Beheer jij een blog of ben je een fanatiek lezer van andermans artikelen? Dan vraag je jezelf vast weleens af: waar haal je toch steeds de inspiratie vandaan om weer een nieuw boeiend artikel te schrijven? Zeker wanneer je last hebt van een writer’s block (niet in staat zijn om nieuw werk te produceren) kan het lastig zijn je creativiteit te laten spreken en nieuwe content te creëren. Inspiratie voor blogposts lijkt in dat geval moeilijk te vinden.
Heb jij weleens tien minuten naar een lege pagina gestaard? Geen idee waar je het dit keer over gaat hebben? Geen probleem! Dit artikel helpt jou om je dichter bij je creativiteit te laten komen. Ik heb vijf concrete tips voor je samengesteld waardoor jij weer aan de slag kunt met bloggen. Van je blognaam, onderwerpkeuze tot het overwinnen van een writer’s block. Na het lezen van dit artikel zul je staan springen om weer nieuwe content te gaan publiceren!
Waar komt inspiratie vandaan?
Volgens de Griekse filosoof Plato is inspiratie een goddelijke kracht. Deze kracht heeft volgens hem een magnetische werking. Als een dichter iets moois schrijft, is dat niet het resultaat van eindeloos onderzoek doen, maar omdat hij/zij van buitenaf is geïnspireerd.
Volgens zijn collega Socrates wordt inspiratie geboren door iets concreets: de muze inspireert de dichter, de dichter inspireert vervolgens zijn toehoorders. Het is een interessant concept waar niemand een wetenschappelijk antwoord op heeft gevonden. De mystiek rondom inspiratie is dan ook wat het misschien zo interessant maakt. Je hebt er weinig grip op. Sommige mensen lijken een overdaad aan inspiratie te hebben, terwijl anderen claimen nooit geïnspireerd te zijn geweest.
Ik geloof dat we allemaal geïnspireerd worden, continu. Maar dat het concept inspiratie veelal wordt gelinkt met het uitoefenen van bepaalde kunsten. Terwijl inspiratie leidt tot zó veel meer dan een kunstwerk of muziek. Om een business succesvol te laten zijn, moet je ook geïnspireerd zijn geweest om de stappen in de juiste richting te zetten. Het is tijd voor de vijf tips. Tips die je gaan helpen tijdens het creëren van jouw blog. Iedereen kan het. Oefening baart kunst.
Tip 1: Writer’s block? Treed uit je hoofd!
Negen van de tien keer ontstaat een writer’s block doordat je te veel in je hoofd zit. Je wikt en weegt te veel voor je je pen pakt, en bedenkt redenen waarom een onderwerp niet boeiend genoeg is. Misschien ben je meer bezig met wat anderen van je zullen denken dan goed voor je is. Als dit een gewoonte wordt, kun je een writer’s block ervaren.
Alle schrijvers worstelen weleens met het writer’s block fenomeen. Van journalisten tot romanschrijvers, van YouTube-creators tot bloggers. Om wat voor reden dan ook, heb je tijdelijk minder makkelijk toegang tot inspiratie. Gelukkig kun je de weg naar originele ideeën redelijk makkelijk terugvinden.
Begin met een kleine stap
Het overwinnen van een writer’s block is een proces dat verschilt per individu, maar uiteindelijk gaat het erom dat je je twijfels overwint en gewoon begint met creëren. Daarom is dit de eerste – en belangrijkste – tip: treed uit je hoofd en begin met typen/schrijven/maak een moodboard … Doe IETS.
Als je een voetbalwedstrijd wilt winnen, zul je je eerst moeten aankleden en je op het veld moeten begeven. Soms heb je geen zin, je voelt je niet fit en blijft misschien liever thuis. Maar zodra je het gras onder je noppen voelt en je bent omringd door je medespelers weet je weer waarom je zo van voetbal houdt. Meestal gaat het dan ineens vanzelf en ben je vergeten hoe moe je was.
Dit geldt ook voor schrijven. Je zult eerst naar het ‘speelveld’ moeten komen om vervolgens iets weg te kunnen zetten. Dus, pak je laptop of pen en begin gewoon met schrijven. Al schrijf je tien minuten over je kat, dat maakt niet uit. Nieuwe ideeën zullen zich presenteren, omdat je ontvankelijk bent tijdens de activiteit van het schrijven.
Tip 2: Inspiratie voor een blognaam
Ben je een beginnend blogger en wil je een eigen website lanceren? Gefeliciteerd. Dat is een spannende en leuke stap. Om je publiek zo effectief mogelijk te bereiken, je zichtbaarheid te verbreden en je blog te laten groeien, is het belangrijk om een pakkende blognaam te kiezen. Je blognaam kan je helpen je ‘merk’ te vestigen. Met een herkenbare blognaam kunnen (nieuwe) lezers je makkelijker vinden.
Welke blognaam je ook kiest, het moet goed voelen. Maar het is belangrijk om stil te staan bij de ‘duurzaamheid’ van je blognaam. Als je een trendy naam kiest, hou er dan rekening mee dat je over een paar jaar misschien uitgekeken bent op die naam. Sommige mensen kiezen voor een ‘artiestennaam’ waarop ze op den duur uitgekeken raken. Dat wil je natuurlijk voorkomen.
Daarom is het handig om een naam te kiezen waar weinig op af te dingen is. Zoals je eigen naam. Wat jouw naam ook is, je naam in combinatie met de persoon die jij bent is altijd uniek. En die is in het begin nog onbekend voor mensen, totdat ze weten wie jij bent en wat je maakt. Ben je niet blij met je eigen naam? Dat is slechts een overtuiging die je (te) vaak hebt herhaald. ‘Own’ je naam! Ik vond mijn naam ooit verschrikkelijk, nu own in mijn naam als een bazin.
