Hoe Instagram marketing inzetten als bedrijf? Lees alle 6 tips en 3 voorbeelden!

Instagram Marketing Bedrijf
Leestijd: 9 minuten

Instagram is een platform dat blijft groeien met de dag. In 2019 kwam het aantal maandelijkse gebruikers op 1,2 tot 1,4 miljard uit. Instagram  nog steeds met gemiddeld 5% per kwartaal. Steeds meer bedrijven hebben dan ook een Instagram bedrijfsaccount. Lees in dit artikel precies hoe jij Instagram kunt inzetten als marketingtool.

Waarom Instagram?

Zoals ik al zei, is Instagram een platform wat met de dag populairder wordt. Wereldwijd zijn er momenteel ongeveer 150 miljoen gebruikers. Het is ook een gebruiksvriendelijk platform voor zowel persoonlijke als bedrijfspagina’s. Instagram marketing is iets wat voor een bedrijf weinig tijd hoeft te kosten, maar daardoor wel veel naamsbekendheid oplevert.

Instagram Marketing Bedrijf

Hoe pak ik Instagram marketing aan?

Instagram is als bedrijf enorm interessant om meer potentiële klanten te krijgen. Op verschillende manier biedt Instagram opties tot het creëren van creatieve campagnes. Dit kan via Instagram op verschillende manieren, bijvoorbeeld via Instagram posts, stories, reels of live beelden. 

Hieronder enkele belangrijke tips bij het maken van een marketing campagne op Instagram:

Tip 1: Gebruik geen standaard foto’s, maar zorg voor unieke content

Het leuke aan Instagram is juist dat je creativiteit kwijt kan in het posten van Instagram video’s of foto’s. Probeer daarom ook niet standaard afbeeldingen van internet te gebruiken maar wees origineel en onderscheidend. Daarnaast kun je ook beter niet standaard productfoto’s gebruiken die al op je website staan. Show bijvoorbeeld je product in actie of op een leuke bijzondere locatie met een onderscheidende achtergrond. Gebruik ook zeker de verschillende filters die Instagram aanbiedt om je foto meer kleur te geven.

Tip 2: Kies passende hashtags voor een groter bereik

Hashtags, zoals je waarschijnlijk wel weet, zijn woorden die achter een # worden geplaatst. Instagram gebruikers kunnen bijvoorbeeld zoeken op hashtags en je op deze manier tegen komen op Instagram. Kies niet te brede maar ook niet te specifieke hashtags. Gebruik er meerdere over het product en gebruik ook enkele van de locatie waar je bedrijf gevestigd is, om ook de nabije omgeving te bereiken. Instagram marketing is hierop gefocust en Instagram kan op deze manier jouw content beter plaatsen bij gebruikers.

Hashtag Instagram Bedrijf

Tip 3: Speel in op Instagram thema’s, hypes en trends

Tegenwoordig zijn er veel themadagen of weken in Nederland, speel hier op in! Denk aan feestdagen als Kerstmis, Black Friday, Sinterklaas, Pasen, Oud & Nieuw etc. Maar ook andere bijzonderheden als: De week zonder vlees, Gay Pride, Roze Zaterdag en Valentijnsdag. Zorg dan dat je producten in bijvoorbeeld het thema worden weergegeven op Instagram of dat je laat zien dat je aandacht besteed aan deze bijzondere dagen. Probeer op deze manier het publiek aan je te binden en te laten zien dat je met ze bezig bent.

Tip 4: Laat je bedrijf zien aan alle potentiële klanten

Door middel van Instagram marketing wil je meer betrokkenheid en begrip voor je bedrijf ontwikkelen bij volgers. Zo kun je via Instagram, volgers bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen geven. Plaats af en toe eens een foto van een vergadering, werkborrel of een foto van de fabriek/werkruimte. Dit zorgt voor een persoonlijkere verstandhouding met je volgers. Er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden voor je Instagram account te bedenken.

