Iedereen heeft tegenwoordig een website waar ze hun producten, diensten en oplossingen voor klanten aanbieden. Maar hoe zorg je nu dat potentiële klanten voor jou kiezen en dat ze zich kenbaar maken zodat jij ze kan overtuigen om voor jouw bedrijf te kiezen. Lees hier alles over leads genereren, potentiële klanten binden en hoe kleine aanpassingen jouw bedrijf hierbij kunnen helpen.
Wat is de betekenis van leads genereren?
Om te weten wat leads genereren betekent is het handig om de betekenis van leads te weten. Leads zijn bedrijven/bezoekers die kenbaar heeft gemaakt dat hij/zijn een potentiele klant is voor jouw dienst of product. Denk hierbij aan iemand die een contactformulier heeft ingevuld, gemaild heeft of telefonisch contact met je heeft opgenomen. Uit deze lead kan je vaak opmaken wat de klant van je wil of verwacht. Een klant is ook een lead maar dan iemand die het product of de dienst al gekocht heeft.
Als we het hebben over het genereren van leads hebben we het over de vraag: heo kom ik in contact met mijn potentiële klanten? Er zijn verschillende bedrijven die zich bezighouden met leadgeneratie, deze hebben vaak zelf geen assortiment maar ze verkopen potentiele klanten vaan bedrijven door. Dus bijvoorbeeld ze bieden aan dat ze kozijnen maken, maar eigenlijk zetten ze deze opdracht door naar bijvoorbeeld jouw bedrijf, die echt kozijnen maken.
Kwalitatieve leads genereren en binnenhalen
Als je kwalitatieve leads wil genereren, is het van belang dat je ze op de juiste manier en binnenhaalt en benadert. Kwalitatieve leads zijn leads die daadwerkelijk resultaat opleveren. Leadgeneratie is ook een topic wat bij veel bedrijven bovenaan op de actielijst staat en hiervoor zetten ze vaak een online of offline sales-team in.
Zodra potentiële klanten (leads) zich aanbieden wil je ze natuurlijk zo snel mogelijk op de lijst trouwe klanten zetten. Om dit te bereik dien je in te spelen op hun interesses, dit kan door het sturen van persoonlijke aanbiedingen of gepersonaliseerde mails.
Door social media en internet is het heel gemakkelijk om de wensen van leads om te zetten in marketing strategieën, zowel nationaal als internationaal. Leads genereren is dus van belang voor de volgende dingen:
- De werving van nieuwe leden;
- Het opbouwen of uitbreiden van een (e-mail)adressenbestand;
- De werving van nieuwe klanten;
- Leads voor kwalitatieve afspraken.
Hoe kan ik als bedrijf meer leads genereren?
Er zijn verschillende, belangrijke punten die je op een rijtje moet hebben om zelf leads genereren te kunnen toepassen. Hierbij 7 belangrijke tips om (meer) leads te kunnen genereren.
Tip 1: Geef je leads interessante informatie
De makkelijkste manier om meer leads te genereren is door het vrijgeven van interessante informatie voor je potentiele klanten. Maar denk eraan, geef niet meteen alles weg. Je kan bijvoorbeeld een informatieve blog of artikel schrijven waarbij de potentiële klant veel informatie over gewenst onderwerp leest. Je kan aflsuiten met de vraag of ze hulp kunnen gebruiken of tips nodig hebben, dat ze dan hun emailadres of telefoonnummer achterlaten. Daarna kunnen jouw sales beginnen!
Tip 2: Ken je potentiële klant
Wie zijn potentiële klanten? Hoe komen ze op je website? In welke leeftijdscategorie zitten ze? Wat vinden ze interessant? Dit zijn vragen die jij als bedrijf moet beantwoorden om te weten wie je doelgroep is of wie je potentiële klant is. Hoe duidelijker het beeld is van de potentiële klant, hoe makkelijker het is om leads te genereren en informatie te verzamelen.
Daarnaast is het zeker interessant om een poll, enquete of korte vragenlijst op te stellen en de mening van klanten te vragen zodat je zwakke maar ook sterke punten aan het licht komen. Leads genereren en ook tegelijk meer informatie verzamelen.
