Je hebt de term vast vaker horen vallen: Neuromarketing. Het verwerken van marketing-uitingen bij consumenten gebeurt snel, vluchtig, emotioneel en meestal op onbewust niveau. Dit is iets waar neuromarketing onderzoek naar doet. Waar reageert je brein onbewust op en hoe kunnen bedrijven met advertenties, verpakkingen en reclame hierop inspelen? Lees alles over Neuromarketing, het verschil met traditioneel onderzoek en verschillende technieken in deze blog!
Wat is Neuromarketing?
Neuromarketing is in 2002 door hoogleraar Marketingresearch Ale Smidts geïntroduceerd. Neuromarketing is eigenlijk een samengesteld woord van neuro en marketing. Marketing is samengesteld uit de Engelse woorden ‘market’ en ‘getting’, dus hoe krijg ik de markt in mijn handen. Neuro komt van het woord neuron, wat cel van een zenuw betekend. Het grootste deel van deze neurons zit in onze honderd miljard zenuwcellen waarvan de meeste in onze hersenen zitten. In de neuro wetenschap wordt vooral de werking van mensenlijke emoties en de invloed daarvan op onze beslissingen en denkwijzen bestudeerd.
In de wereld van markting wordt neuromarketing gebruikt om nog meer grip te krijgen op de effectiviteit van campagnes, video’s en verpakkingen. Via deze onderzoeksmethode kunnen ze keuzes, gedrag en beslissingen van consumenten beter voorspellen.
Hoe werkt Neuromarketing?
Neuromarketing is dus onderzoek naar je hersenen. Een neuron is een zenuwcel die in jouw hersenen zit, deze liggen netjes naast elkaar en raken elkaar niet. Tussen alle cellen bevindt zich een klein speeltje, dit wordt een synaptische spleet genoemd. In deze spleet worden chemische stofjes van de ene naar de andere cel vervoerd, dit zijn neurotransmitters. Neurotransmitters dragen informatie over van de ene naar de andere cel.
Cellen in de hersenen wisselen deze neurotransmitters uit op het moment dat ze elektrisch worden geactiveerd. Deze elektriciteit wordt opgewekt als jouw zintuigen een prikkel krijgen. Denk bijvoorbeeld aan iets ruiken, zien, voelen of pakken.
Neuromarketing is een onderzoek waarbij wordt onderzoekt welke commerciële prikkels er nodig zijn om jouw zintuigen te prikkelen en je hersenen te activeren. Dit alles in de vorm van verpakkingen, reclames, advertenties, geuren of kleuren. Ze bekijken hoe het juiste moment of combinatie invloed heeft op jouw hersenactiviteit.
Neuromarketing vs traditioneel onderzoek
Je denkt misschien waarom zou ik voor neuromarketing kiezen in plaats van een gemakkelijk en goedkoop tradionineel onderzoek als vragenlijsten of interviews? Neuromarketing onderzoek geeft je altijd objectieve antwoorden op je onderzoeksvragen en het stellen van vragen via interviews juist niet. De kant is groot dat de antwoorden die mensen geven sociaal wenselijk zijn of dat er te lang over na is gedacht. Bij neuromarketing onderzoek is dit niet zo, omdat de reacties in het brein worden gemeten.
Helaas kan niet alles met neuromarketing technieken worden gemeten. Er zijn vragen waarbij je het hoe, wat, waar of waarom wilt weten maar dit is via de hersenen lastig te achterhalen. Om hier meer inzicht in te krijgen kunnen vragenlijsten worden toegepast om het neuromarketing onderzoek aan te vullen. De combinatie van beide onderzoeksmethoden geeft dus beste en meest waardevolle inzichten.
Wat zijn Neuromarketing technieken?