Instagram Bedrijf Uitje Borrel

5. Organiseer een winactie

Winacties zijn een van de beste acties om je bereik te vergroten op Instagram. Plaats een foto van het te winnen product op je Instagram profiel. Zet onder deze post dat volgers die de post liken, delen en je profiel volgen kans maken om het product te winnen. Vergeet hierbij ook niet passende hashtags te gebruiken. Na een week, kies jij een willekeurige winnaar. Dit toon je ook aan door een post te plaatsen met bijvoorbeeld de winnaar/winnares en het product.

6. Evenement

Organiseer je zelf een evenement of ben je aanwezig op een evenement, dan kun je gebruik maken van Instagram om je bezoeker te laten zien waar je bent en misschien wel over te halen om je evenement te bezoeken. Bezoekers nemen en delen altijd graag foto’s. Je kunt ze vragen om een bepaalde hashtag te gebruiken zodat je alle foto’s en impressies van het publiek kunt bundelen. Om het nog aantrekkelijker te maken om foto’s te delen, zou je ook hieraan weer een wedstrijdelement kunnen verbinden.

In deze video worden nog meerdere tips gegeven die je kunnen helpen bij Instagram marketing:

Voorbeelden van interessante Instagram marketing strategieën

Hopelijk heb je zo wat ideeën om Instagram in te zetten als marketingtool. Om je beeld compleet te maken laat ik je graag nog wat voorbeelden zien van indrukwekkende marketing campagnes  van Nederlandse bedrijven op Instagram die het enorm goed scoorden onder het publiek.

Voorbeeld 1: Burger King Nederland

De eerste creatieve campagne is die van Burger King Nederland, voor sommige mensen ging deze echter net een stapje te ver. De video die Burger King Nederland op Instagram plaatste laat namelijk zien dat de hamburger geen conserveringsmiddelen bevat. Via een timelapse video is te zien hoe de hamburger in 34 dagen van een vers broodje in een onsmakelijke, beschimmelde bedoeling veranderd. Volgers reageren gemixt op deze marketingcampagne, vooral met de gedachte: krijg je hier nu meer of minder honger van?

Voorbeeld 2: KLM

We zien steeds vaker dat grote merken gebruik maken van user generated content. Dit is content die klanten van KLM maken en posten. KLM is een van de organisaties die de klant echt betrekt bij het merk. Met de hashtag #MyKLMmoment maak je kan om met jouw foto of video the verschijnen op het Instagram account van Nederlands grootste luchtvaartmaatschappij. Het account van KLM heeft momenteel 1.3 miljoen volgers op Instagram. Daar wil jij ook tussen staan toch? 

KLM logo bedrijf

Voorbeeld 3: Ikea Nederland

Tijdens de de periode van het coronavirus, zagen verschillende hartverwarmende, opbeurende reclameboodschappen om volgers door deze moeilijke en soms eenzame tijd heen te slepen. Een bijzondere Instagram campagne die ik hier graag als voorbeeld wil nemen, is die van IKEA Nederland. Met de hashtag #samenslimmerthuis deelde deze Zweedse woongigant handige tips van Nederlanders die slimme oplossingen bedenken om zo efficiënt mogelijk met de ruimte in huis om te gaan. De meest creatieve ideeën voor werkplekken werden gedeeld in de Instagram stories voor inspiratie!

Marketing Ikea Bedrijf

Zullen wij de Instagram marketing voor jouw bedrijf doen?

Instagram marketing kun je prima zelf doen, je moet er alleen wat tijd en energie insteken om dit te laten slagen. Doe je dit niet? Dan is de kans groot dat jouw Instagram marketing strategie zijn doel niet zal behalen. Je kunt dit namelijk ook door een professionele partij laten doen, zoals Timmermans Media.

Wil je professionele hulp bij het opzetten of beheren van je Instagram pagina? Neem dan vrijblijvend contact met ons opnemen via info@timmermansmedia.nl of door een kijkje te nemen op onze website.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Jessie Vullings

Jessie Vullings

Hi! Ik ben Jessie, wat leuk dat je mijn artikel hebt gelezen! Naast het schrijven van blogs ben ik freelance Digital Marketeer. Ik help je graag bij het verbeteren van de online zichtbaarheid van je bedrijf door het toepassen van verschillende marketingstrategieën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.