Waarom TikTok voor bedrijven steeds interessanter wordt

Tiktok for business
Leestijd: 8 minuten

TikTok is een geweldig sociaal media platform om in te zetten voor de marketing gericht op (voornamelijk) een jongere doelgroep (12 tot 24 jaar). In deze blog vertel ik je meer over waarom TikTok voor bedrijven steeds interessanter wordt. Je leert onder andere hoe jouw bedrijf TikTok het beste kan inzetten om de doelgroep te bereiken en te verrijken.

Maar eerst een aantal belangrijke aandachtspunten:

  • Bijna 90% van alle TikTok-gebruikers is jonger dan 50.
  • TikTok voor bedrijven wordt ook wel TikTok Business-gebruikers genoemd. Bedrijven kunnen hier TopView-advertenties, In-Feed-advertenties, merkadvertenties, merkeffecten en merk-hashtag-uitdagingen maken.
  • TikTok voor bedrijven is geweldig om je doelgroep bereik, consumentenbetrokkenheid en de creativiteit van jouw merkbeeld te vergroten.

Social media is tegenwoordig een onmisbaar kanaal voor bedrijven om in contact te blijven met hun doelgroep. Verkopen via social media is dan ook zeker mogelijk! In 2022 wordt verwacht dat er wereldwijd meer dan 4 miljard social media gebruikers zijn. Dit aantal neemt elk jaar weer toe.

TikTok is een social media platform dat nog niet eens zo heel oud is. In de afgelopen 2/3 jaar is TikTok uitgegroeid tot één van de meest populaire social media platform. TikTok staat hierdoor tussen het rijtje met andere bekende social media platformen zoals Instagram, Facebook en Twitter. 

TikTok zakelijk

Hoe TikTok voor bedrijven het beste inzetten?

Wees actief op TikTok

Om een ​​bedrijf succesvol te laten zijn op TikTok, moeten het bedrijf zelf natuurlijk ook actief zijn op het platform. Geef jouw potentiële volgers een unieke reden om jouw bedrijf te volgen. Er zijn zoveel andere leuke accounts waar jouw doelgroep aandacht voor heeft. Wees uniek met je content. Denk bijvoorbeeld aan waardevolle posts voor jouw doelgroep. Of heb je wel eens gedacht aan wat jouw doelgroep nou echt grappig vindt…

TikTok bedrijf

Houd altijd in gedachten dat authenticiteit de sleutel van succes is; probeer geen memes te maken als dat eigenlijk totaal niet bij jouw merkbeeld past. Creëer content die echt past bij jouw merk en bijdraagt ​​aan jouw specifieke doelen. Combineer dit met unieke content, en je zal merken dat je doelgroep je gaat vinden op TikTok.

Adverteren op TikTok voor bedrijven

Er zijn verschillende mogelijkheden op TikTok voor bedrijven om te adverteren. Door een actief kanaal te onderhouden, in combinatie met een goede advertentie strategie, ga je jouw doelgroep zeker bereiken. Er zijn verschillende advertentie mogelijkheden op TikTok voor bedrijven.

TikTok ondersteunt meerdere soorten advertenties: TopView Ads, In-Feed Ads, Brand Takeover Ads, Branded Effects en Branded Hashtag Challenges. Elk draagt ​​bij aan een ander doel en heeft een ander resultaat op basis van het type campagne dat u uitvoert.

1. TopViews advertenties

TopView-advertenties worden bovenaan de TikTok-feed van een gebruiker geplaatst wanneer ze de app openen. Deze advertenties kunnen tot wel 60 seconden lang zijn, wat zeer langdurig is op TikTok. Aangezien dit het grootste advertentietype is dat TikTok aanbiedt, is het een belangrijke marketingtool die de aandacht van de consument kan trekken en de naamsbekendheid kan vergroten.

2. In-Feed-advertenties

In-Feed-advertenties werken op dezelfde manier als Snapchat- of Instagram ”verhaaladvertenties”. Ze spelen op volledig scherm, kunnen worden overgeslagen en moeten 60 seconden of minder zijn (de ideale lengte hierin is +- 15 seconde). Ze verschijnen in de For You feed van een TikTok gebruiker. 

3. Advertenties voor ”merkovername”

Met merkovernames kan één merk de app een dag overnemen. Je kan afbeeldingen of videoadvertenties maken (ongeveer drie tot vijf seconden lang) die bovenaan de app verschijnen, zoals TopView-advertenties; ze kunnen echter niet worden overgeslagen. Je kunt ook linkjes naar interne en externe bestemmingspagina’s in jouw advertenties integreren. Om het succes van een merkovername te meten, kijk je vooral naar impressies en het CTR percentage.

4. Merkeffecten

Op TikTok kan je ook merkeffecten maken (bijv. games, stickers, filters, speciale effecten) die gebruikers in hun eigen video’s kunnen toepassen. Dit is een gemakkelijke manier om met minimale inspanning jouw merk als het ware te laten promoten. Deze interactieve ervaringen zijn ook een geweldige manier om viraal te gaan en heeft iets weg van influencer marketing.

5. Merk Hashtag-uitdagingen

Bedrijven kunnen hashtag-uitdagingen doen, waarbij je een hashtag en een einddoel of prijs voor deelnemers maakt. Dit zie je veel gebeuren op TikTok voor onder andere nieuwe muziek, maar ook consumenten artikelen. TikTok gebruikers hypen elkaar op om met de ”challenge” aan de slag te gaan. Vaak moeten ze hierdoor al iets van jouw aanbod afnemen en zo genereer je dus direct nieuwe klanten.

Vervolgens stimuleren ze hun vrienden op TikTok om ook jouw aanbod uit te proberen en dit weer te delen met hun eigen netwerk op TikTok. Wanneer je deze strategie op TikTok goed aanpakt, zal jouw merk zich in een mum van tijd verspreiden over TikTok.

TikTok voor bedrijven

Wij maken TikTok voor bedrijven makkelijker

TikTok zakelijk gebruiken kost veel tijd. Het is belangrijk om er genoeg tijd in te investeren, zodat je er zeker van bent dat het project gaat slagen. Je wilt tenslotte niet dat jouw tijd in TikTok zomaar verloren gaat.

Je kunt er ook voor kiezen om dit allemaal uit te besteden. Het scheelt je veel tijd, en de kans op resultaat is vele malen groter wanneer iemand met ervaring jouw TikTok voor bedrijven pagina opzet en onderhoudt.

Timmermans Media kan voor jou een feed met de juiste huisstijl maken en de juiste doelgroep bereiken. Ook maken we een content strategie, zodat je op het juiste moment de juiste content post. Natuurlijk zorgen we er ook voor dat de content wordt gepost. Zo hoef je zelf geen tijd meer te steken in de TikTok pagina van jouw bedrijf.

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Stuur ons dan even een mailtje naar info@timmermansmedia.nl, en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug!

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Nick Kiburg

Nick Kiburg

Hallo, ik ben Nick Kiburg. Ik ben veel bezig met de laatste trends en ontwikkelingen binnen de online marketing- en e-commerce branche. Mijn passie is om andere van (extra) informatie te voorzien in informatieve blog posts, deze zal je dan ook veel van mij tegen komen! Ik sta er dan ook altijd voor open om hierover in gesprek te gaan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.