fbpx

Conversie van je webshop verhogen doe je zo

conversie verhogen webshop

Om de conversie van je webshop te verhogen zul je eerst wat onderzoek moeten doen. Vervolgens ga je aan de slag om je webshop te optimaliseren op basis van het resultaat uit het onderzoek. Maar dat kan allemaal nog best lastig zijn.

Daarom vertel ik in dit artikel hoe jij zelf de conversie van je webshop kunt verhogen met een aantal makkelijk toepasbare tips. En kom je er zelf niet uit? Dan vertel ik je verder in het artikel graag wat de andere oplossingen zijn.


Conversie optimalisatie

Wanneer je de conversies van je webshop wilt verhogen, zul je jouw webshop moeten optimaliseren voor conversies. Dit noemen we conversie optimalisatie. Bij conversie optimalisatie ben je eigenlijk continu aan het meten en verbeteren.

conversie optimalisatie

Eerst meet je hoeveel conversies je met bijvoorbeeld het huidige design hebt. Als het conversieratio hier 0,1% is, betekent het dat je 1 conversie per 1000 klanten hebt. Door middel van testen ga je kijken hoe je dit conversie ratio kunt verhogen. Dat kun je doen door te testen met verschillende kleuren, andere afbeeldingen, andere prijzen of verschillende teksten.

Vervolgens kijk je hoeveel conversies je bij een verandering hebt gehad. Zie je een positief verschil? Dan betekent het dat je een verbetering hebt gevonden die je zou kunnen doorvoeren in je hele webshop. Zo wordt je webshop beetje bij beetje verbeterd en zul je in de toekomst meer conversies hebben.


Conversie verhogen van je webshop

Conversie optimalisatie kan best lastig zijn. Je hebt hiervoor de juiste software nodig om alles nauwkeurig te kunnen meten. Als je hier geen ervaring mee hebt, zijn er gelukkig nog genoeg tips die je kunt gebruiken om de conversie te verhogen van je webshop. Hieronder gaan we in op de allerbeste tips om meer conversies in je webshop te krijgen.

Maak gebruik van herkenning

Herkenning is ontzettend belangrijk. Dat zorgt namelijk voor vertrouwen bij de bezoeker. Vooral wanneer je een onbekende webshop hebt waar je voor adverteert, zal bijna geen enkele bezoeker nog herkenning met jouw merk hebben. Daarom moet je voor genoeg herkenning zorgen, zodat de bezoeker gerust wordt gesteld.

Herkenning bieden kan op verschillende manieren. Het is ten eerste belangrijk om overal dezelfde huisstijl te gebruiken. Vervolgens kun je de logo’s van de betaalmethodes in de footer weergeven. Betaalmethodes als iDeal, PayPal en creditcard worden vaak meteen herkend. Mensen vertrouwen deze merken namelijk. Visualisatie van herkenningspunten is nog beter. Daarom kun je beter het logo laten zien dan dat je het er tekstueel neerzet.

Zo kun je ook het logo van de vervoerder (DHL of PostNL bijvoorbeeld) weergeven in de footer van je website. Dit zijn merken waar mensen al vertrouwen in hebben, en dat vertrouwen wil je graag koppelen aan je eigen webshop. Zo neem je eventuele angsten weg en creëer je ontspanning.

Vraag een keurmerk aan

Dit komt redelijk overeen met wat we zojuist zeiden. Een keurmerk als Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keur worden direct herkend. Wanneer je jezelf als webshop hiervoor aanmeldt, en bezoekers zien dit, zullen ze vertrouwen in je webshop hebben.

Vooral in deze tijd zijn veel mensen nogal wantrouwig bij webshops die ze niet kennen. Je zult het wantrouwen dus moeten wegnemen en vervangen door vertrouwen.

Biedt gratis verzending aan

Een andere manier op de conversie van je webshop te verhogen is het aanbieden van gratis verzending. Bij sommige webshops moet men hoge verzendkosten betalen. Wanneer jij dus gratis verzending aanbiedt, kan dat net de reden zijn om bij jouw webwinkel te bestelling in plaats van bij de concurrent.

Daarbij kun je de gratis verzending ook gebruiken als reclame middel op bijvoorbeeld social media of op je eigen website. Hiermee kun je jouw webshop onderscheiden van de rest.

Zorg voor urgentie

Misschien heb je wel eens van FOMO gehoord. FOMO staat voor Fear Of Missing Out. Het betekent dat mensen overgaan tot bepaalde handelingen wanneer ze bang zijn om de boot te missen.

conversie verbeteren

Daar kun je binnen jouw webwinkel gebruik van maken. Door bijvoorbeeld aan te geven dat je van een product nog maar een paar stuks beschikbaar hebt, creëer je de angst dat het product straks is uitverkocht. Bezoekers zullen het dan snel bestellen voordat ze te laat zijn.

Je kunt ook urgentie creëren in de vorm van tijdsdruk. Als je een bepaalde kortingsactie hebt, is het verstandig om een grote timer op je webshop te plaatsen die aftelt totdat de actie voorbij is. Dit zorgt ervoor dat bezoekers in de gaten krijgen dat ze niet eeuwig de tijd hebben om na te denken over de aankoop, en misschien direct overgaan tot de aankoop.

Persoonlijke up-sells

Up-sells zijn in principe het kassakoopje van jouw webshop. Dit zijn producten die altijd een stuk minder kosten dan de producten die de gebruiker al in zijn winkelmand heeft. Door deze up-sells op de afreken pagina te laten zien, kan de gebruiker deze producten nog snel even in het winkelwagentje gooien voordat ze gaan afrekenen.

De potentiële klant is dan namelijk al in de koop-modus, waardoor het een stuk makkelijker is om de klant nog een extra product te verkopen.

Wanneer je gebruik maakt van persoonlijke up-sells, gaat dit nog stukken makkelijker. Een persoonlijke up-sell is een product dat aansluit om de inhoud van de winkelwagen. Zit er een iPhone 11 in de winkelwagen? Dan zou een hoesje voor deze iPhone een perfecte up-sell zijn.


Zullen wij anders de conversie van je webshop verhogen?

Je kunt er ook voor kiezen om conversie optimalisatie uit te besteden. Dat kost geld, maar kan uiteindelijk veel voordeliger uitpakken. Wanneer iemand ervaring heeft met conversie optimalisatie is de kans veel groter dat het conversie ratio, en dus ook de omzet, daadwerkelijk zal gaan stijgen. De kosten die je maakt heb je hierdoor zo weer terug verdient.

Timmermans Media heeft veel ervaring met conversie optimalisatie. Zo hebben wij met onze diensten de omzet van een webshop van 2000 euro per maand naar 20.000 euro per maand zien stijgen.

Wil je conversie optimalisatie uitbesteden? Stuur dan een mailtje naar [email protected] en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Geschreven door

Tags

Instagram

Facebook

Adres

Veldakkerstraat 2, 5281LW Boxtel.

Telefoonnummer

E-mail

Timmermans Media 2021 © Alle rechten voorbehouden