Hoe verkrijg ik goede testimonials voor mijn bedrijf? 5 soorten en 5 tips!

Testimonial Bedrijf
Leestijd: 8 minuten

Je kent de mailtjes wel: ‘Heb je tijd voor een korte enquête over je ervaring/aankoop bij ons? Maak kans op een cadeaubon’. Dit is een manier om testimonials van klanten te verkrijgen. Testimonials zijn tegenwoordig een krachtig en interessant marketingwapen voor op jouw website of social mediakanaal. Hoe kan jij nou zorgen dat jouw bedrijf de perfecte testimonials krijgt? Lees in deze blog alle tips en tricks.

Wat zijn testimonials voor bedrijven?

Testimonials zijn verklaringen van een klant over zijn of haar positieve ervaring met het product of het bedrijf. Je kunt deze op verschillende manier creëren. Dit is mondeling na bezoek of aankoop, via emailmarketing of via een papieren invulformulier. Testimonials worden vooral gebruikt op websites, reclames en op social media. Testimonials worden veelal geschreven door gewone consumenten. Daarnaast heb je de term endorsement, dit slaat vooral op aanbevelingen of verklaringen van beroemdheden of mensen met bepaalde autoriteit op het betreffende gebied. 

Waarom zijn testimonials zo belangrijk?

Het is heel belangrijk als bedrijf om klantervaringen te verzamelen. Je ziet tegenwoordig dat veel bedrijven content op hun website vervangen door testimonials. Het is namelijk gebleken dat positieve ervaringen van andere klanten, twijfelende klanten net dat zetje geven en over de streep trekken om je product te kopen of om voor je bedrijf te kiezen. Ook kunnen mensen zich vaak verplaatsen in verhalen van voorgaande klanten. Testimonials laten namelijk vaak net het verschil zien wat het product heeft gemaakt in het leven van de klant.

Soorten testimonials

Soort 1: Quotes

Quotes zijn veruit de meeste gebruikte en meest populaire manier van testimonials. Dit komt waarschijnlijk door de veelzijdigheid van quotes, deze kan je namelijk plaatsen zonder de identiteit van je klant vrij te geven. Denk aan: ‘Ik vind dit product echt meer dan fantastisch – Jorrit M.”. Daarnaast is het vaak leuk om een foto van de klant of van de klant met product erbij te plaatsen.

Soort 2: Video testimonial

Video is het medium van de toekomst, en het wordt steeds makkelijker om mooie video’s te maken met je mobiele telefoon en deze op YouTube te plaatsen. Toch vraagt deze soort testimonial om een iets professionelere aanpak. Het fijne aan deze manier van testimonials is dat ze opvallen en een indruk achterlaten bij potentiele klanten.

In deze video zie je 5 handige tips om zelf een video testiomonial op te nemen.

Soort 3: Social media posts

Sociale media is natuurlijk populairder dan ook. Dit biedt ook kansen voor bedrijven om hier testimonials te posten en te delen. Post iemand een story met jouw product? Repost het met een inspirerende tekst en laat zien wie gebruik maakt van jouw product/dienst. Hoe krijg je meer testimonials op social media? Zorg dat de engagement van je pagina hoog is door regelmatig updates en posts te plaatsen.

Soort 4: Case studies

Case studies kunnen ook dienen als testimonial. Bij case studies kunnen je bijvoorbeeld korte stukken tekst of hapklare fragemnten zo knippen dat ze passend zijn op jouw productpagina of website. Uiteraard met een link naar de volledige case study.

Soort 5: Interviews

Interviews zijn het meest zinvol omdat ze vaak een compleet beeld schetsen van de klantervaring. Je kunt precies de juiste vragen stellen en dan de klant laten zeggen wat je wil horen. Hier beneden lees je verschillende tips hoe je dit op de beste manier kan doen. 

Testimonials

Tips voor het verzamelen van testimonials

Door het verzamelen van testimonials kun je nieuwe of potentiële klanten overhalen om voor jouw bedrijf te kiezen. Door een, vaak doodnormale, persoon de goede ervaring over je product/dienst/bedrijf te lezen, kun je mensen net de steep overhalen. Maar hoe kan je nu de beste testimonials verzamelen?

