Het schrijven van teksten uitbesteden of toch zelf schrijven?

teksten uitbesteden
Leestijd: 11 minuten

Twijfel je of je de teksten voor je socials, website of nieuwsbrieven het beste zelf kunt schrijven of beter kunt uitbesteden? Teksten uitbesteden heeft natuurlijk zijn voordelen.

Maar het zelf schrijven van je copy ook. Die persoonlijke touch wordt meestal enorm gewaardeerd. 

In deze blog bespreken we de redenen waarom het inhuren van een tekstschrijver een goed idee zou kunnen zijn voor jou als (online) ondernemer. Ook bespreken we de voordelen van het zélf schrijven van je webteksten.

We behandelen de voordelen en nadelen van beide kanten zodat jij de beste keuze kunt maken. 

Speciale samenwerkingen

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om dééls je eigen teksten te schrijven, of je teksten enkel te laten redigeren.

Ga er lekker voor zitten want deze blog staat geheel in de trend van het publiceren van originele teksten van hoge kwaliteit. 

Teksten uitbesteden

Het is belangrijk om de voordelen van het inhuren van een tekstschrijver of copywriter te begrijpen voor je er een inhuurt. Je kunt dankzij een fijne samenwerking geweldige voordelen behalen. 

Als je eenmaal weet hoe waardevol het inhuren van een tekstschrijver kan zijn, zul je graag investeren in dergelijke diensten.

Een goede tekstschrijver (of copywriter) kan ook het creatieve brein zijn achter jouw originele teksten, campagnes of slogan. Bovendien kan hij jouw branding naar een hoger niveau brengen. 

Er zitten veel voordelen aan het uitbesteden van je copy MITS je samenwerkt met de juiste schrijver. 

Waar vind je een goede tekstschrijver?


Ze zitten overal verborgen! In hun huizen, in hipstercafés en zelfs op zonnige eilanden… Maar jij hoeft daar niet naartoe want ze verzamelen zich natuurlijk gewoon op het wereldwijde web. 

handen schudden

Een paar handige websites die je kunt benaderen zijn: LinkedIn en Upwork. Verder kun je via Instagram (en Facebook?) ook genoeg tekstschrijvers vinden. Zie je gelijk het gezicht achter je teksten. 🙂

Proeftekst

Je kunt het beste de schrijver in kwestie een proefopdracht laten uitvoeren om te kijken of zijn/haar schrijfstijl bij je past. Vervolgens kunnen jullie een afspraak maken of een werkovereenkomst samenstellen.

De voordelen van het uitbesteden van je webteksten

Een groot voordeel van het uitbesteden van je teksten is dat je veel tijd overhoudt voor andere dingen. Je bent al gauw een paar uur bezig met het schrijven van een blogpost van 1000 woorden.

Waar liggen je talenten?

Ik denk dat je de afweging moet maken waar je talenten liggen als ondernemer. Liggen deze bij het marketinggedeelte, bij het managen, ben je creative director of maak je liever deals? 

In deze gevallen zou het misschien zonde van je tijd zijn om óók nog je teksten te moeten schrijven. 

Het zou ook goed kunnen dat je juist wél van schrijven houdt en dit niet wilt opgeven ondanks je drukke schema. Doe dat dan ook niet! Ik denk dat de meeste mensen liever iets lezen van de eigenaar dan van een ‘random tekstschrijver’.

Creativiteit van een originele tekstschrijver

Een creatieve tekstschrijver kan je meer bieden dan foutloze teksten alleen. De ‘tone of voice’ die de tekstschrijver gebruikt wordt de taal van jullie bedrijfscommunicatie. 

Het is natuurlijk belangrijk dat die tone of voice voldoet aan je wensen. Een goede tekstschrijver zal dit kunnen aanvoelen. 

Ook kun je een tekstschrijver betrekken bij het bedenken van nieuwe ideeën op het gebied van contentcreatie, contentmarketing en het gebruik van de socials.

SEO-kennis

Daarnaast weten de meeste tekstschrijvers en copywriters het nodige van SEO (Search Engine Optimization). Als dit voor jou nog onbekend terrein is kun je makkelijk meeliften op de kennis van de schrijver. 

Een tekstschrijver die bekend is met het toepassen van SEO kan jouw online zichtbaarheid enorm versterken. Een SEO-tekstschrijver zorgt ervoor dat je teksten op een strategische manier opgebouwd zijn. 

Hieronder kun je een video bekijken mocht je wat meer willen leren over SEO:

Genoeg redenen om op zoek te gaan naar een geschikte copywriter / tekstschrijver dus. Maar zullen we ook even naar de nadelen kijken?

De nadelen van het uitbesteden van je teksten 

Er zijn ook een paar nadelen. Het prijskaartje van een goede tekstschrijver kan afschrikken. 

Zeker wanneer de voordelen van het werk van de tekstschrijver nog onbekend zijn. Alles staat of valt met de kwaliteit van de teksten die de schrijver aanlevert natuurlijk. 

Prijzig

De meeste tekstschrijvers werken niet voor een tientje per uur. Wil je teksten die van een bepaalde kwaliteit zijn? Hou dan rekening met uurtarieven die passen bij ervaren tekstschrijvers. Dit kan makkelijk oplopen tot € 75,- per uur!

Het kan even duren

Het vinden van een geschikte tekstschrijver kan ook even duren… Voordat je een betrouwbare, beschikbare, creatieve schrijver hebt gevonden die precies weet wat de bedoeling is ben je al gauw een paar weken verder. 

