Podcast, het ding van de afgelopen jaren. Maar wees eerlijk, wat is nou lekkerder dan naar een podcast luisteren als je de hond gaat uitlaten. Daarom is podcast marketing ook iets wat steeds belangrijker wordt. Je zal het misschien niet geloven naar de podcast markt is nog steeds aan het groeien. Luisteraars luisteren steeds langer en vaker naar podcast en blijven geboeid omdat ook het aanbod in podcasts blijft stijgen. Lees in deze blog alles over podcast marketing, hoe je het kan gebruiken en 3 voorbeelden die dit goed toepassen.
Wat is podcast marketing?
Het woord podcast komt van twee woorden: iPod en broadcast. Een podcoast is dus een audiobestand dat op het internet, bijvoorbeeld op Spotify of Ponimo, staat. Deze kun je direct beluisteren of downloaden. Bij het inzetten van podcast marketing gebruik je een podcast als tool om te verwijzen naar je bedrijf, diensten of producten.
Podcasts komen voor in verschillende vormen, denk aan een luisterboek, nieuwsbericht, muziekprogramma of talkshow. De podcasts kunnen gehost worden door 1 persoon of door meerdere personen. Daarnaast is een panel ook een vorm van podcast opnemen. Hierbij heb je één of meerdere hosts en verschillende gasten. We zien enkel vaak dat, bij het inzetten van podcast marketing, er wordt gekozen voor een soort interview met meerdere mensen die praten over onderwerpen die interessant zijn voor het bedrijf en hun doelgroep.
Waarom podcast marketing inzetten?
Podcast marketing zorgt over het algemeen voor het genereren van meer bereik en naamsbekendheid. Het is een handige tool om ook te werken aan je branding, wat weer staat voor de uitstraling van je merk en het gevoel wat mensen bij je bedrijf hebben. Ze raken door middel van een podcast niet alleen bekend met je bedrijf, maar ook met de personen die er werken, onderwerpen waar jullie je mee bezig houden en de producten of diensten van je bedrijf.
Wil je hem liever niet zelf maken? Je kan ook nadenken over te gast zijn bij een interessante podcast in jouw vakgebied. Daarnaast is het ook mogelijk om te adverteren in podcasts.
3 redenen waarom podcasts interessant zijn voor bedrijven
Het is misschien onbekend terrein en lastig om aan te beginnen, maar podcast marketing is enorm een effectieve manier van reclame maken. We hebben de 3 belangrijkste redenen voor je op een rijtje gezet:
Reden 1: Genereer meer omzet
De eerste en misschien wel meest belangrijke reden: meer omzet genereren. Spotify heeft een onderzoek gedaan naar podcasts en luisteraars. Hieruit blijkt dat maar liefst 60% binnen een dag een nieuwe podcast aflevering beluistert van dezelfde aanbieder en bijna 80% regelmatig naar hun favoriete podcast luistert. Daarnaast komt aan het licht dat meer dan 40% van de luisteraars vatbaar zijn voor advertenties in podcasts.
Deze feiten wijzen erop dat het zeker zinvol is om je hierin te verdiepen als bedrijf. Zorg wel dat je met regelmaat podcasts online zet, zodat je luisteraars ook terug kunnen komen op je kanaal om andere podcasts te beluisteren. Door verschillende, relevante onderwerpen uit jouw branche te bespreken zorg je dat er voor iedereen een interessant onderwerp tussen zit.
Reden 2: Stimuleer jouw expertstatus
In een podcast gaat het over onderwerpen die voor jouw bedrijf van belang zijn, onderwerpen waar jij en je werknemers dus alles vanaf weten. Dit maakt jou binnen no-time een expert in de podcast. Mensen luisteren naar een podcast omdat het onderwerp ze triggert en ze nieuwsgierig zijn. Je informeert dus de luisteraars, misschien wel potentiële klanten. Daarnaast is het maken van een podcast natuurlijk ook goed om zelf op de hoogte te blijven van de actuele ontwikkelingen in jouw vakgebied.
Reden 3: Vertrouwd raken met je bedrijf
Podcasts zijn zo populair omdat luisteraars ze kunnen luisteren op hun gewenste moment. Er zit geen beeld bij podcasts dus luisteraars kunnen het gemakkelijk opzetten tijdens dagelijkse bezigheden. Bijvoorbeeld tijdens het opruimen, fietsen, wandelen, autorijden of gewoon met een kopje thee op de bank. Podcast zijn voor veel luisteraars ontspanning en hoe handig als ze dan ook bekend en/of vertrouwd raken met jouw bedrijf.

Voorbeelden hoe bedrijven podcasts maken
Bekijk hier 3 inspirerende voorbeelden van podcasts die bedrijven hebben opgezet om hun luisteraars of klanten te informeren, inspireren en aan zich te binden:
Voorbeeld 1: Nationale Nederlanden
De podcast van Nationale Nederlanden heet de Kunst van het kiezen. Heb je wel eens voor een groot keuzemoment gestaan, of sta je daar misschien nu voor? Een nieuw huis kopen, een gezin starten of je baan opzeggen? In De kunst van kiezen duiken ze elke aflevering in een grote leven veranderende keuze. Hiermee helpen ze hun potentiële klant en binden ze klanten aan hun bedrijf.
Voorbeeld 2: BitesWeLove
Een heel ander voorbeeld is het bedrijf BitesWeLove. BitesWeLove maakt snacks die gezonder zijn dan alternatieven en zijn enthousiast over de Nutri-Score. Dit is een kleiner bedrijf, die door middel van een podcast genaamd Nutri-Score Unpacked Podcast, klanten informeert over actuele onderwerpen. Hiermee zorgen ze dat ze als bedrijf op de kaart worden gezet, ze merksbekendheid genereren en hopelijk mensen enthousiast maken over hun producten!
Voorbeeld 3: Ministerie van justitie en veiligheid
Ook de Rijksoverheid heeft podcasts al ingezet als marketingtool. In een wekelijkse podcast genaamd De Wettenfabriek belichten ze aan de hand van actuele fragmenten en gesprekken met deskundigen binnen en buiten de Rijksoverheid hoe wetten tot stand komen en werken. Van de voorbereiding bij ministeries, onderhandelingen in Brussel tot debatten in het parlement.
Hulp nodig bij marketing en graag in aanraking komen met podcasts?
Op zakelijk gebied kunnen podcasts met name worden ingezet om de band met je huidige en potentiële klanten te versterken. Je geeft meer informatie over actuele onderwerpen en het aanbod van jouw bedrijf en/of merk.
Wij helpen je hier graag wij! Wij zorgen ervoor dat we samen met jou een passende marketingstrategie bedenken voor bij jouw bedrijf en welke podcast hierbij past. Bekijk van de website van Timmermans Media of neem vrijblijvend contact met ons op via info@timmermansmedia.nl.