Kies voor een betaalbare website, maar vermijd een te goedkope website

website logo en design uitbesteden
Leestijd: 11 minuten

Een goede betaalbare website is niet meer weg te denken voor vrijwel elk bedrijf in Nederland. Als bedrijf kan je namelijk niet meer achterblijven op het internet. Zo is namelijk 94% van de Nederlandse bevolking wel eens ‘’online’’ en dus zal ook zeker een overgroot deel van jouw doelgroep zich online bevinden. Zonder een goede website zal jouw doelgroep je online dus niet vinden en dat zorgt ervoor dat jouw bedrijf al een paar streepjes achter heeft op de concurrentie die jouw doelgroep online wel gevonden heeft.

Zonde, zou je zeggen… Al helemaal als jouw doelgroep bijna één derde van hun tijd overdag achter een ‘’scherm’’ en dus vaak online besteden. De gemiddelde schermtijd in Nederland is namelijk 5,5 uur. Bedenk je maar eens dat we gemiddeld 15 uur wakker zijn.

Maar bereik je met een website altijd je doelgroep? Nee, zeker niet. Er zijn veel bedrijven die simpelweg geen goede website hebben waardoor een goede online marketing strategie onmogelijk is. Let er dus goed op dat je een goede website laat maken als je ervoor kiest om een nieuwe website te ontwikkelen. Een goede betaalbare website hoeft niet altijd duur te zijn, maar wanneer je een goedkope website wilt laten maken, is het belangrijk om een aantal zaken goed in de gaten te houden.

Betaalbare website laten maken

Wat is een betaalbare website?

Een betaalbare website is een website waarmee je effectief jouw doelgroep kunt bereiken doordat deze hier echt op ingericht is. De website heeft een goede basis om direct vindbaar te worden op belangrijke zoektermen in Google (SEO) en speelt daadwerkelijk in op de wensen en behoeften van jouw doelgroep.

Zoals je in het begin van deze blog al hebt kunnen lezen, is het belangrijk om goed uit te zoeken of een nieuwe website die je wilt laten maken niet te goedkoop is. Dit kan namelijk een grote impact hebben op de effectiviteit van jouw nieuwe website. Maar laat het duidelijk zijn, je hoeft niet direct een extreem dure website te laten maken, kies daarom voor een betaalbare website.

Maar wat zijn dan de kosten van een goede betaalbare website. Eigenlijk is daar geen vast antwoord op te geven. Een goede website wordt altijd op maat voor jou gemaakt. De web ontwikkelaar zal eerst met je in gesprek gaan om jouw bedrijf, doelen en doelgroep te bespreken. Gebaseerd hierop kan een betaalbare prijs gemaakt worden. Over het algemeen starten de kosten voor een vrij algemene website waarmee je direct jouw doelgroep kan bereiken en bedienen op €800 – €1000,-. Indien je specifieke wensen hebt of bijzondere functies op jouw website wilt, kunnen de kosten verder oplopen tot zo’n €2500 – €3000,-.

Voor deze prijs heb je zeker al een goede website gebouwd in WordPress en dat is ook zeker goed betaalbaar. Maar let op, ga er nooit zomaar vanuit dat een website van 1000 tot 3000 euro altijd goed is. Let vooral ook op onderstaande punten…

Waarom niet te weinig betalen voor een website?

1. Gebouwd vanuit een template

Het is niet altijd zo dat een website ontwikkeld op basis van een vast template, direct slecht is. Maar in veel gevallen houden deze templates echter geen rekening met jouw specifieke niche, doelgroep en de manier waarop jouw (potentiële) klanten contact kunnen opnemen met jouw bedrijf/merk. Dit kan resulteren in lagere conversiepercentages, lagere sitesnelheid, minder flexibiliteit en een twijfelachtige interne structuur.

2. Ontworpen door goedkope krachten

Het uitbesteden van werk aan buitenlandse werknemers is eigenlijk helemaal niet slecht. Vaak is het zelfs zo dat web ontwikkelaars uit landen zoals India, China en Bangladesh al veel verder zijn met de innovatie betreft de mogelijkheden van web ontwikkeling.

Maar het is wel belangrijk goed op te letten of het bedrijf dat jouw website ontwikkeld zelf wel invloed uitoefent op het eindresultaat van jouw nieuwe website. Het is namelijk zo dat een buitenlandse ontwikkelaar weinig of geen kennis heeft van de Nederlandse markt, cultuur en trends. Vaak is het belangrijk dat een website hier wel voor een deel op wordt afgestemd om jouw doelgroep goed aan te kunnen spreken.

3. Niet of slecht vindbaar

Slecht vindbaar website

Goed vindbaar zijn in Google is belangrijk voor elk bedrijf. Google is namelijk het platform waar een overgroot deel van de Nederlandse – en wereldwijde bevolking op het internet zoekt. Zoeken ze naar iets waar jouw product of dienst de oplossing voor biedt, is het belangrijk dat jouw website gevonden wordt. Zo vergroot je de kans op meer klanten.

