Copywriting trends voor 2023? Lees hier alle dingen die je moet weten!

Copywriting trends
Leestijd: 7 minuten

Tegenwoordig is het enorm belangrijk om online vindbaar te zijn. Copywriting is daarvoor de oplossing! Maar wat zijn nu de laatste ontwikkelingen en trends op het gebied van copywriting. Lees in deze blog alle copywriting trends om met genoeg kennis van copywriting 2023 in te gaan. Een belangrijke trend waar over gesproken zal worden in deze blog is AI-copywriting.

Wat is copywriting?

Copywriting is het schrijven van teksten die lezers overtuigen. Deze teksten zijn bedoeld voor het werven van klanten of bezoekers op een website. Alle teksten die copywriters schrijven zijn commerciële teksten. 

Bekijk deze video om erachter te komen wat copywriting is.

Welke copywriting trends voor 2023 zijn belangrijk?

Trend 1: Zoeken door middel van een spraak opname

De eerste van de zes copywriting trends heeft te maken met Google. Steeds meer mensen gaan in 2023 zoeken via een spraakopname. Hierdoor moeten copywriters leren schrijven hoe ze praten. Het afstemmen van content op natuurlijke gesproken taal in plaats van schrijven naar aanleiding van zoekwoorden (door middel van een onderzoek). Er zal dus in 2023 steeds minder gezocht worden op “laarzen dames”. Er zal eerder gezocht worden op “Hoi Google, ik ben opzoek naar zwarte laarzen voor dames in maat 38”. Als deze copywriting trend zich verder ontwikkelt, zullen copywriters teksten heel anders moeten gaan schrijven dan voorheen.

Trend 2: Scriptschrijvers voor podcasts

Het is jou waarschijnlijk niet ontschoten maar podcasts worden steeds populairder. Iedereen begint een podcast. Het maakt niet uit of het over je dagelijks leven, je werk, je sport of hobby gaat, alles kan tegenwoordig besproken worden in een podcast. Vanwege deze trend, zal de vraag aan scriptschrijvers voor podcasts ook groter worden. Het kan je dus zeker extra opdrachten opleveren als je weet hoe je beknopte en interessante teksten schrijft. Naast tekstschrijvers, zal er ook meer vraag komen naar onderzoekers en redacteurs.

Trend 3: AI-copywriting

AI- copywriting is in opkomst. AI-copywriting is het creëren van betere content in minder tijd. Deze manier van copywriting combineert kunstmatige intelligentie met het menselijk schrijven. Robots nemen langzaam alles over, maar ook copywriting? Lees hier alle voor- en nadelen van het gebruiken van AI-copywriting.

Wat zijn de voordelen van AI-copywriting?

Er zitten verschillende voordelen aan het gebruiken van AI-copywriting. Lees hier de vijf belangrijkste voordelen:

  • Inspiratie: doordat AI-writers veel bronnen onderzoeken kunnen ze ook vinden wat jouw doelgroep interessant vindt.
  • Super snel: dit is de meest interessante factor aan AI-writers, ze schrijven binnen no-time een heel artikel over het gewenste onderwerp.
  • Bronnen gebruiken: door het bronnenonderzoek, kun je gemakkelijk je tekst onderbouwen met data.
  • Schaalgrootte: door AI-writers kun je gemakkelijk veel meer content creëren dan daarvoor. Ze zoeken onderwerpen, stukken tekst en bronnen.


Wat zijn de nadelen van AI-copywriting?

AI-copywriting heeft verschillende nadelen. Lees hier de nadelen:

  • Geen empathie: het inleven in de lezer kan AI niet. De teksten zijn feitelijk en bevatten geen humor. 
  • Geen vernieuwing: bij AI-copywriting zul je geen eigen mening of vernieuwende inzichten over een onderwerp lezen. 
  • Lage kwaliteit: de structuur van de tekst is vaak niet logisch en door bronnenonderzoek komen verschillende zinnen met dezelfde betekenis in de tekst te staan.
  • Geen consistentie: de worden u en jij worden vaak door elkaar gebruikt.
  • Geen controle: AI-copywriting heeft geen controle op nep nieuws of slechte bronnen.
  • Nederlanse AI-writing loopt achter: er is minder Nederlandse data beschikbaar dan Engelse data vandaar dat de Nederlandse AI-writing nog achter loopt.

