Tegenwoordig draait alles om een goede online zichtbaarheid, dit bereik je door SEO maar ook door User Experience. De gebruikerservaring (UX) is dus ook steeds meer van invloed op de ranking in zoekmachines. Lees hier alles over UX in combinatie met SEO en lees de vier handige aspecten van UX waar je op moet letten.
Wat is SEO?
SEO staat voor Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Dit begrip staat voor je website zo optimaliseren dat je hoger in de zoekresultaten in zoekmachines getoond wordt. Bijvoorbeeld in Google of Bing.
Wat is UX?
UX is de afkorting van User Experience, in het Nederlands ook wel gebruikerservaring genoemd. UX-designers zorgen dat de verwachtingen en wensen van de gebruikers aan te laten sluiten bij jouw website. Wanneer het UX goed is toegepast, wordt het voor je gebruikers gemakkelijk om hun doelen te bereiken: bijvoorbeeld een product bestellen of een contactformulier invullen.
Hoe gaan SEO en UX samen?
Zoekmachines verzamelen niet alleen geschreven informatie om hun gebruikers de juiste informatie te geven na hun zoekopdracht, maar ook om het gedrag van gebruikers te begrijpen. Met beide gegevens kan Google bepalen welke websites nuttig zijn voor gebruikers en welke niet. Daarom is het belangrijk om ook een goede gebruikerservaring (UX) te bieden aan je website bezoekers. Op deze manier krijg je niet alleen een hogere ranking in zoekmachines, maar ook om de gebruikers tevreden te stellen.
Een zoekmachine kan enkel een beperkt aantal kwantitatieve gegevens meten, zoals het bounce rate percentage. Dit is het percentage website bezoekers die op je site belanden en dan direct vertrekken en dus geen tweede pagina bekijken. Een hoog bounce rate percentage kan leiden tot een lagere ranking in zoekmachines omdat het een teken is dat de gebruiker niet heeft gevonden wat hij zocht. Dit is de reden waarom het buiten alle SEO-aspecten belangrijk is om een goede User Experience te creëren. Hiervoor kan je een UX-designer inzetten.
Waarom is User Experience naast SEO belangrijk?
Google heeft als belangrijkste visie om relevante informatie uit verschillende bronnen te leveren, maar ook gebruikersgemak staat centraal bij Google. Dat gebruikerservaring hoog in het vaandel staat bij Google, blijkt uit verschillende signalen. Zo is Google druk bezig met de implementatie van Google Rankbrain. Dit is een kunstmatig intelligentie systeem dat zoekopdrachten steeds beter en steeds meer als een mens kan begrijpen. Dit resulteert in betere zoekresultaten voor de gebruiker van de zoekmachine.
Bovendien krijgen websites die niet bruikbaar zijn op je mobiele telefoon een lagere ranking. Verder is Google bezig met het implementeren van featured snippets, wat de UX van Google verbetert. Kortom, naast SEO is het ook belangrijk om je te focussen op UX omdat Google dit ook belangrijk vindt.
Welke UX aspecten zijn het meest van invloed op je vindbaarheid?
De User Experience is letterlijk de manier waarom een gebruiker naar jouw website kijkt en hoe hij of zij het beleeft. Maar wat zijn nu de belangrijkste UX aspecten om rekening mee te houden? Lees hier de vier belangrijkste:
Aspect 1: De juiste website snelheid
Het is essentieel om ervoor te zorgen dat je website snel genoeg laadt om een goede gebruikerservaring te creëren. Als je website te traag laadt, zullen mensen sneller wegklikken, dit leidt tot een hoger bounce rate percentage en een lagere klikfrequentie (CTR). Dit zorgt ervoor dat je website lager gaat scoren in zoekmachines. Een andere manier om de snelheid te verbeteren is door het vermijden van lange overzichtspagina’s. Hoe meer content er op een pagina staat, hoe meer tijd het kost om alles te laden. Verwijder dus overbodige content en zorg dat de belangrijkste punten op je website wél snel laden.
Aspect 2: Multifunctioneel design voor alle apparaten
Een cruciaal onderdeel van gebruiksvriendelijkheid is het hebben van een design wat op alle schermen goed zichtbaar is. De lay-out van je website moet zich dus automatisch aanpassen aan het soort apparaat: mobiel, tablet of desktop. Zowel de leesbaarheid als de gebruikers interface moeten kloppen. Vooral omdat tegenwoordig veel mensen via hun mobiel online zoeken, is het van belang dat de mobiele website moet kloppen.
Aspect 3: Een goede navigatie en structuur
Zorg voor een duidelijk navigatie op je website, op deze manier kunnen websitebezoekers in één oogopslag zien wat je te aanbiedt. Voor complexe websites is een kruimelpad ook een essentieel onderdeel. Wat is dit? Een kruimelpad helpt de bezoekers dieper in de website te navigeren en ze op deze manier naar de meest relevante informatie te sturen. Hierbij zijn internal links van belang. Link bijvoorbeeld met een interne link van een blog naar een productpagina en van een productpagina naar het winkelwagentje. Op deze manier wordt het voor de bezoeker gemakkelijk om over te gaan tot kopen.
Aspect 4: Verborgen content? Hoe dan?
Verborgen content kan helpen bij het creëren van een overzichtelijke lay-out op je website. Door gebruik te maken van verborgen inhoud kun je extra inhoud toevoegen die geïndexeerd kan worden door zoekmachines, zonder dat dit ten koste gaat van de gebruikerservaring. Hoe doe je dit gemakkelijk? Voeg een ‘lees meer’ knop toe en zet hieronder (verborgen) kwalitatief sterke informatie. Laat bijvoorbeeld de eerste alinea of een belangrijke tekst direct zien en voeg daarna de ‘lees meer’ knop toe. Zet de tekst altijd van belangrijk naar minder belangrijk.
Hulp nodig?
Hierboven heb ik je alles verteld wat je moet weten over de invloed van UX op SEO. Zegt dit je niets of weet je niet hoe je dit moet aanpakken? Laat het dan aan een professional over. Timmermans Media kan een complete SEO-service aanbieden en een op maat gemaakt plan opstellen om jouw bedrijf hoger te laten scoren in Google. Daarnaast kunnen wij ook een kijkje nemen naar de gebruikerservaring van jouw website. Neem gerust contact met ons op via info@timmermansmedia.nl of raadpleeg onze website.