FOMO gebruiken in content marketing: 10 tips!

fomo content marketing tips
Leestijd: 11 minuten

FOMO (Fear Of Missing Out) is een bekend fenomeen en waarschijnlijk heb je er weleens over gehoord of heb je het gevoel ooit zelf ervaren. Wanneer al je vrienden op vakantie gaan en jij kunt niet mee kun bijvoorbeeld je last hebben van FOMO. Social media is een enorme trigger voor FOMO, omdat we continu de highlights van de mensen zien die we volgen.

Ook kun je FOMO ervaren op andere vlakken. Als consument kun je soms het gevoel hebben dat je een bepaald product of dienst zo snel mogelijk moet aanschaffen, omdat het anders uitverkocht is, of de promotieperiode loopt af. Het is bewezen dat consumenten eerder een aankoop doen wanneer ze FOMO ervaren. Daarom spelen marketeers hierop in. Ook kun je FOMO met betrekking tot copywriting effectief toepassen in je marketingplan. In dit artikel lees je 10 tips hoe je FOMO in je marketingplan kunt toepassen.

Let op: natuurlijk is het niet de bedoeling om ‘FOMO content marketing’ te baseren op een illusie. Als je deze manier van marketing niet correct implementeert kan het manipulatief lijken en verlies je het vertrouwen van je potentiële kopers. Houd je dus wel aan je beloftes en bied daadwerkelijk iets waardevols aan.

In onderstaande video leer je meer over wat FOMO nu eigenlijk is, en waarom veel mensen last hebben van FOMO.

Tip 1: Biedt exclusieve deals en inhoud aan

Zorg ervoor dat je klanten of bezoekers zich belangrijk voelen door exclusieve deals aan te bieden. Je geeft je potentiële klanten het gevoel dat ze jouw deal nergens anders kunnen vinden.

Een andere techniek die je kunt gebruiken om je betrokkenheid te vergroten, is door inhoud aan te bieden die je lezers nergens anders kunnen vinden. Denk aan nieuwsbrieven, webinars, e-books, speciale updates op je sociale media platformen et cetera.

Geef je volgers het gevoel dat ze belangrijk zijn; ze zullen je meer gaan waarderen. Ze zullen ‘hooked’ zijn aan jouw content en uitkijken naar de momenten dat je weer iets post. Wanneer je voor een langere periode zo’n relatie hebt opgebouwd met je volgers, zullen ze een bepaalde loyaliteit voelen en eerder een aankoop bij je doen

Tip 2: Toon de voorraad aantallen

Schaarste is een belangrijk onderdeel van FOMO-marketing. Als iets op het punt staat op te raken, is dit een enorme stimulans om het nog snel even te kopen. Er zijn veel manieren om schaarste te benadrukken. Als je bijvoorbeeld een online winkel hebt, kun je de voorraad aantallen weergeven.

Amazon doet dat, en ook Booking.com maakt hier gebruik van. Op hun website zie je dat er bijvoorbeeld nog maar twee kamers te boeken zijn bij een specifiek hotel. Dat geeft je het gevoel alsof je snel je beslissing moet nemen voor het te laat is.

Ook kun je de FOMO-advertenties versterken met een boodschap zoals ‘zolang de voorraad strekt’-berichten. Deze berichten suggereren dat je product of dienst op het punt staat op te raken of te verdwijnen. Nogmaals, let wel op dat je niet het vertrouwen van je koper verliest door te overdrijven of onwaarheden te delen. 

Tip 3: Creëer een aanbieding met een uiterste datum

Als je je potentiële klanten een promotiedeal stuurt die maar een korte tijd geldig is, krijgt de ontvanger een gevoel van urgentie. Deze tijdslimiet kan het verschil betekenen tussen het overwegen van je product of dienst en het direct nemen van een beslissing. De psychologie achter dit gegeven is simpel: mensen moeten producten kopen om aan hun behoeften te voldoen. Als ze jouw dienst/product al overwegen maar om de een of andere reden nog steeds twijfelen, moet je ze over de streep weten te trekken. Een korting in combinatie met een uiterste datum kan je daarbij heel goed helpen.

Jouw aanbieding hoeft niet altijd een financiële korting te zijn. Je kunt ook denken aan een bonus. Denk aan een gratis e-book bijvoorbeeld. Je kunt jouw actie op een originele manier vormgeven om hem goed onder de aandacht te kunnen krijgen. Je kunt de diensten van Canva.com gratis gebruiken om een mooie illustratie te maken. Wees creatief met je deal en met het communiceren ervan, dan haal je gegarandeerd sales binnen!

kortingsactie

Tip 4: Maak gebruik van testimonials

Fear Of Missing Out is in de kern het gevoel iets niet te willen missen wat andere mensen ervaren. Wat is een betere manier om je doelgroep te laten weten dat ze iets mislopen dan door jouw bestaande (en tevreden) klanten het hen rechtstreeks te laten vertellen? Je kunt een webpagina maken met testimonials. Ook kun je eens per week of eens per maand een testimonial versturen per e-mail. 

Daarnaast is het gebruiken van FOMO-technieken in je manier van schrijven erg belangrijk. Hieronder vind je nog meer tips die speciaal gericht zijn op copywriting en FOMO.

