De review wet: vanaf nu alleen recensies van echte klanten!

Review-wet
Leestijd: 7 minuten

Hoe snel word jij overgehaald door recensies van andere kopers? Snel! De nieuwe review wet gaat ervoor zorgen dat websites hier geen neprecensies meer kunnen plaatsen. Daarnaast zorgt deze review wetgeving ervoor dat er geen recensies meer geplaatst kunnen worden van mensen die geen klant zijn of niet daadwerkelijk dat product hebben gekocht. Lees in deze blog alles over de eisen, maatregelen en andere belangrijke informatie voor jouw als ondernemer.

Waarom zijn nep recensies een probleem?

Veel klanten hechten waarde aan recensies van andere kopers op het internet. Vaak is een recensie net hetgeen dat een klant over de streep trekt om een product te kopen. Een beoordeling of recensie wordt vaak weergegeven met een stukje tekst, een aantal sterren of een cijfer. Klanten worden dus op het verkeerde spoor gezet als recensies nep blijken zijn. Het is vaak te gemakkelijk om een recensie achter te laten op een website, dit kan zonder controle of een echte aankoop van een product. Daarnaast zijn er veel websites die gebruik maken van nepaccounts die recensies plaatsen vanuit verschillende IP-adressen. Dit is de reden dat het daadwerkelijk een probleem is dat er nep recensies geplaatst kunnen worden.

Daarnaast plaatsen sommige bedrijven zelf positieve beoordelingen om een product of dienst zo goed mogelijk neer te zetten. Hiermee worden potentiële kopers op het verkeerde beel gezet. Daarnaast zijn er bedrijven die bekende personen betalen om een review te schrijven.

review wet regels

Belangrijkste eisen van nieuwste review-wet

Op 28 mei 2022 zijn de nieuwe aanscherpingen van de review-wet ingegaan. Deze zorgen dat de bestaande regels extra zijn aangescherpt. Door deze review wetgeving hebben of moeten verschillende websites de weergave van recensies aanpassen.

  • Op de website dient duidelijk aangegeven te worden wat voor review policy er is en hoe nep reviews tegen worden gehouden. Dit kan bijvoorbeeld door het controleren of de beoordelaar echt een klant is of door het IP-adres te controleren;
  • Een bedrijf mag zich niet voordoen als consument en zelf recensies plaatsen;
  • Een bedrijf mag een beoordelaar niet betalen om een (positieve) review te schrijven. Indien dit wel gebeurd moet dit er duidelijk bij staan;
  • Negatieve reviews mogen door een bedrijf niet verwijderd worden zonder dit te vermelden. Hierdoor ontstaat namelijk een oneerlijk beeld op je website, alsof er alleen maar positieve reviews zijn. Het verwijderen mag alleen als het bedrijf kan aantonen dat de negatieve recensie onrechtmatig is;
  • Op social media mag een bedrijf geen likes kopen of laten plaatsen door derden om een product te promoten;
  • Een bedrijf mag niet meer doorlinken naar een website die beoordelingen over het product betreft waarvan het bedrijf niet kan aantonen of ze echt of gecontroleerd zijn.

Hoe maak ik een review policy als bedrijf?

De nieuwe review wetgeving geeft aan dat bedrijven op hun website een review policy moeten plaatsen. De review policy met alle regels moet gemakkelijk te vinden zijn bij het lezen van de reviews. Onderstaande vragen zijn richtlijnen om aan jouw review policy toe te voegen:

  • Hoe controleert het bedrijf of de beoordelingen afkomstig zijn van klanten of gebruikers?
  • Hoe rangschikt het bedrijf de reviews en vooral de negatieve beoordelingen?
  • Hoe berekent het bedrijf de gemiddelde score voor een product of dienst?

Hoe kan ik als bedrijf nep reviews tegengaan?

Als groot bedrijf is het uiteraard belangrijker om direct actie te ondernemen, maar ook kleine bedrijven moeten hiermee aan de slag. De Europese Commissie heeft wat maatregelen opgesteld die bedrijven kunnen gebruiken bij het tegengaan van nep recensies. Zie onderstaande maatregelen:

  • Laat consumenten een reserverings- of ordernummer invoeren;
  • Zorg dat consumenten zich registreren voor ze een recensie plaatsen;
  • Verifieer gebruikers met technische middelen, bijvoorbeeld controle van het IP-of e-mailadres;
  • Bekijk alle regels voor valse en betaalde beoordelingen;
  • Detecteer automatisch frauduleuze activiteiten.
review wet

Nieuwe regels geven meer duidelijkheid aan review wet

Deze nieuwe regels vullen vooral de oude regels aan. Maar de belangrijkste toevoeging is dat webshops echt een review policy moeten weergeven op hun website. Dit is een voordeel voor consumenten omdat ze een steeds beter en eerlijker beeld krijgen van online producten of diensten. Verder is het positief dat bedrijven actie moeten ondernemen tegen neprecensies, zodat deze verwijderd kunnen worden.

Wat zijn de gevolgen als je nep reviews blijft gebruiken?

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) houdt toezicht op deze regels en kan een bedrijf een boete opleggen. De ACM is niet verplicht om elke klacht af te handelen, maar bij veel klachten over hetzelfde bedrijf zullen ze actie ondernemen. De boetes kunnen oplopen tot 4% van de jaaromzet of tot een maximumboete van 2 miljoen euro. Bij individuele klachten zal de Reclame Code Commissie uitspraak doen. Deze kunnen geen boete uitdelen maar doen wel uitspraken die online zichtbaar zijn. Mocht een bedrijf niet luisteren, kunnen ze op de zwarte lijst terecht komen.

Er is niet veel verboden, zolang je er eerlijk over bent. Wil je niet alle negatieve recensies op je website plaatsen of zet je ze liever onderaan? Dat is goed, maar vermeld het in je regels. Betaal je bekende mensen voor recensies? Prima, maar zet dit in je review policy.

Hulp nodig voor jouw website?

De wetgeving in Nederland zit lastig in elkaar en hier en daar schiet er nog weleens iets aan je voorbij. We hopen dat deze blog ervoor heeft gezorgd dat je op de hoogte bent van de laatste informatie met betrekking tot de review wet. Toch nog hulp nodig met dit en andere elementen van jouw website?

Wij, van Timmermans Media, helpen je hier graag wij! Wij zorgen ervoor dat jouw website zowel achter de schermen, tekstueel en visueel perfect is ingericht. Wij zullen ervoor zorgen dat je op de hoogte blijft van bijvoorbeeld de winkelprijzen wet en alle andere.

Neem vrijblijvend contact op met ons op, dit kan per mail of telefoon.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Jessie Vullings

Jessie Vullings

Hi! Ik ben Jessie, wat leuk dat je mijn artikel hebt gelezen! Naast het schrijven van blogs ben ik freelance Digital Marketeer. Ik help je graag bij het verbeteren van de online zichtbaarheid van je bedrijf door het toepassen van verschillende marketingstrategieën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.