Tip 1:  Interview de klant met meerdere vragen

Als je aan een klant vraagt: ‘Wat vond je van mijn product?’, dan is het antwoord vaak enorm kort. Denk aan: ‘Leuk, interressant en mooi’. Dit is vaak niet wat je wil horen, je wil juist specifieke antwoorden waar potentiele klanten iets aan hebben. Het makkelijkste is dus om meerdere vragen te stellen aan je klant waarvan je een testimonial wil maken. Stel de juiste vragen en kom dan met een overtuigende samenvatting. Deze dient overigens wel goed gekeurd te worden door de betreffende klant.

Tip 2: Maak de waarde/nut van je product duidelijk

Zorg dat in je testimonial duidelijk te lezen is wat voor verschil je product heeft gemaakt bij je klant. Hierdoor wordt de waarde en het nut van je product duidelijk. Denk bijvoorbeeld aan het product Air Up. Dit bedrijf verkoopt waterflessen met een geur waardoor je water smaakt naar bijvoorbeeld cola. Een klant die bijvoorbeeld voorheen veel frisdrank dronk en weinig water kan met dit product de overstap maken naar een gezondere levensstijl. Je klant zou dus in de testimonial kunnen vertellen hoe het verschil in ‘healthy lifestyle’ zijn gezondheid heeft veranderd.

Tip 3: Vraag om een testimonial op het juiste moment

Het belangrijkste voor het vragen om het geven van een testimonial is als je klant op zijn hoogtepunt van enthousiasme zit. Denk bijvoorbeeld als diëtist om het te vragen als de klant goed in haar vel zit en bijvoorbeeld een van haar doelen heeft behaald of de behandeling heeft afgerond met gewenst resultaat. Als je het op dat moment vraagt zal je klant vaak positiever antwoorden en natuurlijk met alle plezier en dankbaarheid.

Tip 4: Laat ook vooroordelen van klanten zien

De meest overtuigende testimonials laten vaak iets van een klein vooroordeel zien over het bedrijf/product. Denk bijvoorbeeld aan een mindfulness cursus. Een goed voorbeeld van een testimonial zou zijn: ‘Ik dacht mindfulness, daar begin ik niet aan, dat is niet voor mij! Maar niets was minder waar! Ik heb een proefles genomen en kon verschillende onderdelen meteen meenemen in mijn dagelijks leven. Nu doe ik het wekelijks al 9 maanden, aanrader!’. Waarom is dit zinvol? Gezien mensen zich hierin kunnen verplaatsen en zich dan sneller emotioneel betrokken voelen.

Tip 5: Wees concreet met het stellen van vragen

Hoe concreter je vragen zijn, hoe zinvoller en bruikbaarder de antwoorden. Denk bijvoorbeeld aan onderstaande vragen:

  • Hoezo heb je voor dit bedrijf/product gekozen? (probleem)
  • Hoe keek je tegen dit bedrijf/product aan? (vooroordelen)
  • Hoe is dit bedrijf/product bevallen? (emotie)
  • Wat is het uiteindelijke resultaat voor jou? Wat heeft het voor nut gehad voor jou? (concreet)

Zullen wij je hierbij helpen?

Helemaal niet handig in het achterhalen van positieve feedback van klanten? Wij helpen je graag bij het opzetten van emailmarketing of het professioneel ontwerpen van jouw website.

Ben je benieuwd naar hoe we dat doen? Bekijk dan de website van Timmermans Media. Direct contact kun je opnemen via ons emailadres info@timmermansmedia.nl.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Jessie Vullings

Jessie Vullings

Hi! Ik ben Jessie, wat leuk dat je mijn artikel hebt gelezen! Naast het schrijven van blogs ben ik freelance Digital Marketeer. Ik help je graag bij het verbeteren van de online zichtbaarheid van je bedrijf door het toepassen van verschillende marketingstrategieën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.