Tip 5: Gebruik copywriting-formules om boeiende inhoud te creëren

Een bekende copywriting-formule die al heel lang wordt gebruikt, is ‘AIDA’. Het staat voor ‘Attention, Interest, Desire en Action’. Je wilt de aandacht van je lezers trekken om ze vervolgens aan de haak te kunnen slaan. Als jij je aandacht trekt en je content is interessant genoeg, gaat dit gegarandeerd gebeuren. Als je de aandacht van je lezers kunt behouden door consistent te blijven delen, heb jij de aandacht van je potentiële klant in je broekzak. 

Het uiteindelijke doel is natuurlijk het ‘actie’-stuk. Je kunt je potentiële klanten voorbereiden op wat komen gaat. Neem je lezers mee in het ontwikkelingsproces van je product of dienst. Hierbij groeit het verlangen. Zorg ervoor dat het moment van actie duidelijk wordt aangekondigd en dat het een eenmalige kans is. Je lezers zullen het gevoel hebben dit niet te willen missen!

Tip 6: De ‘Picture – Promise – Prove – Push’-techniek

Een andere copywriting techniek is de ‘PPPP’-techniek. Ofwel Picture – Promise – Prove – Push. Hiermee kun je een foto maken om de aandacht van de lezer te trekken, vervolgens een belofte doen, je belofte ondersteunen met een overtuigende boodschap en je lezer laten besluiten om actie te ondernemen.

Tip 7: Gebruik de ‘Open Loop’-techniek

Een andere goede manier om je potentiële klant aan de haak te slaan, is door de ‘Open Loop’-techniek te gebruiken. Het wordt vaker gebruikt in boeken om een bepaalde spanning te creëren door middel van een cliffhanger. Of bij soapseries bijvoorbeeld. Je kent het wel. Jij kunt dit ook toepassen in de communicatie met je volgers. Je geeft ze elke keer niet álle informatie, zodat ze nieuwsgierig blijven naar meer! 

fear of missing out

Tip 8: Gebruik krachtige zoekwoorden 

Een andere waardevolle techniek voor copywriting is om te profiteren van krachtige zoekwoorden in je inhoud. Woorden als ‘nieuw’, ‘nu’ en ‘gratis’ kunnen een sterke impact hebben op het publiek als je ze op het juiste moment gebruikt. Krachtige en overtuigende woorden hebben een sterkere impact in vergelijking met andere woorden.

Wanneer je ‘face-to-face’ met iemand praat, is het gemakkelijker om een ​​punt duidelijk te maken. Dit komt omdat je gebruik kunt maken van intonaties en je lichaamstaal. Schriftelijk is het een stuk moeilijker. Daarom is het zo belangrijk om krachtige woorden te gebruiken om je boodschap draagkracht te geven. 

De beste tip is een sterk trefwoord gebruiken om de belangrijkste boodschap in je bericht te benadrukken. Je kunt ook krachtige woorden gebruiken om emoties over te brengen. Bijvoorbeeld: ‘prachtig’ in plaats van ‘mooi’. Het gebruikmaken van levendige bijvoeglijke naamwoorden helpt enorm om je lezer te laten voelen wat je wilt overbrengen. Als jij het FOMO-gevoel wil overbrengen, gebruik dan woorden als ‘nu’, ‘laatste’, ‘uiterste’ et cetera.

Tip 9: Maak gebruik van FOMO om je evenement te promoten

Je kunt een (online) evenement organiseren om je product of dienst te promoten. Wanneer je een evenement organiseert waar iedereen bij wil zijn, zal FOMO ervoor zorgen dat twijfelaars kiezen om het evenement bij te gaan wonen. Benadruk dat dit een eenmalig evenement is en dat je webinar (bijvoorbeeld) niet terug te vinden is na de uitvoering. Zorg dat je evenement aantrekkelijk genoeg is. Je wilt uiteindelijk het ‘ik moet erbij zijn’-gevoel creëren.

Tip 10: FOMO-marketing en e-mail

E-mailmarketing blijft een geweldige manier om je klanten te bereiken. Ongeveer 80% van de zelfstandige ondernemers maakt hier gebruik van. Een geweldige tool voor FOMO-marketingcampagnes dus! Je kunt e-mailmarketing effectief gebruiken met elk van de andere FOMO-marketing voorbeelden hierboven benoemd.

Breng abonnees op de hoogte van exclusieve deals of beloningen en laat ze weten wanneer de items die ze hebben opgeslagen bijna op zijn. Herinner ze bijvoorbeeld aan de items in hun winkelwagentje of gebruik de ‘Open Loop’-techniek om mensen lang geïnteresseerd te houden.

Hopelijk heb je iets kunnen leren van deze tips. Heel veel succes bij het toepassen van de FOMO content marketing tips! Wil je nog meer tips krijgen? Bekijk dan onderstaande video waar nog meer FOMO-tips worden gegeven.

Wil je jouw content marketing laten verzorgen door Timmermans Media? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Loekie Joosen

Loekie Joosen

Hi, ik ben Loekie, leuk dat je iets van me gelezen hebt. Naast informatieve blogposts schrijf ik graag over de grote en kleine dingen in het leven. In de vorm van songs, columns, gedichten en kleurrijke passages in één van mijn vele dagboeken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.