Wat zijn de content marketing trends voor 2023?

Content marketing trends
Leestijd: 8 minuten

Als je op zoek bent naar de content marketing trends van 2023, dan heb je de juiste blog gevonden. Ik ben op onderzoek uitgegaan en heb voor jou de trends en ontwikkelingen op gebied van content marketing op een rijtje gezet. Lees deze blog en wees je concurrenten een stap voor door op de hoogte te zijn wat er graag gebeuren en veranderen in 2023.

Wat is de betekenis van content marketing?

Content marketing is een techniek die volledig draait om het maken en verspreiden van waardevolle content voor jouw bedrijf. Het doel is om content te maken die de gewenste doelgroep aanspreekt en ervoor zorgt dat klanten je herkennen, je aan jouw bedrijf binden en uiteindelijk van je kopen. Content marketing wordt zowel op websites als op social media kanalen ingezet.

Wat zijn trends op het gebied van content marketing?

Trend 1: Houd rekening met gesproken zoekopdrachten

Vanaf 2023 zal er veel gebruik worden gemaakt van ingesproken zoekopdrachten in plaats van zoekopdrachten die door bezoekers van Google ingetypt worden. Maar hoe kan je hier je content op aanpassen? Het inspreken van een zoekopdracht zal ervoor zorgen dat mensen meer woorden gebruiken. In plaats van ‘sneaker sokken heren’ zullen mensen inspreken ‘waar kan ik goedkope sneaker sokken voor heren kopen?’. Het is belangrijk dat je dus bij content marketing inspeelt op de belangrijke vragen die zoekers zullen stellen. Ze noemen dit ook wel long-tail zoektermen.

Trend 2: Ontwikkel een community

Het ontwikkelen van een community binnen jouw doelgroep is steeds belangrijker. Waarom? Om dat dit de manier is om met je doelgroep in contact te komen en om naamsbekendheid te verkrijgen. Het bouwen van een community kan je het beste doel via social media. Blijf je doelgroep informeren over je bedrijf, diensten, producten. Houd het luchtig en geef tantwoord op vragen die voor jouw doelgroep (met betrekking tot jouw product) belangrijk zijn. Via social media is het ook gemakkelijk, indien je een website of webshop hebt, deze onder de aandacht te brengen. Zorg dat via jouw social mediakanalen je website of webshop gemakkelijk te bereiken is. Dit is overigens ook goed voor je linkprofiel. Hoe meer linkjes, hoe beter je vindbaarheid.

Trend 3: Optimaliseer abeeldingen, audio en video’s

Naast het tekstuele stukje is ook het visuele stukje steeds meer van belang. Naast het schrijven van SEO-teksten moet ook de rest op orde zijn om jouw doelgroep aan te trekken. Hoewel geschreven content het beste scoort in Google, kan je dit extra ondersteunen door het gebruiken van afbeeldingen, audio en video’s. Welke media je gebruikt is afhankelijk van de bedrijfstak of doelgroep. Voor sommige websites werkt media averechts omdat het tekstueel beter te verwoorden is. Doe een doelgroeponderzoek om erachter te komen wat jouw doelgroep wil.

Trend 4: Schrijf waardevolle content

Social media gebruikers of zoekopdrachten in Google willen graag waardevolle content vinden. Hierbij help je jouw (potentiële) klant en zorg je dat ze je volgen op social media of naar je website doorklikken. Post bijvoorbeeld video’s waarin jouw doelgroep zich herkent. Denk bijvoorbeeld aan het benoemen van een probleem en hoe jouw product daarbij kan helpen. Publiceer op je website bijvoorbeeld een blog, zoals deze, met informatie en tips over interessante onderwerpen binnen jouw doelgroep. Zorg ervoor dat je waarde geeft aan je content en niet schrijft om te schrijven.

Trend 5: Houd rekening met veranderingen

Dit is een trend en eigenlijk een belangrijke ontwikkeling die elk jaar van belang is. Toen Google in de jaren ‘90 ontstond was er nog veel minder bekend dan nu. Content marketing ontwikkelt zich elk jaar. Blijf daarom scherp en houd de laatste trends goed in de gaten. Content marketing verandert zo vaak omdat de wensen van je doelgroep ook veranderen. Waar eerst alleen via laptops online aankopen werden gedaan, gaat de laatste jaren alles via je mobiele telefoon. Hoe meer technische ontwikkeling, hoe meer aanpassingen in de contentwensen van jouw doelgroep.

Trend 4: Pas inbound marketing toe

Inbound marketing is een marketingmethode waarbij je klanten aantrekt door hen actief vooruit te helpen in het koopproces. Het bieden van waarde is hierbij van belang. Je focust je dus op het delen van content waar de klant naar op zoek is. Ik kan je dit gemakkelijk uitleggen met een voorbeeld. Pieter heeft een bedrijf maar merkt dat concurrenten online beter vindbaar zijn en hij daardoor minder verkoop draait. Hij wil content marketing gaan toepassen. Pieter komt bij deze blog terecht en leest de verschillende trends waar hij rekening meer moet houden. Hij doet veel informatie op en in de laatste alinea leest hij dat hij dit ook kan uitbesteden. Doordat ik Pieter op een secundaire manier heb geholpen met informatie en hij al op mijn website is, zal hij sneller overgehaald worden om ons voor content marketing in te schakelen.

Bekijk hier een video over wat inbound marketing is.

Trend 5: Voer geen standaard zoektermenonderzoek uit

Stop met het uitvoeren van standaard zoektermenonderzoek. Waarom? Omdat tegenwoordig iedereen in Nederland dit doet en je daardoor niet meer opvalt. Zorg ervoor dat je onderzoek er niet hetzelfde uitziet als dat van de rest van Nederland. Onderscheid je bedrijf of het bedrijf waarvoor je werkt door zoektermenonderzoek toe te passen vanuit de psychologie. Dit zorgt voor vernieuwing en dit is zeker iets wat je in 2023 in de content marketing trends gaat zien.

Trend 6: Wees afhankelijk van je eigen platform en daarna externe kanalen

Het is belangrijk om je aandacht eerst op je eigen platform of kanaal te richten. Stel je bijvoorbeeld voor dat jij al je klanten via WhatsApp benaderd of via Facebook en dat je enige kanaal is. Mocht er ooit een wereldwijde storing zijn, dan kan je niets. Wees niet afhankelijk van externe kanalen maar zorg dat je altijd via je eigen platform te bereiken bent. Zorg dat je website of webshop technisch in orde is en goede content bevat. Pas hierna, kun je nadenken over adverteren op Google of social media. Focus je eerst op je eigen platform.

Content marketing trends

Hulp nodig bij een goede strategie achter content marketing?

In deze blog heb ik je veel verteld over de trends binnen de content marketing in 2023. Het is van belang dat je nadenkt over de content die je deelt, hoe waardevol het is, het belang van afbeeldingen en vooral op de hoogte blijven van de trends en ontwikkelingen.

Ben je niet vertrouwd met het maken van passende content? Dan ben je bij Timmermans Media aan het juiste adres.Wij kunnen je helpen een goede strategie te bedenken achter je content en zorgen dat jij de juiste doelgroep bereikt. Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden en dan kunnen we samen bekijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Jessie Vullings

Jessie Vullings

Hi! Ik ben Jessie, wat leuk dat je mijn artikel hebt gelezen! Naast het schrijven van blogs ben ik freelance Digital Marketeer. Ik help je graag bij het verbeteren van de online zichtbaarheid van je bedrijf door het toepassen van verschillende marketingstrategieën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.