De toekomst van zoekmachine-optimalisatie: AI en machine learning!

AI Machine learning
Leestijd: 8 minuten

Algoritmen van Google worden elke dag slimmer. Ze weten precies waar je op zoekt, op welke website je terecht komt en waarom je een zoekopdracht intypt. Wanneer je SEO schrijft, speel je op deze informatie in. Door de technische opkomst van AI en machine learning kan dit nog sneller er beter. Lees in deze blog hoe je AI kan toepassen, hoe het je content kan verbeteren en wat de belangrijkste voordelen zijn.

Wat is AI en machine learning?

Voor we de diepte ingaan willen we je nog kort uitleggen wat deze twee begrippen betekenen. AI is namelijk de wetenschap die zich bezighoudt met het bouwen van schijfmachines die een zekere vorm van intelligentie vertonen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Open AI. Machine Learning is een deel van AI. Machine learning spitst zich vooral toe op technieken waarmee computers kunnen bijleren op basis van ingevoerde data. Machine Learning maakt het dus dat AI steeds slimmer kan worden.

AI Machine learning

Hoe kan je SEO content verbeteren met AI en Machine Learning?

Het doel van artificial intelligence in contentmarketing kan sterk variëren. Het kan digitale marketeers helpen alle online data beter te begrijpen. Lees alles over de manieren hoe je AI en Machine Learning kan toepassen voor het verbeteren van je SEO content hier:

Manier 1: Beter scoren!

Het is natuurlijk belangrijk om goed te scoren op het internet. Hoe kan je nu beter weten wat scoort dan het zelf opzoeken? Zoek content die goed scoort en ga ook op over deze onderwerpen schrijven. Een AI tool die je hierbij kan helpen is Buzzsumo. Deze tool kan kijken welke content de meeste traffic genereert naar een bepaalde website. Je kunt zoeken op onderwerpen of zoekwoorden en je ziet binnen no-time welke content het beste scoort. AI en machine learning helpen je dus om beter te scoren.

Manier 2: Structured Data gebruiken

Zoekmachines creëren op basis van Structured Data met AI technieken Rich Snippets. Dit zijn zoekresultaten die direct een duidelijk antwoord geven op of visuele informatie hebben over jouw zoekvraag. Rich snippets kunnen voorkomen in:

  • Evenementen met locatie en data;
  • Producten met prijs en levertijd;
  • Duidelijk overzicht bedrijfsgegevens;
  • Recepten met een afbeelding en ingrediënten.

Manier 3: AI voor begrip vanuit Google 

AI tools kunnen je helpen om jouw content te optimaliseren en te zorgen dat Google het perfect begrijpt. Voor een lange tijd ging het namelijk alleen om het gebruiken van de juiste zoekwoorden en andere on-page SEO. Maar aangezien zoekmachines steeds slimmer worden moeten we meebewegen en gebruik gaan maken van AI en machine learning tools. 

Deze tools zullen je helpen bij het creëren van content, het vinden van LSI gerelateerde zoekwoorden en bepalen wat de juiste lengte van content is. Gebruik bijvoorbeeld de handige schrijftool Grammarly om je teksten te optimaliseren.

Manier 4: Trends toepassen

AI tools zijn erg handig voor het zoeken van trends en actualiteiten. Ze weten precies wat mensen zoeken en kunnen je dus ook mogelijkheden bieden tot een goede linkbuilding structuur. De AI tool genaamd Bright Edge kan je hierbij helpen. Deze tool kan de belangrijkste trending topics en onderwerpen voor je op een rijtje zetten en ook kijken waar je website momenteel nog niet op rankt. Kansen voor nog meer online zichtbaarheid dus.

Manier 5: Focus op Voice Search

Steeds meer mensen gaan in zoekmachines zoeken met hun stem. Hoe gemakkelijk als je gewoon een zoekopdracht inspreekt en dat alle antwoorden op je scherm verschijnen? Hierbij kan AI je helpen! AI schrijft op basis van wat er gezocht wordt en zal dus indirect meer inspelen op Voice Search. AI tools helpen je dus bij zien wat mensen zoeken.

Het is van belang dat je erachter komt wat mensen in jouw branche of potentiele klanten zoeken. Je kunt je content dus precies zo schrijven dat je antwoord geeft op de vragen van deze mensen. Answer the Public is bijvoorbeeld een tool die de meest gestelde vragen rondom een onderwerp voor je zoekt. Schrijf content die erbij past en je zult hoger eindigen in de zoekmachines!

AI Machine learning

Wat zijn de belangrijkste voordelen van AI in SEO?

Het eerste en belangrijkste voordeel is de efficiëntie en de snelheid van AI voor het schrijven van SEO content. Content creators binnen een bedrijf kunnen sneller en efficiënter werken met de ondersteuning van AI. Ook marketing bureaus die SEO content te schrijven, zullen door machine learning sneller kunnen werken. Het zal na verloop van tijd gemakkelijker worden om met een paar klikken een hele website te voorzien van content die relevant is voor zoekmachines. Daarnaast ondersteunt AI de online marketing bij het voortdurend monitoren en (menselijk ondersteund) onderhouden van content en zorgt voor een grotendeels constante hoge relevantie voor zoekmachines.

Hoe verandert Google door AI en machine learning?

Al jarenlang is Google bezig met het onderzoeken van AI en algoritmes. Algoritmes worden daarom ook steeds meer aangestuurd door het AI-systeem RankBrain. Met RankBrain blijft een zoekmachine zelf leren. Op deze manier verbetert Google voortdurend zijn vermogen om onbekende, nog nooit eerder gestelde of onduidelijke zoekopdrachten te beantwoorden. Hetzelfde geld dus voor SEO, waar AI en Machine Learning steeds meer invloed op krijgen.

Wat zullen deze invloeden voor effect hebben op SEO specialisten?

De grootste vraag is hoe AI en Machine Learning invloed gaan hebben op SEO en hoe het algoritmes en ranking criteria gaan veranderen. Dit is een vraag die nu nog niet beantwoord kan worden. Tot op heden probeerden SEO specialisten zich handmatig aan te passen aan de bestaande algoritmen, maar hoe gaat dat veranderen als een computer straks alles gaat schrijven

Op dit moment is het nog onduidelijk wat AI op het gebied van zoekmachines gaat veranderen. Als we steeds meer AI gaan gebruiken, zul je dus ook zien dat de content steeds vaker autonoom of semi-automoom zullen reageren op aanpassingen.

Al met al, zal AI en machine learning van grote invloed zijn op de SEO specialisten. Het zal niet het volledige werk uit handen nemen, maar ze verwachten dat in 2023 veel SEO specialisten al 30% van hun digitale content zullen creëren met behulp van AI technieken. De technieken zullen de productiviteit verhogen, maar zal dit niet ten koste gaan van de creativiteit van onze SEO copywriters? We will see!

Zullen wij het voor je doen?

Wil je meer weten over het verbeteren van de SEO content op jouw website door het toepassen van AI en Machine Learning? Neem vrijblijvend contact met ons op via info@timmermansmedia.nl of bekijk onze website.

We zullen zo snel mogelijk helpen met je vragen en zorgen dat we samen bouwen aan een goedlopend, zichtbaar online bedrijf.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Jessie Vullings

Jessie Vullings

Hi! Ik ben Jessie, wat leuk dat je mijn artikel hebt gelezen! Naast het schrijven van blogs ben ik freelance Digital Marketeer. Ik help je graag bij het verbeteren van de online zichtbaarheid van je bedrijf door het toepassen van verschillende marketingstrategieën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.