Statische reclamecampagnes en marketingstrategieën maken steeds minder indruk en worden minder doeltreffend om je doelgroep of publiek te bereiken. In deze blog ga ik het hebben over Interactieve Marketing omdat dat in mijn ogen marketeers en bedrijven een enorme kans biedt om (potentiële) klanten in een recordtempo aan zich te binden. Lees in deze blog alles over interactieve marketing, voordelen en leuke voorbeelden.
Wat is interactieve marketing?
Interactieve marketing is een strategie waarbij boeiende visuals of video’s worden gebruikt om je publiek te betrekken bij jouw content. Deze vorm van marketing trekt de aandacht van uw publiek, roept bepaalde gevoelens op en presenteert jouw product of dienst op een creatieve manier.
Types van interactieve marketing
Er is natuurlijk niet maar een soort interactieve marketing. Er zijn verschillende manieren hoe bedrijven en marketeers hierop inspelen.
Type 1: Interactieve video’s
Het gebruik van video is een geweldige manier om een onderwerp uit te leggen of kijkers te vermaken. De laatste marketing strategieen hebben nieuwe manier gevonden om kijkers te betrekken. Dit doen ze door CTA’s (call to action) in video’s op te nemen die kijkers aanmoedigen zich te abonneren of deel te laten nemen aan het gesprek. In sommige video’s kunnen kijkers vragen beantwoorden door op een reeks meerkeuzeantwoorden op het scherm te klikken. Andere strategieen dompelen de kijker onder in prachtige landschappen – een techniek die steeds populairder wordt naarmate het gebruik van 360-gradenvideo’s toeneemt.
Type 2: Gepersonaliseerde inhoud
Er zijn verschillende manieren om marketing te personaliseren. Denk aan het bij naam aanspreken van klanten in e-mails tot het samenstellen van specifieke advertenties gericht op persoonlijke behoeften, een verjaardagsgeschenk in vorm van een korting. Dit geeft de klant de indruk gat je rechtstreeks met ze spreekt. Denk bijvoorbeeld aan een herinnering dat er nog iets in je online winkelmandje ligt, dat is gepersonaliseerde marketing!
Type 3: Interactieve storytelling
De aandacht van de lezer vasthouden wordt steeds lastiger gezien de spanningsboog van mensen steeds korter wordt. Vooral bij een lang artikel of veel informatie die je wil vertellen is dit lastig, hiervoor kan interactieve storytelling een krachtig hulpmiddel zijn. Gebruik infographics, gifjes, video’s, klikbare kaarten, grafieken en andere visuele hulpmiddelen om de tekst te breken en makkelijker kauwbaar te maken voor je (potentiele) klanten.
Type 4: Quizzen, enquêtes en polls
Quizzen en polls zijn een leuke manier om (potentiele) klanten met je te laten communiceren op een website of op social media. Deze worden tegenwoordig voor alles ingezet: gerichte vragen, smileys of Q&A’s (question and answer). Buzzfeed is op dit gebied echt een topper maar het is tegenwoordig niet raar dat reisprofielen, makelaars of interieur ontwerpers hier ook gebruik van maken op social media.
Type 5: Rekenmachines
Rekenmachines? Dat is toch niet interessant? Zo klinkt het niet, maar toch is gebleken dat mensen dit wel heel interessant vinden. Iedereen die bijvoorbeeld op zoek is naar een huis moet een kosten overzicht maken en hoe handig als je dit online gemakkelijk kunt uitrekenen door al je kosten in te vullen. Dit is dus ook een leuke, interactieve marketingstrategie.
Voordelen van interactieve marketing
Verschillende leuke (maar vooral interactieve) voorbeelden van marketing strategieën zijn al gegeven maar het belangrijkste daarbij is natuurlijk: wat is het voordeel van Interactieve Marketing? Hieronder de drie belangrijkste voordelen.
Voordeel 1: Directe feedback
Je kunt gemakkelijk en snel meten wat je publiek van je bedrijf vindt door bijvoorbeeld een quiz/poll in te zetten. Voldoen je producten aan de verwachtingen van klanten? Is je informatie duidelijk en transparant? Met interactieve marketing kun je beter contact maken met je publiek door je publiek te laten praten, zo kan jij zien wat goed werkt en waar punten van verbetering liggen.
