.NL of .COM – Hoe kies je de juiste extensie voor je domeinnaam?

.nl of .com
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on google
Share on reddit
Share on telegram

Kies je voor .NL of .COM achter je domeinnaam? Het antwoord op deze vraag is helemaal afhankelijk van het doel van jouw website!

Wanneer je een zakelijke website op gaat zetten, is het bedenken van een goede domeinnaam (url) vaak het eerste wat je doet. Over de naam wordt vaak lang en goed nagedacht, maar dat geldt meestal niet voor de extensie (.nl, .com, .net, .eu, etc). Hoe kies je dan de juiste extensie? Is er wel een juiste extensie? 

Verschillen tussen de .NL en .COM extensies

Wanneer je een extensie voor je domeinnaam moet kiezen, heb je verschillende opties zoals .nl, .com, .net, .org en nog veel meer. Waarom zou je met een zakelijk website kiezen voor .nl en/of .com?

Domeinnaam met .NL

Uit extern onderzoek, waar zo’n 1025 respondenten aan hebben deelgenomen, is aangetoond dat .nl in Nederland de extensie is met het meest positieve imago, gevolgd door .com. Volgens de respondenten heeft .nl de volgende eigenschappen: ‘dichtbij’ (74%), ‘vertrouwd’ (69%), ‘betrouwbaar’ (65%), ‘veilig’ (64%) en ‘waardevast’ (49%). 

Uit onderzoek van het SIDN (Bron: Trends in Internetgebruik 2016, SIDN, GfK) is gebleken dat maar liefst 80% van de Nederlands internetgebruikers hun aankopen bij een webshop doen met .nl. Wanneer de prijs van een aankoop en dus het belang van de aankoop hoger wordt, stijgt dit percentage zelfs. Hieruit kunnen we stellen dat een .nl extensie een must is voor een webshop dat zich focust op de Nederlands consument.

url domeinnaam

.nl is de extensie van Nederland. Dit is dan ook de reden dat domeinnamen die eindigen op .nl beter getoond worden in de Nederlandse zoekresultaten. Dit effect wordt versterkt, doordat gebruikers in hun zoekresultaten sneller klikken op .nl-domeinnamen. Daardoor neemt de gebruikersrelevantie van een .nl sneller toe dan die van andere domeinnamen. Dit leidt tot een hogere ranking in zoekmachines en dus meer websitebezoekers op jouw website/webshop.

Voor je SEO waardes is een .nl extensie dus van belang. Focus jij je op Nederlandse consumenten of bedrijven, kies dan zeker voor een .nl extensie. Let wel op: het is lang niet zo dat je met een .nl extensie direct goed scoort in Google, lees hiervoor ook eens onze blog over SEO 

Hieruit kunnen we opmaken dat een .nl extensie onmisbaar is wanneer je met je website de Nederlands consumenten- en/of business to business markt wilt bereiken. In dat opzicht zou je kunnen stellen dat .nl de beste keuze is voor de extensie achter je domeinnaam. Maar dit hoeft zeker niet altijd zo te zijn! Lees vooral ook even de informatie over de .com extensie, het is namelijk zo dat je meerdere extensie kan registreren! Hierop komen we later nog even terug. 

Domeinnaam met .COM

Als je juist verder kijkt dan de Nederlandse grenzen, kan een .com-extensie de betere optie zijn. Het is wereldwijd het meest gebruikte domein en geeft jouw website een internationale look, hierdoor kan je bedrijf ook als professioneler en/of ‘’groter’’ gezien worden. Het kan dus ook zeker aanslaan op de Nederlands markt. 

Uit onderzoek van SIDN blijkt dat mensen .com onder andere associëren met ‘internationaal’, ‘buitenlands’, ‘vertrouwd’, ‘zakelijk’, ‘wereldwijd’ en ‘commercieel’. Als jij een zzp’er bent die zich enkel op de Nederlandse markt richt, kun je je dus afvragen wat de toegevoegde waarde is van een .com extensie. Maar als jij je ook richt op de buitenlands markt (België, Duitsland of nog verder weg) is een .com extensie zelfs onmisbaar. 

