Zo gebruik je het IKEA-ijsje om jouw webshop te optimaliseren voor meer conversies

Optimaliseren conversies webshop
Leestijd: 11 minuten

Als websitebeheerder wil je graag zo veel mogelijk bezoekers naar je website halen. Maar misschien nóg belangrijker dan dat is het behouden van je bezoekers en ze stimuleren zich te abonneren op je nieuwsbrief of ze een toekomstige aankoop te laten doen. Als de klant eenmaal haar eerste transactie heeft afgerond, wil je graag dat deze bezoeker een terugkerende koper wordt. We geven je 5 tips voor het optimaliseren van de conversies van je webshop. Dat doen we aan de hand van de succesformule van het IKEA-ijsje.

Wat is conversieoptimalisatie? En waarom is het zo belangrijk?

Conversieoptimalisatie (CRO) verbetert de effectiviteit van je site om jouw verkoopaantallen te stimuleren. Je richt je dus niet op het binnenhalen van meer traffic, je richt je op de structuur van je website om je huidige bezoekers te stimuleren een (kleine) actie te laten ondernemen.

Conversieoptimalisatie is geen rocket science. In vele opzichten is deze vorm van optimalisatie het gebruiken van je gezond verstand. Maar je zult eerst goed moeten nadenken over wat je plan gaat worden en de praktische tips moeten kennen. Gelukkig hebben wij een aantal tips en voorbeelden die je kunnen helpen tijdens het optimaliseren van je conversies. 

Uitgebreid testen

Met conversieoptimalisatie evalueer je de verkoopmethoden van je website om vervolgens manieren te vinden waarop je je site kunt verbeteren. Het uiteindelijke doel is hogere sales. Maar het belangrijke secundaire doel is een hoger percentage websitebezoekers, die zich aanmelden voor jouw product of service. 

Na het evalueren van je verkoopmethoden bedenk je een nieuwe methode om te testen. Je kunt een nieuwe (dummy)versie van een je webpagina aanmaken. Zo kun je testen welke methode effectiever is voor hogere sales. Uiteindelijk implementeer je de variant die het hoogste percentage mensen overtuigt om iets te kopen uit je webshop. 

Verschillende methoden van conversieoptimalisatie

Er zijn verschillende grote en kleine aanpassingen die je kunt toepassen om je conversies te optimaliseren. Hieronder lees je een aantal toepassingen, die kunnen leiden tot hogere sales en/of terugkerende bezoekers. 

Tip 1: Opmaak tekst

Wat misschien als een verrassing komt, is dat de opmaak van je tekst een impact kan hebben op het aantal mensen dat zich aanmeldt voor je nieuwsbrief of je product koopt in je webshop. Denk aan wijzigingen in het lettertype, de lay-out en de lettergrootte. Je kunt onderzoek doen naar de wensen van jouw lezers en daar je voordeel mee doen. 

Van welk lettertype en welke lettergrootte houden ze bijvoorbeeld? Een nieuwsbrief die niet lekker wegleest zal niet veel gelezen worden. Het zou zomaar kunnen zijn dat jouw eigen voorkeurslettertype niet populair is bij veel anderen. Dat weet je pas als je onderzoek doet. Meten is weten!

Tip 2: Doe onderzoek naar wat jouw doelgroep nodig heeft

Daarnaast is een belangrijk onderdeel van conversieoptimalisatie: onderzoek doen. Als je even terugdenkt aan de geteste marketingmethoden van de Amerikaanse presidentiële verkiezingen wordt het duidelijk dat je vooral van alles kunt proberen om erachter te komen wat jouw conversieratio omhoog zal schroeven.

Barack Obama 

De presidentiële campagne van Barack Obama in 2008 is een goed voorbeeld van hoe optimalisatie van conversiepercentages voor bedrijven, organisaties en zelfs politieke kandidaten kan helpen om verkoopaantallen of aanmeldingen te laten verhogen.

Barack Obama

Tijdens de campagne stelde de CEO van Optimizely voor om verschillende video’s en ander beeldmateriaal te testen om te zien welke het meest effectief waren om mensen ertoe te zetten zich aan te melden voor de e-mailnieuwsbrief van de president. Het campagneteam wist dat een groot percentage van de mensen die zich zouden aanmelden, uiteindelijk de president financieel zouden steunen. Het doel was dus om zo veel mogelijk mensen bereid te krijgen zich aan te melden voor de campagnenieuwsbrief.

Het marketingteam heeft uiteindelijk 24 verschillende variaties samengesteld met vier opties voor knoppen, drie afbeeldingen en drie video’s. Interessant genoeg dachten de meeste mensen in het team dat de video’s het meest effectief zouden zijn om mensen ertoe te brengen zich aan te melden.

Na het testen met meer dan 300.000 bezoekers leidde de versie met een foto van Barack Obama’s familie en een ‘meer informatie call to action knop’ tot een aanzienlijk hoger conversieratio.

Tip 3: Maak gebruik van een call to action knop

Een call to action knop kan maar liefst 200% meer gekwalificeerde leads genereren vanaf de startpagina. In een andere test kon het onderzoeksbureau de klikfrequentie met 20% verhogen door een rode knop te gebruiken in plaats van een groene. Dit zijn simpele en doeltreffende manieren om conversieoptimalisatie toe te passen.

