Het delen van nieuwe informatie en content, helpt jouw bedrijf om blijvend zichtbaar te bijven op social media en op internet. Zo blijven klanten en potentiele klanten op de hoogte van je ontwikkelingen en projecten. Een trend van de laatste jaren is User Generated Content (UGC), deze trend scheelt je veel tijd en werk, mits het goed loopt. Maar wat is dit? Hoe zet je het in? En zijn er voorbeelden? Lees hieronder alles over user generated content.
Wat is User Generated Content?
Gezien klanten dagelijks gebruik maken van social media, zijn zij vaak degenen die iets zeggen over jouw bedrijf, merk of product. Zij vertellen het hun vrienden, familie en collega’s. Dit is de reden waarom door User Generated Content belangrijk is voor bedrijven, in het Nederlands is dat content die door gebruikers gemaakt word.
Het uitgangspunt van deze UGC-strategie is dat content gemaakt door klanten en gebruikers van jouw product veel geloofwaardiger is dan wanneer jij, als bedrijf, mensen vertelt dat jouw product/dienst geweldig is. User Generated Content heeft vaak een positieve invloed op de autoriteit van jouw bedrijf en deze strategie wordt steeds vaker voor commerciële doeleinden gebruikt. Succesvolle UGC richt zich op de voordelen van het product voor de consument, niet op het promoten van een merk. Er zijn in principe drie categorieën van UGC: User Moment Content (gebruikerscontent), Social Proof (evaluerende content) en Crowdsourcing.
Soorten user generated content
Soort 1: User Moment Content
De eerste soort User Generated Content is User Moment Content. Is het momenten dat mensen het product/dienst gebruiken en dan delen op social media. Dit kan op verschillende manieren gebeuren. Bijvoorbeeld als ze het product ontvangen en thuis uitpakken, dit noemen ze vaak unboxing. Daarnaast kunnen ze ook een video maken terwijl ze gebruik maken van het product, terwijl ze het consumeren/uittesten/gebruiken.
Klanten willen graag op hun eigen social media hun emotie of gevoel delen over het product/de dienst. Hiermee delen ze hun gebruikservaring met vrienden en familie. Dit type content wordt steeds meer gebruikt in campagnes van grote bedrijven. Deze manier van content zorgt voor meer geloofwaardigheid, engagement en overtuiging.
Soort 2: Social Proof
De twee manier van User Generated Content wordt Social Proof genoemd. Hierbij geeft de klant een oordeel over je bedrijf, product of dienst. Dit is tegenwoordig niet meer weg te denken uit de customer journey van klanten, we noemen het ook wel reviews of aanbevelingen. Dit kan net de potentiele, twijfelende klanten over de streep trekken. Social proof wordt verdeeld in drie verschillende typen:
1. Recensies – Dit zijn evaluaties van je product/dienst geschreven door gebruikers, die een waardeoordeel bevatten. Deze recensie kan een positief, negatief of neutral oordeel bevatten. Het een evaluatie van de gebruikservaring, niet perse een aanbevaling.
2. Beoordelingen – Bij beoordelingen geven klanten een mening over je product/dienst op basis van een aantal sterren, vaak op vijfpuntschaal.
3. Aanbevelingen – Hierbij schrijft een klant jouw product/diesnt aan aan aanderen. De klant is zo blij met het product, dat hij dit wil delen.
Soort 3: Crowdsourcing
Crowdsourcing is het gebruikmaken van klanten om nieuwe ideeen te krijgen voor je bedrijf. Je kan als bedrijf dus je klanten stimuleren door een beloning/korting om je goede feedback te geven over de ervaring met het bedrijf/product/diesnt. Hoe doe je dit? Mensen vinden het over het algemeen leuk om mee te denken/praten over dingen die in het bedrijf/verkoopproces beter kunnen. Het resultaat van deze content is dat je inzichten krijgt vanuit verschillende invalshoeken en grote mate van creativiteit.
Waarom user generated content op social media?