Er zijn verschillende neuromarketing technieken die tijdens neuromarketing onderzoek worden toegepast. Deze technieken kunnen gedrag bekijken, reacties zien en daardoor ook toekomstig gedrag voorspellen. Deze technieken gaan allemaal een laagje dieper. Ze bestuderen het onbewuste deel van je hersenen. Bekijk hier de zes meest bekende neuromarketing technieken:
- EEG: Dit is een techniek die hersengolven meet. Hierbij wordt gemeten of mensen het leuk vinden of juist niet;
- fMRI: Dit is een oudere techniek die kijkt naar de hersenactiviteit en meet welk gedeelte van de hersenen zuurstofrijk bloed krijgt. Dit is een indirecte techniek;
- IAT: Deze techniek meet hoe stek een associatie is tussen twee concepten, bijvoorbeeld merk en targets. Dit wordt gemeten door reactiesnelheid;
- Eye tracking: Dit is de meest bekende techniek. Deze techniek meet hoe snel en waar iemand naar kijkt;
- Biometrics: Deze techniek meet verschillende fysiologische reacties;
- Emotie herkenning: Deze tool meet emoties en reacties op basis van gezichtsuitdrukkingen.
Waar wordt Neuromarketing voor gebruikt?
Neuromarketing biedt antwoord op verschillende marketing onderzoeksvragen. Aangezien er veel tijd wordt gestoken in marketingcampagnes en communicatie, is het slim om te onderzoeken hoe campagnes nog beter werken en hierbij kan neuromarketing helpen. Dit zijn verschillende concepten waarbij neuromarketing wordt toegepast:
- Reclame optimalisatie: Je kunt reclames laten testen zodat je nog aanpassingen kan doen voor de campagne live gaat. Daarnaast is het ook mogelijk een reclame die al live is te laten testen en hieruit leren voor nieuwe reclames;
- Valuing: Krijg inzicht in welke waardes een reactie opwekken in het brein van de consument. Denk aan teksten op je product als ”Met vitamine D” of ”0% toegevoegde suikers”;
- Branding en merkgroei: Kom erachter hoe het associatieve netwerk van jouw merk eruit ziet in het brein van consumenten. Welke associaties bijdragen aan merkbekendheid, merkaffiniteit en merkherkenning;
- Prijsoptimalisatie: Vergelijk prijzen en kom achter de ideale prijs voor jouw product voor maximale winst. Verder kan je ook bekijken of een prijsverhoging of -verlaging een goed idee is;
- Verpakkingsoptimalisatie: Test jouw verpakkingen. Bekijk of jouw nieuwe verpakking bijdraagt aan een hogere omzet, of het opvallend genoeg is en of het beter werkt dan de oude verpakking.
Wie gebruiken Neuromarketing?
Veel grote, internationale bedrijven maken gebruik van neuromarketing onderzoeken. Denk bijvoorbeeld aan McDonalds, Albert Heijn of Heineken. Zij gebruiken deze technieken om in het brein van klanten te kijken en om te zien of marketingstrategieën echt werken.
Booking.com is hierbij ook een goed voorbeeld van. Zij passen veel psychologische principes uit de sociale wetenschappen toe, met als doel om meer te verkopen. Het bedrijf zelf doet dus geen onderzoek naar het brein, maar ze passen wel inzichten toe die uit de wetenschap komen.
Ze kiezen voor neuromarketing onderzoek omdat ze zien dat de oude technieken niet altijd werken. Mensen zeggen nu eenmaal niet altijd wat ze doen, en doen niet wat ze zeggen. Daardoor worden onderzoeken fout op gevat of wordt er verkeerd ingespeeld op wensen en behoeften van klanten.
Hulp nodig bij jouw marketing?
Het maken van goede marketingstrategieën is lastig en vergt vooral veel tijd, energie en kennis. Mocht je het lastig vinden om content te creëren, social media bij te houden of een passende marketingstrategie voor je website op te zetten? Dan ben je bij ons aan het juiste adres.
Wij van Timmermans Media helpen je hier graag wij! Wij zorgen ervoor dat we samen met jou een passende marketingstrategie bedenken voor bij jouw bedrijf. Wij zullen ervoor zorgen dat de nieuwste marketingtechnieken worden toegepast.
Bekijk van de website van Timmermans Media of neem vrijblijvend contact met ons op via info@timmermansmedia.nl.
Eén reactie
Dag Jessie,
‘Neuromarketing is een onderzoek waarbij wordt onderzoekt….’ staat op de site. Ik denk dat je ‘wordt onderzocht’ bedoelt. Dit staat vrij onderaan in het stukje ‘Hoe werkt Neuromarketing? ‘ boven de paarse foto met hersenen.
Mijn nichtje schrijft haar profielwerkstuk over neuromarketing. Heb je misschien nog leuke informatie , tips of voorbeelden? Alvast bedankt!
Groeten,
Sacha