshop kunnen verhogen. Wij hebben hier verschillende strategieën voor, die we zullen gebruiken wanneer dat het nodig is.

Wil je dat Timmermans Media jouw webshop optimaliseert voor conversies? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Matt Timmermans

Matt Timmermans

Matt heeft Timmermans Media in 2018 opgericht als webdesign bureau. Nadat hij zijn marketing studie in 2020 had voltooid, ging hij full-time aan de slag als ondernemer en marketeer. Naast het schrijven van blogs op Timmermans Media, verzorgt hij ook de content marketing (cryptocurrency), SEO en webdesign voor verschillende bedrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.