Het is als bedrijf of merk zeker interessant om user generated content op social media te gebruiken. Met user generated content krijg je nieuwe content zonder daar zelf ook maar iets voor te doen. Waarom zou je user generated content op social media zetten?
Reden 1: Vertrouwen
Je weet vast dat goede content vertrouwen werkt bij de klant. Klanten kunnen een dienst/product/ervaring lezen, maar ze willen eigenlijk weten wat ze krijgen voor hun geld. Als je een restaurant of bar aan het zoeken bent, zijn reviews vaak het meest betrouwbaar. Daarnaast is Tripadvisor je beste vriend met ook nog foto’s van het eten.
Klanten willen een duidelijk beeld krijgen van het product en daarvoor moeten bedrijven creatieve oplossingen bedenken om klanten deze online ervaring werkelijkheid te laten worden. Daarom is User Generated Content interessant voor elk bedrijf, want Nederlanders baseren grootendeels hun keuze op de ervaringen van anderen.
Reden 2: Autenticiteit
Daarnaast wordt user generated content ook gezien als autentiek in vergelijking met content die het bedrijf creëert. UGC versterkt de geloofwaardigheid van het bedrijf en de ervaringen met klanten. Een goed voorbeeld van user generated content is KLM. Zij voeren de campagne #MyKLMmoment waarbij klanten getriggerd werden om iets te posten tijdens hun reis met KLM. Hierbij maakte ze kans op gepost te worden op de Instagram met maar liefst 1.3 miljoen volgers.
Reden 3: Beïnvloeding van aankoop
Vertrouwen en authenticiteit beïnvloeden de aankoopbeslissing van je (potentiele) klant. Ongeveer 80% van de mensen zegt zich te laten beinvloeden door voorgaande klanten die hun ervaring met het product delen. Als bedrijf is het bijvoorbeeld interessant op gebruik te maken van Facebook en Instagram stories om content van andere gebruikers te delen.
Voordelen van user generated content inzetten als bedrijf?
1. Groot aantal voorgaande klanten
Potentiele klanten vinden het altijd belangrijk om te zien dat voorgaande klanten tevreden zijn, of zelfs loyaal zijn aan je merk/product/dienst. Klanten die content maken met jouw merk in de spotlight zijn gratis reclama en gratis content voor jouw bedrijf. User generated content laat mensen zien dat je trouwe fans hebt en dat mensen blij worden van hun aankoop of ervaring met jouw bedrijf. Daarnaast laat jij, als bedrijf, ook zien hoe blij je hebt met de goede en positieve ervaring van je klant.
2. Verlangen naar je product/dienst
Door het delen van mooie User Generated Content te delen, kunnen je mensen triggeren om ook te verlangen naar jouw merk/product/dienst. Denk bijvoorbeeld aan restaurant die heerlijke gerechten delen, waarbij het water eigenlijk al in je mond loopt. Je hebt dan zin/verlangen in te gaan eten bij dit top restaurant. Naast dit, kun je dit natuurlijk ook voor jouw product/dienst doen, door te laten zien hoe fijn of handig jouw product/dienst is.
3. Makkelijke manier van nieuwe content
Het maken van content voor social media is niet alleen kostbaar maar neemt ook veel tijd in beslag, toch heb je mooie foto’s nodig om je social media te vullen. User Generated Content draagt bij aan nieuwe content genereren. Als je bijvoorbeeld een branded hashtag creeert die mensen bij een post kunnen zetten, kun je gemakkelijk deze content creeeren.
Zullen wij je hierbij helpen?
Je bent nu op de hoogte van wat User Generated Content is en hoe het jouw als bedrijf kan helpen. Weet je nu nog niet helemaal hoe je dit gaat aanpakken? Wil je hier wat hulp bij? Dan helpen onze adviseurs je graag bij het opzetten van user generated content om jouw social media en website er spik en span te laten uitzien.
Ben je benieuwd naar hoe we dat doen? Bekijk dan de website van Timmermans Media. Direct contact kun je opnemen via ons emailadres info@timmermansmedia.nl.