Wat is Marketing the Rainbow? 5 indrukwekkende voorbeelden!

Marketing the rainbow
Leestijd: 6 minuten

Marketing the Rainbow focust zich op een klein deel van de bevolking (ongeveer 1%). Maar deze groep – en dus doelgroep voor marketing – niet heel belangrijk, temeer omdat ze economisch nog vaak achtergesteld zijn ook. Er zijn echter een paar redenen om hier als bedrijf, merk of organisatie wél aandacht aan te besteden, zowel in je marketing als in je communicatie. Lees in deze blog alles over Marketing the Rainbow!

Wat is Marketing the Rainbow?

Marketing the Rainbow is het geheel van activiteiten dat een bedrijf verricht om zich te richten op de gay consument (hieronder valt de gehele LHTB community). Het gaat hierbij niet om een eenmalige post maar een oprechte tonen van interesse, waardering of steun aan de gay consument en soms zelfs extra focus op deze doelgroep.

Waarom is de gay consument interessant?

Volgens Marketing the Rainbow is het meest interessant om op de gay consument te focussen. Waarom? Omdat ze meestal geen kinderen hebben. Dit zorgt er dus voor dat hun vrij besteedbaar inkomen hoger is èn dat ze meer vrije tijd hebben. Daardoor zijn ze vaak bereid om meer te besteden aan verre reizen en duurdere producten. Daarnaast hebben veel gay consumenten vaak een ‘onbegrepen’ jeugd gehad. Als jij juist deze consumenten laat zien dat je ze begrijpt, dat je ze herkennen en zich erkennen, dit zorgt voor extra klantenbinding.

Marketing the rainbow

Voorbeelden van Marketing the Rainbow?

Er zijn verschillende interessante voorbeelden van grote bedrijven die focussen op deze community en zich er dagelijks mee bezighouden. Hierbij X interessante voorbeelden voor marketing campagnes met focus op de gay consument:

Voorbeeld 1: Kodak

Kodak lanceerde in december 2016 een geweldige, Award-winnende reclame die zich focuste op het begrijpen van de LHTB+ groep. Deze pakkende reclame eindigde met een ambitieus woord ‘Understanding’. Dit woord was gericht naar de ouderwetse marketing. De Washington Reader geeft daarom zijn 2016 award voor ‘Best Motion Ad of the Year’ aan Kodak. Bekijk de reclame hier:

Voorbeeld 2: Absolut Vodka

Absolut Vodka support al sinds de vroege jaren ’80 bezig de LHGTB+ community en houdt zich bezig met de ontwikkelingen in deze markt. In 2008 was Absolut de eerste die een limited edition op de markt bracht met de pride vlag erop. Vanaf toen hebben ze verschillende soorten limited editions met de pride vlag op de markt gebracht. Vanaf 2018 brachten ze de fles naar de permanente collectie en laten daarmee zien dat ze de community ten alle tijden ondersteunen.

Voorbeeld 3: Sourcy

Van Nederlandse bodem is het Vrumona-merk Sourcy (1250 jaar oud water gewonnen aan de voet van de Utrechtse Heuvelrug, in Bunnik), geïntroduceerd in 1981 als concurrent van Spa, bracht in 2017 een tv-reclame op de televisie met de naam ‘Vol Nederlands Karakter’. Daarbij werd als eerste een homohuwelijk in beeld gebracht, met kussende bruidegommen onder een zachte bronwaterbui. Bekijk hier de reclame van Sourcy:

Voorbeeld 4: Axel hotels

Een trendsetter in de hotelbranche is Axel. Axel Hotels is een hotelketen die sinds 2003 is begonnen met het oprichten van LHBT+ hotels. Dit is ook de eerste keten die zich heterovriendelijk noemt, dit natuurlijk met een knipoog.

Het idee was om een sfeer te creëren in het hotel waar LHBT’ers zich comfortabel kunnen voelen en waar diversiteit op nummer 1 staat. In 2003 opende ze in Barcelona, in 2007 in Buenos Aires en in 2009 in Berlijn. Inmiddels heeft Axel 10 hotels en zijn ze bezig met 3 nieuwe hotels. Nu is ongeveer 75% van de hotelgasten LHBT+.

Voorbeeld 5: Starbucks

De grootste koffieketen van de wereld Starbucks bracht in 2019 een LGBT+ Channel 4 Diversity Award-winnende reclame op televisie in het Verenigd Koninkrijk. Het reclame spotje focust zich op acceptatie van de LHGTB+ community. Bekijk de reclame zelf hieronder:

Voorbeeld 6: Lidl

December 2022 lanceerde supermarktketen Lidl een LHTB+ gerichte reclame. Deze reclame was te zien in de feestdagen maand december en werd vaak uitgezonden. Al verschillen de meningen over dit reclamespotje, aangezien het personage ongeloofwaardig overkomt. Daarnaast heeft Lidl wel gekeken naar inclusiviteit. Oordeel zelf over de reclame van Lidl:

Nu ben jij aan zet!

Wij zijn ervan overtuigd dat content marketing met focus op een bepaalde doelgroep de effectiefste vorm van marketing is. Voor bedrijven en organisaties is het van belang om een strategie te formuleren die aansluit op de bedrijfsdoelstellingen. Het creëren van content is nooit het doel maar het middel, hierbij kunnen wij jou helpen.

Meer weten? Neem een kijkje op de website van Timmermans Media of neem contact met ons op voor een vrijblijvend advies. Dit kan via info@timmermansmedia.nl of het contactformulier op onze site.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Jessie Vullings

Jessie Vullings

Hi! Ik ben Jessie, wat leuk dat je mijn artikel hebt gelezen! Naast het schrijven van blogs ben ik freelance Digital Marketeer. Ik help je graag bij het verbeteren van de online zichtbaarheid van je bedrijf door het toepassen van verschillende marketingstrategieën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.