fbpx

5 tips om de conversie te verhogen met testimonials

Conversie verhogen testimonials

De conversie verhogen met testimonials is een veel gebruikte manier binnen webshops en websites die een dienst willen verkopen. Ze geven twijfelaars extra vertrouwen in de werking van het product. Dit is net dat zetje wat ze nog nodig hebben om het product daadwerkelijk aan te schaffen. Er zijn verschillende manieren waarop testimonials voor extra veel conversies kunnen zorgen. Door gebruik te maken van deze technieken is de kans groot dat bezoekers hun twijfel aan de kant schuiven en overgaan tot aankoop van het product.


Waarom verhogen testimonials de conversie?

Veel mensen twijfelen wanneer ze op het punt staan een product te kopen in een webshop. Vragen als ‘ziet het product er in het echt ook wel zo uit?‘, ‘zou het wel écht werken?‘, ‘kan ik het wel terugsturen?‘ en ‘wat als het niet werkt?‘ gieren door het hoofd. Er ontstaat een grote twijfel. Als verkoper van dat product wil je het liefst deze twijfel zo snel mogelijk elimineren. Want zonder deze twijfel is de kans groot dat de bezoeker het product daadwerkelijk koopt. Deze twijfel is eigenlijk nog het enige dat de bezoeker tegenhoud het product daadwerkelijk te kopen.

Door testimonials toe te voegen kan deze twijfel weggehaald worden. Mensen zijn echter kuddedieren. Wanneer 90 mensen van een groep van 100 A zeggen, is de kans groot dat de overige 10 mensen dat ook doen. Zo werkt het ook in een webshop. Anderen mensen kunnen namelijk de twijfel wegnemen, waardoor de stap om het product daadwerkelijk te kopen kleiner wordt. Dit noemen we ook wel social proof.

LEES OOK: Zo kun je scoren op relevante zoekwoorden

Social proof kun je in een webshop gebruiken in de vorm van testimonials. Deze testimonials zijn in feite reviews; ervaringen die andere met het product hebben gehad.


Zo maak je conversie verhogende testimonials

Een testimonial is dus simpel gezegd een review (ervaring) van anderen, die het product al hebben aangeschaft. Door deze reviews op de juiste manier in te zetten, kunnen ze het aantal verkopen verhogen.

1. Voeg de naam, foto, leeftijd en woonplaats toe

Door de naam, leeftijd, woonplaats en een foto van de persoon die de review heeft geplaatst weer te geven, wordt het vertrouwen in deze review verhoogt. Bezoekers zien zo namelijk het ‘echte persoon’ achter deze review. Zo wordt de review een stuk betrouwbaarder, en zullen mensen eerder geneigd zijn de positieve ervaring die in de review staat aan te nemen als geloofwaardig.

2. Zorg voor een gedetailleerde beschrijving over het gebruik

Een gedetailleerde beschrijving over het gebruik van het product geeft lezers vertrouwen in het product. Zij lezen namelijk hoe iemand anders het product heeft ervaren, in hun ogen. Geen verkooppraatjes over hoe goed het product werkt, maar gewoon een eerlijke uitspraak van iemand die het product daadwerkelijk gebruikt heeft. Het vertrouwen in het product groeit hierdoor. Twijfels als ‘werkt het product wel?‘ worden op deze manier snel weggenomen.

3. Plaats ook negatieve testimonials

Perfectie bestaat niet. Er is geen enkel product ter wereld waar niemand iets negatiefs over te zeggen heeft. Wanneer mensen alleen maar positieve reacties zien, zullen ze het gevoel krijgen dat de testimonials puur en alleen zijn opgezet om mensen te overtuigen. Het vertrouwen in de testimonials valt dus weg.

Plaats daarom ook negatieve testimonials op de website of webshop. Op deze manier krijgen bezoekers te zien wat anderen écht van het product vinden. Over het algemeen zijn er altijd meer positieve dan negatieve reviews. Daarbij helpen deze negatieve reviews de bezoeker ook nog eens het juiste product te kiezen. Stel dat iemand een negatieve ervaring heeft met de maat van een t-shirt dat hij online heeft besteld, omdat de maat te klein uitvalt. Zo’n review zou er zo uit kunnen zien:

Leuk shirt, maar hij was veel te klein. Normaal gesproken zou maat M mij makkelijk passen, maar dit shirt valt gewoon te klein uit.

Jeroen van Veghel (17 jaar) uit Amersfoort

Wanneer bezoekers dit lezen, is dat voor hen een reden om juist een maatje groter te kiezen. Er is immers niks mis met het shirtje zelf. Een negatieve review hoeft dus helemaal niet te betekenen dat mensen niks zullen kopen.

Daarbij kun je als bedrijf jezelf ook van je goede kant laten zien wanneer er een slechte beoordeling tussen de reviews staat. Door direct te anticiperen en bijvoorbeeld gratis een nieuw product toe te sturen, laat je zien dat er immers niks mis is met de service van het bedrijf. Betersport heeft zo gedaan:

Testimonial
Een negatieve ervaring wordt omgezet in een positieve ervaring door de anticipatie van Betersport.

4. Vraag mensen om een review na de aankoop

Nadat mensen een aankoop hebben gedaan bij jouw bedrijf, is er niks mis mee om ze te vragen een review achter te laten. Doe dit echter niet direct na de aanschaft. De klant heeft het product dan nog helemaal niet goed kunnen testen. Stel met bijvoorbeeld een e-mail tool als Mailchimp in dat er 1 week na de aankoop van het product, automatisch een mail wordt verstuurd naar de klant waarin gevraagd wordt of het product bevalt. Daar kan aan toegevoegd worden of ze een review willen achterlaten op de website of op bijvoorbeeld Google of Kiyoh.

Zo vragen ook bedrijven als Bol.com hoe je ervaring met hun product was.

Testimonial
Bol.com vraagt je een review achter te laten over een van hun diensten.

5. Benoem voordelen zo specifiek mogelijk

Hoe specifieker de voordelen en resultaten van het product benoemd worden, hoe geloofwaardiger en beter de testimonial is. Vraag klanten dan ook of ze specifiek kunnen benoemen wat het product voor hen heeft betekend. Stel iemand een boek met instructies over meer spiergroei heeft gekocht, zou een specifieke testimonial kunnen zijn:

Door de tips in dit boek ben ik in 2 maanden tijd 3 kilo spieren aangekomen. Daarbij is het vetpercentage ook nog eens van 14% naar 13% gedaald! Ik ben dus super blij met dit boek.

Mike van Veen (26 jaar) uit Groningen.

Mike laat hier zien wat het boek over spiergroei hem specifiek gebracht heeft. Zo weet iedereen wat dus het specifieke resultaat van de instructies in dit boek is.


Wil je de conversie van je webshop verhogen met testimonials?

Conversie optimalisatie is een vak apart. Zo ook conversie verhogen door testimonials. Er zijn verschillende technieken die gebruikt kunnen worden om het aantal verkopen op een webshop te laten stijgen. Wij hebben ervaring in het optimaliseren van websites en webshops om zo veel mogelijk verkopen te stimuleren.

Benieuwd naar wat wij kunnen beteken voor jouw bedrijf? Neem dan snel contact op via [email protected]

Neem contact
met ons op.

Adres

Veldakkerstraat 2, 5281LW Boxtel.

Telefoonnummer

E-mail

Timmermans Media 2020 © Alle rechten voorbehouden