Tip 3: Bied ze iets gratis aan
Gratis blijft het keyword in de marketing. Als mensen iets gratis kunnen uitproberen is het altijd al interessanter als dat je het meteen moet kopen. Denk bijvoorbeeld bij een online proefabonnement voor het streamen van films aan een proefperiode van 30 dagen. In deze dagen mag je gratis films kijken en als het bevalt, zal het abonnement direct doorlopen door automatische afschrijving. Hoeveel mensen zullen uit gemak het abonnement aanhouden of het vergeten op te zeggen? Zo kan je de twijfelde, potentiële klant gemakkelijk overhalen, leads genereren dus.
Tip 4: Maak verschillende landingspagina’s
Personaliseren is tegenwoordig een interessante topic binnen de digital marketing. Daarom moet is het effectief om ook je landingspagina te veranderen. Maak bijvoorbeeld verschil tussen een bezoeker die via social media op je website komt en iemand die bij je terecht komt via Google. Het verschil is namelijk vaak dat iemand via Google een gericht antwoord zoekt op een vraag en iemand via social media vooral orienterend je website zal bezoeken. Mensen die via social media op je website komen, zullen sneller gegevens achterlaten als ze bijvoorbeeld met Facebook of Google+ kunnen inloggen.
Het opzetten van gerichte en goede landingspagina en het verwerken van belangrijke conversie-elementen kunnen veel tijd kosten. Gelukkig kan je via Google veel voorbeelden vinden die het makkelijk maken om interessante en waardevolle content voor je verschillende landingspagina’s.
Tip 5: Bepaal hoe je meer leads wil genereren
Er zijn verschillende manieren om je leads te genereren, maar heb voor jezelf duidelijk hoe je dat voor jouw bedrijf wil doen. Een goede dienst of een goed product verkoopt zichzelf, vandaar is de makkelijkeste manier om leads te genereren zeggen dat je een kwalitatief goede dienst/product aanbiedt. Dan zullen de leads vanzelf volgen maar voor nieuwe, kleine bedrijven kan dit soms moeilijker zijn omdat er nog weinig naamsbekendheid is.
Tip 6: Bewaar de gegevens van leadgeneratie
Het makkelijkste is, natuurlijk, om alle data en gegevens die je hebt van leads te bewaren. Hoe meer informatie je uit je website haalt, hoe sterker en gerichter je volgende campagne kan zijn.
Dit is een korte lijst van belangrijke datagegevens van leads die je moet bewaren:
- Op welke pagina’s verkoop mijn product/dienst het beste?
- Via welke kanalen komen mensen op mijn site?
- Welke informatie delen leads niet?
- Welke pagina’s leveren de meeste leads op voor mijn bedrijf?
- Wat is de route die leads afleggen op mijn website?
Tip 7: Doe onderzoek naar siteverlaters
Op steeds meer sites worden exit pop-ups gebruikt. Door deze pop-ups kan je meer leads verzamelen. Je kan bijvoorbeeld een e-mailadres vragen voor speciale aanbiedingen of meer informatie. Ook weet je door de pop-up hoelang een bezoeker gemiddeld op de pagina blijft.
Waarom verlaten leads mijn website? Waar haken ze of? Op sites worden tegenwoordig vaak exit pop-ups gebruikt, hierdoor kun je meer informatie van leads verzamelen. Hierin staat bijvoorbeeld: 10% korting op je eerste aankoop? Schrijf je in voor de nieuwsbrief. Dit is een handige manier om makkelijk informatie te verkrijgen van leads en leads genereren.
Daarnaast is het dan handig te kijken welke route mensen op je website afleggen en vooral op welke pagina’s of bij welke informatie ze afhaken. Hier kun je op inspelen door aanpassingen aan je website te doen.
Wil je ook (meer) leads genereren? Wij kunnen je helpen!
Is dit voor jou net iets te moeilijk of heb je momenteel te weinig tijd om leads genereren in zijn werk te zetten? Dan ben je bij ons aan het juiste adres.
Bij Timmermans media zijn wij gespecialiseerd in Digital Marketing en kunnen zo ook zorgen dat je meer leads genereert door kleine aanpassingen aan je website of in je marketing strategie. Geintresseerd en will je hier meer informatie over? Informeer bij ons naar alle mogelijkheden via een mailtje of telefonisch contact.