Verwacht dus niet dat je à la minute een geschikte schrijver hebt gevonden. Zeker wanneer je budget beperkt is.

Dat gezegd hebbende…

Via Upwork kun je vaak de goedkopere krachten vinden. Je kunt net geluk hebben en daar een geschikte schrijver vinden, voor een prikkie.  

Tot zover de voor- en nadelen van het uitbesteden van je webteksten. Zullen we eens kijken wat de mogelijkheden zijn als je slechts een deel van het schrijfwerk laat uitbesteden?

schrijven

Webteksten deels uitbesteden

Wanneer je graag een eind in de rondte typt, je teksten inhoudelijk sterk zijn en makkelijk weglezen, waarom zou je het schrijfwerk dan uitbesteden? 

Omdat ze vol staan met spellingsfouten en je je daarvoor schaamt? Niet doen! Je kunt je teksten namelijk makkelijk en voordelig laten redigeren (nakijken). 

In dit geval kun je het beste jullie krachten bundelen. Taal, met name de Nederlandse taal, zit vol met regels en uitzonderingen… Het is super frustrerend als je precies weet wat je wilt schrijven maar het niet durft omdat je je schaamt voor je spelfouten. 

Laat je niet remmen!

Sommige mensen zijn verbaal heel sterk terwijl hun schrijfskills niet zo geweldig zijn. Het zou zonde zijn wanneer jij je ideeën en creativiteit laat remmen doordat je geen ster bent in spelling. 

Echt. In dit geval is het enige wat je hoeft te doen: een persoon vinden die jouw teksten kan redigeren. That’s it.

Je webteksten zelf schrijven

Oké, het zelf schrijven van je webteksten dus… Laten we ervan uitgaan dat je een blog wilt bijhouden om bepaalde kennis of nieuwsupdates te publiceren. 

Waar moet je zoal rekening mee houden?

Een goed begin is het halve werk, maak daarom een contentplanning waarin staat wanneer je welke blogpost wilt publiceren.

Plannen = key

Bedenk hoe vaak je wilt publiceren. Dit moet ruim haalbaar zijn. Je wilt namelijk niet achter de feiten aanlopen. Wekelijks? Oké wekelijks. En een maandelijkse nieuwsbrief als bonus.

Keyword research

Ben je bekend met keyword research? Het is namelijk handig (SEO-technisch) om bepaalde zoekwoorden te gebruiken om je online zichtbaarheid te maximaliseren.

Oké, nu je je SEO-vriendelijke keywords en blogonderwerpen hebt verzonnen (die je doelgroep ook aanspreken!) kun je overgaan naar het schrijfwerk.

Schrijven

Trek maar rustig een paar uur uit voor een enkele blogpost én je nieuwsbrief, zeker wanneer je wilt dat ze van redelijke kwaliteit zijn. 

Publiceren

Dan het publiceren. Ook dit kan even duren, zeker als je het goed wilt doen! Maar gelukkig helpen tools als Yoast je met SEO. En je krijgt er al gauw handigheid in, hoor.

Maar zo zie je maar… Er gaat stiekem veel tijd in zitten: die tekstjes schrijven. 

Nadelen van het zelf schrijven van je teksten

Daarom is dit ook één van de grootste nadelen van het zelf schrijven van je content: tijdverlies… 

Daarnaast kun je er meestal van uitgaan dat de teksten van een tekstschrijver waarschijnlijk van een betere kwaliteit zijn dan wanneer je ze zelf schrijft. 

Voordelen van het zelf schrijven van je teksten

Maar… Als je je eigen teksten schrijft gebruik je vanzelfsprekend je eigen stem. Dat is in de meeste gevallen heel positief! De meeste mensen houden van die persoonlijke touch.

Authenticiteit

Het schrijven van je eigen content geeft dus die oprechtheid en authenticiteit waar de meeste lezers (stiekem) naar verlangen. Het bevordert je geloofwaardigheid een laat zien dat je passie hebt voor wat je doet.

Jouw expertise als directe bron

Jij bent de hoofddeskundige binnen jouw bedrijf. Niemand kent jouw zaak beter dan jijzelf natuurlijk. Door je eigen teksten te schrijven kun je makkelijk je kennis en de kracht van je bedrijf promoten.

Twijfel je nog? 

Probeer het dan eerst zelf eens. Dan weet je ook gelijk wat het betekent om wekelijks teksten aan te leveren. Misschien kom je er dan snel achter dat je graag samenwerkt met een creatieve tekstschrijver en ben je extra blij met zijn/haar input!

Afsluitende woorden

Hopelijk heb ik je een duidelijk plaatje kunnen schetsen van wat het precies inhoudt om je teksten te laten uitbesteden versus het zelf schrijven en inplannen van je webteksten.

We wensen je ontzettend veel succes tijdens het schrijven óf het vinden van een geschikte partner. 

Zullen wij het voor je doen?

Heb je nog vragen over het uitbesteden van webteksten of andere marketing gerelateerde onderwerpen? Twijfel dan niet en stuur een mailtje naar info@timmermansmedia.nl, dan komt Matt zo snel mogelijk op je vraag terug.

Wij zien je graag weer bij een volgende blog!

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Loekie Joosen

Loekie Joosen

Hi, ik ben Loekie, leuk dat je iets van me gelezen hebt. Naast informatieve blogposts schrijf ik graag over de grote en kleine dingen in het leven. In de vorm van songs, columns, gedichten en kleurrijke passages in één van mijn vele dagboeken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.