Wanneer jij je eigen naam gebruikt voor je blognaam, kan dit je bepaalde vrijheden geven waar je jezelf nu misschien niet van bewust bent. Mocht je blog uitmonden tot iets anders – een bedrijf bijvoorbeeld – dan neem jij je reputatie en bekendheid, én je naam makkelijk mee naar je volgende project.
Tip 3: Hoe kom ik aan blogonderwerpen?
Als blogger wil je jezelf natuurlijk onderscheiden van de rest. Je wilt originele blogonderwerpen verzinnen die tegelijkertijd ook de interesse van mensen wekken. Dat lijkt ingewikkelder dan dat het is. Zoek het vooral dicht bij jezelf. Jouw publiek lijkt waarschijnlijk op jou, ze zijn geïnteresseerd in dezelfde topics als waar jij in geïnteresseerd bent. Ze consumeren waarschijnlijk dezelfde content die jij consumeert.
Het is handig om een boekje bij te houden – of gebruik de Notes-app in je telefoon – om je ideeën vast te kunnen leggen. Het interessante van inspiratie en creativiteit is dat die komt met vlagen. Als je uit het juiste vaatje tapt, kun je in vijftien minuten tijd genoeg blogonderwerpen verzinnen waar je een half jaar mee vooruit kunt. Als jij dat moment van inspiratie aan je voorbij laat gaan, dan is dat een enorme gemiste kans!
Mocht je niet bekend zijn met die momenten van inspiratie is er geen reden tot paniek. Soms kun je jezelf een handje helpen om tot ideeën te komen. Pak een groot vel en zet je blognaam in het midden. Als een soort spinnenweb kun je van binnen naar buiten werken tot je hele papier gevuld is met woorden en ideeën. Dit noem je ook wel een ‘mindmap’. Op jouw mindmap schrijf je alles wat jou ook maar enigszins interesseert.
Mocht jouw mindmap eruitzien als een chaos, dan kun je er nog een maken. Je selecteert voor je definitieve mindmap de woorden die je het meest aanspreken. Elke keer dat je een nieuw artikel wilt schrijven kun je je mindmap erbij pakken voor inspiratie.
Tip 4: Inspiratie versus kopiëren
Laat het idee los dat je van andere mensen ‘steelt’. We halen namelijk allemaal onze inspiratie ergens vandaan. Iedereen heeft een uniek referentiekader, waaruit we functioneren en creëren. Soms weten we niet waar het precies vandaan komt, het lijkt dan uit het niets te komen. Andere keren inspireert andermans werk je tot het schrijven van een blog. Dat is oké. Het werk van de meest originele schrijvers en artiesten is soms het resultaat van andermans werk.
Er is wel een groot verschil tussen rechtstreeks kopiëren of inspiratie halen uit bestaande content. Zorg ervoor dat je altijd je eigen sausje giet over datgeen wat jou heeft geïnspireerd. Wat je ook kunt doen is credits geven aan de maker die jou heeft geïnspireerd. Dat is altijd een sportief en transparant gebaar. Denk aan Ed Sheeran, die de rechten van zijn nummer 1-hit ‘Shape of You’ deelde met TLC.
Tip 5: Gun jezelf tijd om te groeien
De meest succesvolle schrijvers hebben jaren gewerkt voordat ze een boek konden publiceren. Gelukkig leven wij nu in een tijd waar je zelf de controle hebt over wat je wel en niet publiceert. Het is oké om als beginnend blogger een aantal artikelen voor jezelf te schrijven tot je het gevoel hebt dat je bent gegroeid en het wil gaan delen met de wereld. Rome is niet in één dag gebouwd. Onthoud dit, want het is een belangrijke realisatie in een maatschappij waarin alles over één nacht ijs lijkt te gaan.
Het gezegde ‘je moet niet over één nacht ijs gaan’ is een oude volkswijsheid. Doe geen overhaaste en onvoorzichtige dingen, betekent het. Soms líjkt het wel of succesverhalen geschreven zijn in slechts één seizoen, omdat dit alles is wat we zien van een persoon. Dit is slechts de laatste paragraaf van iemands boek. Alles wat vooraf is gegaan aan dat moment weten we meestal niet.
Misschien heeft jouw voorbeeld ook last gehad van een ontzettende writer’s block. Misschien is jouw voorbeeld al begonnen met schrijven op zijn 16e levensjaar. Vergelijken is even giftig als perfectionisme is, je bent met niemand in concurrentie. Zelfs niet met jezelf, want jij bent niet wie je gisteren was.
Zullen wij je helpen met het vinden van inspiratie voor blogposts?
Hopelijk heeft dit artikel je geholpen en voel je de oneindige mogelijkheden tot het creëren van iets origineels. Mocht je nog twijfelen of jouw content interessant genoeg is om te publiceren, kun je je blog eerst delen met iemand die je vertrouwt. Vraag om een eerlijke reactie en naar de positieve elementen van jouw werk. Misschien geeft dit je het nodige zelfvertrouwen. Als jij voelt dat je wat te bieden hebt, voelen andere mensen dit meestal ook zo. Succes!
Wil je het laten schrijven van teksten uitbesteden aan een professionele tekstschrijver? Dan zou je contact kunnen opnemen met Timmermans Media. Wij hebben een aantal professionele tekstschrijvers die jou kunnen helpen bij het verzinnen van onderwerpen die gevonden worden in Google, en zorgen ervoor dat de content wordt geschreven.
Wil je jouw artikelen laten schrijven door Timmermans Media? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.