Ten slotte scoor je met een .nl extensie minder goed op Engelstalige zoekwoorden in Google. Wanneer jouw website Engels content bevat, is het dus zeker een goede keuze om een .com extensie te kiezen. Wanneer jij Engels content plaatst is een .nl extensie tenslotte ook ‘’vreemd’’ voor de buitenlandse websitebezoekers. 

Focus jij je dus op de internationale markt, ga dan zeker voor een .com extensie achter je domeinnaam. Zo heb je de mogelijkheid om met één website meerdere bezoekers uit verschillende landen te bereiken.

.com domeinnaam
Heb je een internationale website? Dan kun je beter voor .com kiezen!

‘’Ik focus me op verschillende landen maar wil toch echt een .nl extensie’’

Dat kan! Wanneer jij een website en/of webshop hebt waarmee je bezoekers uit verschillende landen wilt bereiken, kan je ook kiezen voor onder andere een .nl extensie. Zorg er dan wel voor dat je ook over de extensies uit de andere landen die je bereikt beschikt! 

Elk land heeft haar eigen extensie, zoals Nederland .nl heeft. Wanneer jij de extensie voor elk land dat je wilt bereik wilt kiezen, is dat mogelijk! Mits al deze extensies nog beschikbaar zijn voor jouw domeinnaam. Zorg er dan wel voor dat je voor elke domeinnaam (met andere extensie) een website/webshop creëert gefocust op het land dat je met die extensie wilt bereiken. Let daarbij op taal, behoeftes van de bijpassende doelgroep, betaalmethodes, wet en regelgeving en eventueel betaalmethodes. 

Deze optie is wellicht de beste optie als je specifiek wilt focussen op verschillende doelgroepen afkomstig uit verschillende landen, maar kost ook verreweg de meeste tijd. Gebruik geen goedkope vertaal plug-ins om je websites/webshops voor de andere landen te vertalen. Dit zal namelijk een slechte invloed hebben op alle voordelen die genoemd staan bij de .nl extensie. Als je voor deze manier van targeting kiest, zorg er dan voor dat alle losse websites en/of webshops er top uit zien!

Registreer altijd meerdere extensies

Het kan nooit kwaad om in ieder geval altijd een .nl en .com extensie te registreren. Focus je je nu op de Nederlands markt en weet je nog niet of je wilt uitbreiden naar het buitenland? Registreer dan altijd direct een .com extensie. Zo ben je er 100% zeker van dat deze niet door een ander in beslag genomen word. Een domeinnaam met bijpassende extensie registreren is zeer goedkoop, het kan dus nooit kwaad om voor de zekerheid alvast je domeinnamen met verschillende extensies te registreren.

Wij helpen je graag met het opzetten van de juiste strategie!

Nu je weet welke extensie je het beste kan kiezen voor jouw domeinnaam, is het nog belangrijk dat je website goed ingericht wordt voor de door jou gekozen extensie. Timmermansmedia kan je hierbij helpen! Samen zullen we kijken naar de strategie en het doel van jouw website/webshop en bepalen of dit de juiste is. Vervolgens richten we jouw website/webshop zo in, dat deze perfect geschikt is om je doelen te behalen! Wij kijken verder dan alleen webdesign. 

Je kunt ons hiervoor een mailtje sturen op [email protected] en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over de auteur.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.

Bijna alle stappen voltooid... 95%

Op naar meer conversies!

Je krijgt 37 tips om meer conversies te genereren met je website en/of webshop!

ebook cro voorkant

37 tips voor meer conversies!

Download ons GRATIS e-book met 37 tips voor extra conversies op je website/ webshop!

ebook cro voorkant