Echter is het vindbaar maken van een website een uitgebreide taak die niet in één keer kan worden afgerond. Je zal moeten blijven innoveren met jouw website en de basis moet daarom sterk neergezet worden. Wanneer een web ontwikkelbureau jou een website aanbied voor minder dan €500, kan je ervanuit gaan dat deze niet of nauwelijks wordt gevonden in Google. Of het bureau moet werken voor nog geen €10,- per uur.

4. Langzaam

De paginasnelheid van een website is een factor waar de meeste mensen geen rekening mee houden wanneer ze hun website live hebben. Het is echter een van die dingen die kunnen zorgen voor irritatie bij de bezoeker. Het wordt erg frustrerend zodra je niet veel tijd hebt en snel wilt handelen.

Google ziet ook als jouw website langzaam is en zal je lager rangschikken. Waarom? Omdat Google en andere zoekmachines hun klanten de beste gebruikerservaringen met de meest relevante informatie willen bieden. Als het lang duurt voordat jouw site is geladen, klikken de bezoekers weer sneller van je site af en hebben zij geen interactie met de elementen op je website. Google weet dit en gebruikt deze statistieken om de kwaliteit van jouw webpagina’s te bepalen.

5. Duurder op de lange termijn

Hoge kosten website

Klopt. “Goedkope” sites kunnen op de lange termijn veel duurder zijn. Het is namelijk zo dat veel bedrijven met een slechte website op een gegeven moment een nieuwe website moeten / willen laten maken omdat de huidige website simpelweg niks oplevert. Zo ook bij ons, wij krijgen veel klanten die al een website hebben, maar aangeven vrijwel nooit een offerte aanvraag of contactmoment ontvangen via de website. Dat is zonde, want er valt zoveel te halen vanuit de online wereld.

Eigenlijk kunnen wij in het geval van een slechte website geen goede strategie eromheen bouwen en adviseren we vrijwel altijd om een nieuwe website te laten ontwikkelen of een op data gedreven conversie optimalisatie uit te laten voeren. Dit zijn dus dubbele kosten, waardoor een goede betaalbare website in eerste instantie een stuk goedkoper zou zijn geweest.

Veel bedrijven besluiten alleen met bepaalde webdesignbedrijven te werken vanwege het ontwerpcomponent. Helaas zijn er zoveel dingen die idealiter moeten worden overwogen, maar die nog te vaak over het hoofd worden gezien. Wie gaat de software achter de website updaten om ervoor te zorgen dat deze veilig en up to date is? Hoe snel is de website? Hoe genereer je nieuwe content voor je publiek en zoekmachines? Wat voor soort optimalisatie is er gedaan om ervoor te zorgen dat jouw website kan groeien? Welke stappen kunnen worden genomen om meer klanten te converteren? Dit is slechts een kleine lijst van een groot deel van de vragen die voor het ongetrainde oog van nietsvermoedende klanten niet duidelijk zijn.

“U moet meer geld uitgeven aan Google- en/of social media advertenties!”

Als je dit hebt gehoord van jouw web ontwikkelaar, is jouw website eigenlijk al niet goed genoeg. Begrijp me niet verkeerd, want Google- en social media advertenties zijn een goede manier om extra omzet en winst te genereren. Maar jouw pas nieuwe website moet ook zonder te betalen voor advertenties, bezoekers kunnen aantrekken.

Opzoek naar een goede betaalbare website?

Ik hoop je met dit artikel voldoende geïnformeerd te hebben over de belangrijkste punten waar je op moet letten om een goede betaalbare website te laten ontwikkelen. Er zijn tal van goede web ontwikkelbureaus die je kunnen helpen, maar let op dat je de juiste kiest.

Ook Timmermans Media kan jou helpen aan een betaalbare website die jouw bedrijf echt waarde oplevert. Wij weten waar een effectieve website aan moet voldoen en gaan daarom graag eens met je in gesprek over jouw bedrijf, doelstellingen en doelgroep. Zo bepalen we samen hoe we jouw nieuwe website tot een waar verkoopkanaal kunnen opzetten. Neem contact ons met op via mail of telefoon en dan zullen we je zo snel mogelijk benaderen voor een oriëntatiegesprek

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun online marketing willen verbeteren.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Nick Kiburg

Nick Kiburg

Hallo, ik ben Nick Kiburg. Ik ben veel bezig met de laatste trends en ontwikkelingen binnen de online marketing- en e-commerce branche. Mijn passie is om andere van (extra) informatie te voorzien in informatieve blog posts, deze zal je dan ook veel van mij tegen komen! Ik sta er dan ook altijd voor open om hierover in gesprek te gaan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.