IKEA

Het toepassen van foto’s in combinatie met call to action knoppen is dus ook erg effectief. Maar wat heeft het IKEA-ijsje nu eigenlijk te maken met methoden van conversieoptimalisatie? Dat is vrij makkelijk uit te leggen.

IKEA is niet voor niets één van de grootste multinationals ter wereld. Het concept is briljant: het aanbieden van betaalbare meubels die voldoen aan een populaire formule. De meubels voldoen aan een hoge kwaliteit het unieke IKEA-design. Bovendien zijn de meubels betaalbaar. Ook zijn IKEA-producten duurzaam en zet het bedrijf zich in voor een eerlijk productieproces, wat hun merk meer kracht geeft. 

IKEA-ijsje

Het IKEA-ijsje is het perfecte voorbeeld van een ijzersterke conversieoptimalisatie methode. Na het afrekenen van je producten ben je waarschijnlijk moe van al het lopen en kijken. Het perfecte moment om nog even te gaan zitten met een ijsje. De ijsjes kosten slechts € 0,50 per stuk, praktisch gratis dus.

Met deze laatste – fijne – ervaring in je zak rijd je vervolgens naar huis. De perfecte afsluiting en herinnering van de koopervaring. Deze positieve ervaring zorgt er naar alle waarschijnlijkheid voor dat je nogmaals een bezoek zal brengen aan IKEA wanneer je een meubel nodig hebt.

IKEA-ijsje

Tip 4: Maak van het eind een piekmoment

De ‘piek-einde-regel’ werd in 1993 bedacht door Daniel Kahneman, een Nobelprijswinnaar in de categorie economie in 2002. Volgens hem zijn er twee factoren die de herinnering aan een ervaring bepalen: de eerste is hoe we ons voelen op het hoogtepunt (de piek), ongeacht of het goed of slecht is. De tweede is hoe de ervaring eindigt. 

Hij legt verder uit dat de regel de gevoelens vormgeeft, die mentaal in ons onderbewustzijn zijn opgeslagen en de visie die we hebben op een algehele ervaring bepaalt. Het IKEA-ijsje is een kassakoopje dat voldoet aan de ‘piek-einde-regel’, doordat het een prettige ervaring is die op het laatste moment plaatsvindt. 

Jouw webshop

Probeer jouw webshop ook te beschouwen als een ervaring. Een prettige ervaring leidt ertoe dat je bezoekers naar alle waarschijnlijkheid zullen terugkomen, terwijl een onprettige ervaring ervoor zorgt dat het een onvergetelijk, maar eenmalig bezoekje was

Aankoopgedrag

Een belangrijk onderdeel om je op te focussen – dat weten we door het IKEA-ijsje – is het uitcheck-moment. Kun jij niet een kassakoopje aanbieden vlak voor of vlak na de betaling van je klant? Creëer vooral een aanbod dat moeilijk te weigeren is.

Maar het uitcheck-moment vindt niet alleen online plaats, ook op het moment dat je klant zijn/haar pakketje ontvangt. Dit is een belangrijk moment voor het optimaliseren van je conversies! Is het daarom niet een idee om daar iets extra speciaals van te maken om een extra prettige herinnering in het onderbewuste van je klant te planten? Een onverwacht cadeautje bijvoorbeeld? Het gaat erom dat je klant een fijne laatste herinnering heeft aan jouw webshop. Probeer elke kans te benutten. 

Tip 5: Upsells en cross sells

Daarnaast is het handig om je te focussen op upsells en cross sells. Upselling is het aanmoedigen van klanten om een ​​vergelijkbaar product te kopen na of tijdens het afrekenen van de bestelling. Crossselling is het uitnodigen van klanten om gerelateerde of aanvullende artikelen te kopen. Hoewel deze termen vaak door elkaar worden gebruikt, zijn het toch andere – en beide zeer effectieve – conversieoptimalisatie methoden. In onderstaande video leer je meer over upsells en cross sells.

Aankoopgedrag

Upselling en crossselling zijn dus uitermate effectieve methoden, die jouw conversie kunnen optimaliseren. Maak daarom gebruik van de ontvangen data over het aankoopgedrag van je huidige klanten! De productkeuze van jouw klant kan jouw sales omhoogschroeven.

Verzacht de pijn bij aankoop

Ten slotte is het belangrijk om de pijn tijdens de aankoop zo veel mogelijk te verzachten. Denk aan het geven van een onverwachte korting of een ander extraatje zoals gratis verzending. Omdat het moment van aankoop een cruciaal moment is en bepalend kan zijn of je klant een vaste klant zal worden, dien je de pijn bij aankoop zo veel mogelijk te verzachten. 

Zullen wij je webshop optimaliseren voor conversies?

Wij wensen je heel veel succes bij het toepassen en onderzoeken van de conversieoptimalisatie van jouw website of webshop! Hulp nodig bij het ontwerpen van jouw blog of het optimaliseren van je traffic? Timmermans Media kan jou helpen.

Wil je jouw webshop laten optimaliseren voor conversies door Timmermans Media? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Loekie Joosen

Loekie Joosen

Hi, ik ben Loekie, leuk dat je iets van me gelezen hebt. Naast informatieve blogposts schrijf ik graag over de grote en kleine dingen in het leven. In de vorm van songs, columns, gedichten en kleurrijke passages in één van mijn vele dagboeken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.