Voordeel 2: Hogere aantal website bezoekers
Interactieve marketing geeft potentiële klanten de kans om direct een aankoop bij je te doen. Bijvoorbeeld door een CTA (call-to-action) op de punten van aankoop is een effectieve interactieve marketingstrategie. Je hebt vast wel eens de knop ‘koop nu’ gezien in een advertentie of de knop ‘voeg toe aan winkelwagen’ die je ook op verschillende momenten in het aankoopproces ziet.
Voordeel 3: Meer betrokkenheid
Je publiek boeien is de sleutel tot meer betrokkenheid onder je doelgroep. Daarom zijn tacktieken als online quizzen, personaliseren van inhoud en interacteive video’s de sleutel tot succes. Je dient je publiek een unieke ervaring te laten beleven door middel van interactie, hierdoor is de kant goot dat ze je bedrijf interessant vinden en mogelijk zelfs sneller een aankoop doen op jouw website.
Voorbeelden van interactieve marketing campagnes
Gezien grote bedrijven tegenwoordig een heel team hebben zitten om de marketing zo optimal mogelijk aan te pakken hebben er al veel geweldige, en in dit geval interactieve, marketing campganes plaatsgevonden. Graag deel ik met jullie drie unieke voorbeelden die bij mij, en hopelijk bij jullie, veel inspiratie opleveren.
Voorbeeld 1: Media Markt
Media Markt Nederland heeft een leuke quiz genaam de Crazy Run ingezet die ze elk jaar met hun winkels organiseren. Wat bedoelen ze daarmee? Het is een onlinewedstrijd waarbij de deelnemers kans maken op 100 seconden gratis winkelen in de Media Markt. Om te kunnen deelnemen aan de wedstrijd moet men beantwoorden aan twee slimme voorwaarden: een Mediamarkt-bonnetje hebben dat dateert van vóór de wedstrijddeadline en de quizvragen correct beantwoorden.
Voorbeeld 2: Haribo Nederland
Haribo Nederland heeft een leuke persoonlijkheidstest gemaakt waarbij je zakken Haribo-snoepjes kan winnen. Het principe van het spel: om deel te nemen aan de wedstrijd en om zakken Haribo-snoepjes te winnen, moet de deelnemer verschillende, leuke vragen beantwoorden om te ontdekken welk Haribo- snoepje het best aansluit bij zijn persoonlijkheid. Belangrijk detail: om hun deelname te valideren, moeten ze hun contactgegevens vermelden en hun klantenkaartnummer opgeven.
Voorbeeld 3: Weldom
Weldom, een Franse doe-het-zelfketen, organiseert regelmatig boeiende wedstrijden. Ze organiseerden een leuke fotowedstrijd. Het principe van de wedstrijd was als volgt: de deelnemers werden uitgenodigd om een foto van hun creatie te uploaden, een meubel geschilderd met een product van het merk Libéron en konden stemmen op de beste foto van de andere deelnemers. De te winnen prijzen? 1.200 euro aan bonnen voor de 20 deelnemers met de meeste stemmen. Om hun stem te valideren, moesten de deelnemers zich identificeren via hun Facebook-account of handmatig een formulier invullen.
Hoe kan ik dit professioneel aanpakken?
Qualifio is in Europa het grootste platform op het vlak van Interactieve Marketing en datacollectie. Datacollectie is vaak een van de doelen van het inzetten van interactieve marketingcampagnes. Qualifio biedt uitgevers, merken en andere bedrijven de mogelijkheid om op een eenvoudige manier interactieve content te creëren en te publiceren op websites, mobiele apps en op social media. Aan de hand van quizzen, wedstrijden, enquêtes, geanimeerde spellen en meer dan 40 andere innovatieve, interactieve formats kunnen ze gegevens verzamelen en tegelijkertijd hun digitale doelgroepen laten groeien, betrekken, kwalificeren en segmenteren.
Hulp nodig bij een creatieve, interactieve marketing campagne?
Het is een tijdrovend en vooral een creatief proces om een goede en krachtige interactieve marketing campagne te denken die bij jouw bedrijf past.
Mocht je hulp nodig hebben bij het bedenken van een interactieve of gepersonaliseerde marketing campagne? Dan ben je bij ons aan het juiste adres! Timmermans Media kan je namelijk helpen aan meer volgers op social media.
Meer weten? Neem dan contact met ons op door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl. We vertellen je graag meer over ons aanbod en de bijbehorende prijzen.