Momenteel zijn AI-writers nog niet vervangend en de kwaliteit van de teksten is matig en zijn vrij feitelijk. In de toekomst zou het kunnen dat AI-copywriting in combinatie met de creativiteit en de kwaliteit van een echte copywriter gecombineerd kan worden. Kies voorlopig dus voor het inhuren van een echte copywriter!

Copywriting trends

Trend 4: Online cursussen schrijven

Tegenwoordig en in de toekomst zullen we vooral bijgeschoold worden via online cursussen of platformen. Sites als Coursera en Skillshare maken het gemakkelijk om je eigen cursussen online te publiceren. Mensen die een cursus willen aanbieden willen dat de cursus tekstueel sterk en duidelijk is. Hiervoor zullen ze een copywriter nodig hebben. Het schrijven met focus op leren en onderwijs is dus een must 2023.

Trend 5: Copywriters moeten multi-inzetbaar zijn

Naast het schrijven van teksten volgens de SEO-normen, moeten ze nog veel meer kunnen. Copywriters moeten namelijk ook zelf het zoekwoorden-onderzoek kunnen doen. Daarnaast moeten ze passende beelden voor de content vinden en kunnen bewerken. Verder dienen ze aan klanten marketingadvies te kunnen geven en moeten ze het technische stukje van de website kennen. Bovendien zou het fijn zijn als de copywriter verstand of achtergrondkennis heeft van de branche of bedrijfstak waar het bedrijf zich in bevind. Het zal dus niet alleen bij schrijven blijven in 2023.

Trend 6: Copywriters dienen inbound marketing te gebruiken

Inbound marketing is een van de populaire copywriting trends. Dit is een manier van schrijven waardoor je klanten aantrekt en hen onbewust overhaalt en vooruithelpt in het koopproces. Copywriters moeten dus in hun tekst de klant overhalen door het bieden van waarde. Stel ik, als bedrijf, bied telefoonreparaties aan. Ik zou dan bijvoorbeeld een copywriter inhuren om een tekst te schrijven over het zelf repareren van een kapot telefoonschermen en wat daar de voor- en nadelen van zijn. Iemand die dit leest, met een kapot telefoonscherm, wordt eerst geïnformeerd en ziet daarna ook een optie om het telefoonscherm gemakkelijk en goedkoop te laten repareren door mijn bedrijf. Door het bieden van informatie, kan je de lezer overhalen, om gebruik te maken van je dienst. In de tekst helpt de copywriter de lezer onbewust naar voren in het koopproces.

Hulp nodig bij het teksten schrijven voor op jouw website?

Het schrijven van website teksten, productteksten en blog is nog niet zo makkelijk als het lijkt. Er zijn veel regels en een copywriting trends waar je rekening mee moet houden. Wil je dit graag uitbesteden? Dan ben je hier aan het juiste adres!

Wij, Timmermans Media, helpen je hier graag bij! We zullen passende marketingteksten schrijven die aansluiten bij je bedrijfscultuur, schrijfstijl en jouw klanten. Neem vrijblijvend conten met ons op via de website Timmermans Media of per mail via info@timmermansmedia.nl

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Jessie Vullings

Jessie Vullings

Hi! Ik ben Jessie, wat leuk dat je mijn artikel hebt gelezen! Naast het schrijven van blogs ben ik freelance Digital Marketeer. Ik help je graag bij het verbeteren van de online zichtbaarheid van je bedrijf door het toepassen van verschillende marketingstrategieën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.