Gelukkig hoeft de perfecte website ook niet te bestaan! Er is vrijwel niemand (misschien een heel klein percentage in de wereld) die om een “ perfecte” website vraagt. Menselijke perfectie is iets wat eigenlijk niet bestaat, vrijwel ieder mens op onze aarde denkt anders over heel veel verschillende onderwerpen.
Ik zelf houd persoonlijk van minimalistische websites met grote lettertypen die zowel schreef als schreefloos worden getoond, veel witruimte, echte zinne die logisch zijn (goede copywriting) en nog heel veel andere zaken waar jij waarschijnlijk anders over zal denken. Dat is dus mijn voorkeur, en het is dus zeker niet de voorkeur die iedereen heeft.
Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat ik met genoeg klanten heb gewerkt om te weten dat mijn eigen belangen en voorkeuren niet door iedereen worden gedeeld. Vandaar reden nummer 1 dat ‘perfect’ niet bestaat als het gaat om website, namelijk: ‘mijn’ perfectie is niet ‘jouw’ perfectie.
6 redenen waarom de perfecte website niet bestaat
Laten we n nog verder kijken en over een paar voorbeelden nadenken en het er over eens zijn dat iedereen het met elkaar oneens zou zijn over wat ‘perfect’ nou eigenlijk is. Daarom 6 redenen waarom en perfecte website niet bestaat.
1. Mijn perfect is niet jouw perfect
Misschien is een vorm van gedeeltelijke perfectie echt mogelijk. Misschien kan er een website gemaakt worden die voor mij perfect is. Of misschien kan ik een website ontwerpen die voor jou perfect is. Maar de website zal zeker niet perfect zijn voor ons allebei, en dus al helemaal niet voor iedereen op onze wereld.
Dit is ook meteen een reden dat de websitedesigner en de klant af en toe het niet eens zijn over wat goed is. Dit is niet per se een probleem, sommige creatieve verschillen zijn gezond en noodzakelijk bij het ontwerpen van iets dat zowel functioneel als mooi moet zijn.
2. Perfectie bestaat niet bij mensen
Zonder ons te verdiepen in de aard van de mens en de betekenis van perfectie, weten we zeker dat we nooit over alles in ons leven tevreden zullen zijn. Dit gebeurd dus ook niet bij een website die aan heel veel verschillende eisen en aspecten moet voldoen. Het is vrijwel onmogelijk om jouw perfecte design te creëren (afhankelijk wat voor jou het unieke design is) en daarbij ook de gebruiksvriendelijkheid perfect te optimaliseren. Hier moeten dus keuzes in gemaakt worden.
3. Als het nu perfect is, is het dat morgen niet meer
Om dit duidelijk te maken het volgende:. de ‘perfecte’ eerste website die je in 2005 liet ontwerpen, en die vonden jij en heel veel andere toen die tijd echt geweldig, heb je waarschijnlijk al lang weer vervangen. Wat toen voor jou perfect was, is het nu niet meer. Natuurlijk hoef je niet te verwachten dat jouw perfecte website meer dan 15 jaar lang perfect blijft.
Het kan ook binnen enkele minuten, uren of dagen veranderen. Het tempo van verbeteringen en veranderende trends in website ontwerp is razend populair.
4. Perfect vanuit welk perspectief?
Ik weet dat een groot deel van diegenen die dit lezen op mobiele apparaten aan het lezen zijn, maar er is nog steeds een deel dat het op een tablet, laptop of vaste computer zullen bekijken. Sommigen zullen een Apple Macbook gebruiken, en anderen een computer.
Als ontwerper is het de taak om alle risico’s die samenhangen met verschillende weergave-schermen, browsers en besturingssystemen te beperken. Maar dat betekent niet dat de site er in elke situatie precies hetzelfde uit zal zien, wat betekent dat “perfect” voor alle soorten gebruikers gewoon niet gaat gebeuren.
5. Kan je website sneller laden door een bepaalde actie uit te voeren? Als dat zo is, is het niet perfect
Dat antwoord op de bovenstaande vraag is altijd “ja”, het kan sneller laden en het minimaliseren van het ontwerp zal verantwoordelijk zijn voor die snellere laadtijd. Maar het minimaliseren van het design van een website betekend dat deze niet meer perfect voor jou is.
Helaas maar waar, het antwoord op bovenstaande vraag zal altijd ja blijven.
6. Wat is je publiek? Is het voor hen ontworpen of voor jou?
Wat we veel zien is dat bedrijven een website laten ontworpen op basis van wat ZIJ zelf leuk vinden in plaats van wat hun doelgroep waarschijnlijk leuk vindt of waarop ze reageren. Voordat het “perfecte ontwerp” zelfs maar van start kan gaan. Dat is voorbestemd om te mislukken.
Wanneer je een site laat ontwerpen voor jezelf en je negeert wat je doelgroep, kan je net zo goed geen website laten maken. Het doel van een commerciële website is toch echt om jouw doelgroep te bereiken en overtuigen, om zo jouw ideale klant te kunnen bedienen.
Pas op wanneer je voor jezelf begint te ontwerpen in plaats van voor je doelgroep – doe een stapje terug en vraag jezelf af:
- Helpt dit mijn doelgroep?
- Zullen ze dit leuk en/of interessant vinden?
Zo niet, laat dat idee dan weg in je definitieve ontwerp. Weten hoe je erachter komt wat je doelgroep leuk en interessant vindt? Wij schreven hier al eerder over.
Een bijna perfecte website kan natuurlijk wel
Wanneer je een website laat ontwerpen en realiseren, kan je natuurlijk met heel wat theorieën en feiten rekening houden. Zo zal je in de buurt komen van de bijna perfecte website voor jouw doelgroep. Alleen op deze manier zal je hen aanspreken en kunnen overtuigen om belangrijke acties te ondernemen op jouw website.
Hulp nodig bij het creëren van jouw (nieuwe) bijna perfecte website?
We hopen dat dit artikel je heeft geholpen om tot de juiste inzichten te komen en te accepteren dat de perfecte website niet bestaat. Ga voor de bijna perfecte website en je zal zien dat je jouw doelen ermee gaat behalen.
Wil je jouw website laten maken door Timmermans Media? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.