Wat is crisis marketing en hoe kan je hiermee dealen?

Marketing crisis
Leestijd: 7 minuten

Het vinden en behouden van klanten tijdens een economische crisis of op een markt met veel schaarste is niet altijd gemakkelijk. Door de dalende koopkracht komt er ook minder omzet jouw onderneming binnen. Deze onzekere tijden bieden ook kansen voor jouw onderneming. In deze blog vertellen wij je alles over crisis marketing en hoe je marketing en het bijbehorende marketingbudget goed kan toepassen in crisistijd.

Wat is crisis marketing?

Tijdens een crisis is consumentengedrag onvoorspelbaar en kan je bedrijf geconfronteerd worden met plotselinge schommelingen. Om in tijden van crisis marketing je marketing activiteiten goed in te plannen, is het belangrijk om marktgedrag op korte en lange termijn te voorspellen.

In tijden van sociale en/of economische crisis hebben bedrijven het meest te lijden. Het is begrijpelijk dat bedrijven dan als eerste de marketingbudgetten willen pauzeren of uitstellen. Dit is echter zelden de juiste keuze. In crisistijd is het juist belangrijk om te blijven investeren in marketing en dan crisis marketing toe te passen.

Waarom investeren in marketing tijdens een marketing crisis?

Klanten beginnen altijd als bezoeker op je website, in je showroom of in je winkel. Marketing zorgt ervoor dat bezoekers jouw onderneming zien. Wanneer je stopt met investeren in marketing, zullen het aantal bezoekers en dus uiteindelijk ook het aantal klanten afnemen. Door te investering in marketing zorg je ook in mindere tijden voor nieuwe klanten.

Hoe kan ik mijn marketingbudget het beste besteden?

Het is in crisistijd belangrijk om goed na te denken overmarketing crisis management. Bekijk hier vier alternatieven voor het snijden in marketingbudget en kies de passende oplossing voor jouw bedrijf:

Alternatief 1: Focus op duurzamer, zuiniger en economischer

Investeer het reclamebudget in advertenties die de klant zuiniger, economischer of duurzamer leren omgaan met jouw product. Met deze manier van adverteren kweek je goodwill bij je (potentiële) klanten. Het vraagt om oprechtheid. Deze vorm van marketing wordt snel gezien als een marketingtruc. Denk dus goed na over het toepassen van deze manier van adverteren

Alternatief 2: Focus op leverbare producten

Zorg dat het beschikbare reclamebudget bij crisis marketing verschoven wordt naar producten die wel beschikbaar/leverbaar zijn. Dit is een risicovolle keuze. Adverteren op deze producten garandeert geen stijging in verkoop omdat deze producten vaak lage marges hebben en veel concurrentie.

Marketing crisis management

Alternatief 3: Focus op verdedigen tegen kritiek

Verschuif de marketingkosten naar het adverteren met verdediging of uitleg waarom dingen nu anders gaan dan voorheen. Het effect hiervan is niet aangetoond maar wordt veel toegepast via social media. Toon aan dat je onderzoek sponsort of laat weten waarom dingen gaan zoals ze gaan binnen je bedrijf, dit voorkomt kritiek.

Alternatief 4: Focus op producten aan het begin van productlevenscyclus

Investeer, in plaats van in normale advertenties, in nieuwe producten uit jullie assortiment. Neem de tijd voor intensieve promotie en wek interesse op bij je publiek. De verwachting is deze investering in crisis tijden zich snel terugbetaald.

In deze video worden alle voordelen van het inzetten van marketing in crisistijd besproken.

Hoe kan ik marketing toepassen in crisistijd?

In crisistijd, we hebben het gezien tijdens de corona pandemie, is het voor bedrijven van belang dat ze marketingdoelen en -strategieën aanpassen aan de huidige situatie.

Reden 1: Help je klanten

In tijden van schaarste of een economische crisis hebben klanten nét dat beetje extra hulp nodig. Geef je klanten bijvoorbeeld tips hoe ze jouw product of dienst kunnen gebruiken om geld te besparen of duurzamer te leven. Dit kan bijvoorbeeld via videomarketing. In Nederland heb je nu bijvoorbeeld het probleem dat energieprijzen stijgen. Geef aan je publiek aan hoe jouw product of dienst helpt bij het besparen van energie en dus het indirect voorkomen van een hoge energierekening.

Reden 2: Wees transparant en duidelijk

In tijden van crisis en schaarste is het ten alle tijden van belang om de pijn van je klanten te verlichten door je klanten te infomeren over vooruitzichten van toekomstige leveringen. Daarnaast is het ook mogelijk om je verkoopmodel te veranderen als je bijvoorbeeld niet meer bij mensen langs kan gaan. Verdraai dan het model naar een inside sales model of versnelde e-commerce-transformatie.

Reden 3: Win van concurrentie

Zoals ik al zei, stoppen veel bedrijven in tijden van crisis met het investeren in marketing. Wat als jouw bedrijf dat niet doet en komt met creatieve oplossingen? Dan zal jouw bedrijf meer kansen hebben om verder te groeien. Het is belangrijk om tijdens een crisis juist de dingen te doen die een ander niet doet. Spring eruit op social media door sterke campagnes te voeren op Facebook, Instagram en LinkedIn

Marketing crisis

Reden 4: Denk mee met klanten, leveranciers en partners

Het is dus inmiddels duidelijk waarom het zo belangrijk is om te investeren in marketing. Maar het allerbelangrijkste is, om tijdens een crisis, jouw huidige klanten niet te vergeten. Koester je klanten en denk met ze mee, al doe je dit waarschijnlijk al. Zeker in tijden van een crisis is dit heel belangrijk. Je klant maakt ook geen gemakkelijke periode door; denk met ze mee. Dit geldt ook voor je leveranciers en partners. Denk mee over eventuele (tijdelijke) oplossingen voor de problemen die er zijn. Alleen samen kun je de crisis overleven.

Geen idee hoe je de marketing crisis kan aanpakken?

Wij, van Timmermans Media, hebben creatieve ideeën met betrekking tot marketing. Wij helpen je graag met het opzetten van een creatief, strategisch marketing plan en kunnen jouw bedrijf hierin ontzorgen.

Twijfel je of dit iets voor jouw bedrijf is? Neem vrijblijvend contact met ons op en kom in contact met de specialisten van Timmermans Media. Het is ook mogelijk om per mail contact met ons op te nemen.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Jessie Vullings

Jessie Vullings

Hi! Ik ben Jessie, wat leuk dat je mijn artikel hebt gelezen! Naast het schrijven van blogs ben ik freelance Digital Marketeer. Ik help je graag bij het verbeteren van de online zichtbaarheid van je bedrijf door het toepassen van verschillende marketingstrategieën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.