Hoe kan ik als bedrijf Instagram het beste gebruiken/inzetten? Zo doe je het!

Instagram pagina bedrijven
Leestijd: 8 minuten

De populariteit van Instagram blijft toenemen en natuurlijk mag jouw bedrijfspagina niet ontbreken op dit social media kanaal. Het bedrijfsprofiel is jouw uithangbord. Je wil de aandacht van bezoekers trekken, vasthouden en het liefst zorgen dat ze actie gaan ondernemen. Hoe? Hierbij alle uitleg, vragen en tips die je nodig hebt als bedrijf op Instagram.

Waarom een Instagram-pagina voor bedrijven?

Als je wil beginnen met een Instagram bedrijfspagina, is het belangrijk om te weten waarom een Instagram-pagina voor bedrijven belangrijk is. De reden om te kiezen voor Instagram is de interactie met je (potentiële) klant. Het hebben van een Instagram bedrijfsaccount zorgt ervoor dat er elke dag nieuwe mensen geïnteresseerd kunnen raken in jouw product/dienst. Door goede content te plaatsen, kun je een trouwe klantenbasis opbouwen met mensen die bereid zijn om jouw product of dienst aan te schaffen.

Je weet dat het belangrijk is om jezelf zichtbaar te maken op Instagram. Social media wordt tegenwoordig door veel mensen gebruikt als vervanger van de zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google en Bing. Zeker als het gaat om het zoeken naar bedrijven en winkels.

Daarnaast geeft een Instagram bedrijfsprofiel je extra inzichten, je kunt namelijk heel goed het gedrag van je volgers bekijken. Dit betekent dat je eenvoudig kunt zien wie je volgt en of je de juiste doelgroep bereikt met je posts op Instagram. Ook kun je ook zien wanneer het het juiste moment is om je content te plaatsen.

Hoe maak ik een Instagram bedrijfspagina?

Het aanmaken van een bedrijfsprofiel op Instagram is gemakkelijk en bestaat uit 3 eenvoudige stappen. Je meldt je aan, je voegt een profielfoto toe (je merk of logo) en je koppelt het account aan Facebook bedrijfspagina indien je deze hebt. Een eenvoudige uitleg vind je in het helpcentrum van Instagram.

Daarnaast is het goed om je profiel compleet te maken. Natuurlijk moet je je bedrijfsnaam noemen, maar is het belangrijk om ook een goede omschrijving in te vullen. Dit is namelijk dé manier om jouw bedrijf te laten zien aan (potentiële) klanten! Zorg voor een link naar jouw website, zodat bezoekers van je Instagram profiel meteen je bedrijfswebsite kunnen bekijken. Verwerk ook belangrijke zoekwoorden in de omschrijving op je Instagram profiel. Dit zorgt er niet alleen voor dat je beter vindbaar wordt op Instagram zelf, maar ook buiten het platform op bijvoorbeeld zoekmachines.

Hoe vaak post ik op Instagram als bedrijf?

Hoe vaak je dient te posten op Instagram hangt een beetje af van het soort bedrijf. Gemiddeld dien je ongeveer 2 tot 3 keer per week een bericht te plaatsen op Instagram. Zo blijven jij en je volgers up-to-date en kun je een trouwe klantenkring opbouwen. Soms is het ook beter om meer van 2 tot 3 keer per week te posten, dit hangt af van de niche waar je als bedrijf in zit. In sommige niches is het belangrijk om bijvoorbeeld meerdere keren per dag te posten.

Bekijk deze video voor verschillende tips om je bereik en betrokkenheid als bedrijf de vergroten:

Wat is een goede, eerste Instagram post voor bedrijven?

Iedereen die op Instagram begint, start met 0 volgers. Helaas is er tijd en moeite voor nodig om je volgersaantal te laten groeien. Voor je je daar mee bezighoud is het goed om na te denken over de posts op je pagina. Hierdoor is je feed (lees bedrijfspagina) al mooi gevuld als mensen het Instagram bedrijfsprofiel bezoeken. Zo is direct zichtbaar dat jij als bedrijf actief bezig bent op Instagram en dat het de moeite waard is om je profiel te volgen. Zorg er daarom voor dat je kwalitatief goede foto’s gebruikt om je feed mee te vullen. Trek de aandacht en laat zien waar je bedrijf voor staat.

Moet ik hashtags gebruiken op mijn Instagram bedrijf?

Gebruik altijd hashtags in je berichten. Deze komen altijd onder je bericht en kunnen oplopen tot 30 hashtags. Ben strategisch in het kiezen van je hashtags, want de hashtag #quality, zal verdwijnen in een zee van hashtags. Hashtags met tussen de 50k-250k posts zijn het beste omdat veel mensen de hashtags volgen, maar niet te veel. Met dit soort hashtags heb je een grote kans om op de ‘ontdek’ pagina van potentiële volgers te komen.

Wat zijn de nadelen van Instagram?

Er zitten een paar nadelen aan het gebruiken van Instagram voor bedrijven. De eerste is dat het onderhouden van de Instagram pagina heel belangrijk is. Je kunt maar één keer per maand een bericht op Instagram plaatsen. Op deze manier zul je geen interactie met je volgers opbouwen, en dat is nu eenmaal waar het allemaal om draait. Een Instagram pagina heeft tijd nodig. Je zult deze tijd dus moeten investeren om je Instagram business account tot een succes te brengen. Uiteindelijk zul je zeker resultaat gaan zien.

Hoe werkt het adverteren voor bedrijven op Instagram?

Een manier om op korte termijn extra zichtbaarheid te verkrijgen voor jouw Instagram bedrijfsprofiel, is het inzetten van advertenties. Het is mogelijk om te adverteren in het overzicht of op stories. Deze advertentie campagnes zijn in te stellen via je Facebook account, maar je kunt er ook voor kiezen om een bestaande post te promoten onder je doelgroep van potentiële klanten.

Zullen wij je zakelijke Instagram pagina anders opzetten?

Instagram zakelijk gebruiken kost veel tijd. Het is belangrijk om genoeg tijd te investeren, zodat je er zeker van bent dat het project gaat slagen. Je kunt er ook voor kiezen om dit allemaal uit te besteden. Het scheelt je veel tijd, en de kans op resultaat is vele malen groter wanneer iemand met ervaring je Instagram pagina opzet en onderhoudt.

Timmermans Media kan voor jou een feed met de juiste huisstijl maken en de juiste doelgroep bereiken. Ook maken we een content strategie, zodat je op het juiste moment de juiste content post. Natuurlijk zorgen we er ook voor dat de content wordt gepost. Zo hoef je zelf geen tijd meer te steken in de Instagram pagina van je bedrijf.

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Stuur ons dan even een mailtje naar info@timmermansmedia.nl, en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug!

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Jessie Vullings

Jessie Vullings

Hi! Ik ben Jessie, wat leuk dat je mijn artikel hebt gelezen! Naast het schrijven van blogs ben ik freelance Digital Marketeer. Ik help je graag bij het verbeteren van de online zichtbaarheid van je bedrijf door het toepassen van verschillende marketingstrategieën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.