Voor veel webshops is het moeilijk om de producten vindbaar te maken op bijvoorbeeld Google. Google Shopping is misschien wel het ideale promotiemiddel voor jou. Door wisselende assortimenten is het lastig om precies in te spelen op de potentiële klant. Lees hier alles over Google Shopping en vooral de voordelen hiervan.
Wat is Google Shopping?
Shopping is een onderdeel van Google waarmee gebruikers hun producten in de zoekmachine zichtbaar kunnen maken en kunnen verkopen. Google Shopping Ads is een dienst van Google waarmee gebruikers fysieke producten kunnen zoeken, vergelijken en kopen. Deze producten zijn van verschillende retailers die hebben betaald om hun producten te daar te laten zien. Dit is de enige manier van adverteren met foto’s op Google, dus je maakt je product direct visueel zichtbaar.
Technisch gezien is Shopping geen online marktplaats maar het biedt kopers dezelfde mogelijkheid om verschillende producten te vergelijken en bekijken op basis van hun zoekopdracht. Hetzelfde als bijvoorbeeld Marktplaats en Bol.
Wat zijn de voordelen van Google Shopping
Voordeel 1: Meer bezoekers op je website
De Google Shopping advertenties staan bovenaan Google. Ze staan momenteel boven de tekstadvertenties van Google Ads. Daarnaast is het ook mogelijk om via een extra tabblad naar alle Google Shopping advertenties te gaan, die special zijn ingericht rondom jouw zoekwoord.
Hoe hoger je in de zoekresultaten naar boven komt, hoe meer je als website opvalt en hoe meer mensen door zullen klikken naar jouw website. Als de zoeker klikt op je advertentie komt hij in de Shopping omgeving. Google Shopping heeft 30% hogere conversiepercentage dan tekstadvertenties op Google. Mocht je webshop er niet bijstaan, betekent dit dat je omzet mis zal lopen en dat potentiële kopers bij concurrenten kopen.
Voordeel 2: Vaker zichtbaar in de zoekmachine
Naast de extra zichtbaarheid van de Google Shopping Ads, ben je natuurlijk ook nog normaal zichtbaar op Google. Hoe vaker je in een zoekmachine naar voren komt hoe beter mensen je herkennen. Naamsbekendheid bouw je op doordat potentiële kopers je herkennen en daardoor ook vertrouwen.
Stel je voor we zoeken naar ‘Adidas sokken’, jouw webshop zal dan in de Google resultaten pagina verschijn èn in Google Shopping. Voor nog meer extra zichtbaarheid is het ook mogelijk om te investering in Google Ads. Zo ben je voor bij èèn zoekopdracht al 3 keer zichtbaar. Bovendien als jij een webshop bent, zoals Adidas, dan kun je ook organisch vindbaar zijn. Er zijn dus verschillende mogelijkheden om je vindbaarheid te vergroten, betaald en onbetaald.
Voordeel 3: Klanten bereiken in verschillende fasen van het aankoopproces
Shopping laat advertenties aan iedereen zien, ook personen die erover nadenken om iets te gaan kopen. Een voordeel van Google Shopping is dat je niet alleen een potentiële klant bereikt maar ook klanten met onduidelijke koopintenties. Vaak worden zoekers getriggerd door de producten die in Google Shopping getoond worden.
Voordeel 4: Betere kwaliteit leads
Leads zijn personen die interesse hebben in jouw product of dienst. Google Shopping zorgt ervoor dat je de kwaliteit van je leads omhooggaan. Waarom? Zoekers zien in Google je product al staan, zodra ze dus op de link van je site klikken, zijn ze al bovengemiddeld geïnteresseerd in je product en is de kans groter dat ze het product gaan kopen.
Stel we gaan weer terug naar de zoekopdracht ‘Adidas sokken’. De zoeker zal in Google Shopping de webshops te zien krijgen die deze sokken verkopen. Aan de hand van foto en de prijs zal de zoeker bepalen op welke website hij of zij klikt. De persoon die dus doorklikt, heeft al een goed beeld van je product en is dus al een stap verder in het aankoopproces.
Voordeel 5: Visueel opvallen in de zoekmachine
Google blijft zich ontwikkelen en is aan het kijken naar meerdere mogelijkheden om adverteren met afbeeldingen mogelijk te maken. Google shopping is momenteel de enige adverteeroptie met afbeeldingen. Dit zorgt ervoor dat je je product visueel aantrekkelijk kan maken en direct kan laten zien in de zoekopdracht.
In Google Shopping dien je een product afbeelding te koppelen en kun je extra opvallen met jouw advertentie. Op deze afbeelding moet je product duidelijk zichtbaar zijn en geen watermerk of promotionele teksten hebben. Verder zijn bewegende en geanimeerde afbeeldingen zijn. Als de afbeeldingen van hoge kwaliteit zijn, worden ze vaker weergegeven in zoekopdrachten en trekken ook de aandacht van klanten, vooral op smartphones.
Voordeel 6: Direct link naar je website
Google Shopping Ads heeft ook een ander voordeel als je het vergelijkt met andere advertentiekanalen. Marktplaats en Bol zijn kanalen waarop je producten kunt verkopen, maar de koper, komt via dat platform en niet via jouw website. Via Google Shopping word je direct, bij het klikken op het product, doorverwezen naar je eigen website. De aankopen worden dus gewoon via jouw webshop gedaan. Hierdoor kun je ook gerichte marketing na aankoop van het product inzetten en sneller klanten aan je binden.
Voordeel 7: Inzicht in presentaties
Google Shopping heeft naast de vorige voordelen ook een handige inzicht functie in je prestaties. Je wil natuurlijk wel weten of het adverteren werkt en dat kan hierdoor. Je kunt filteren op producten die het beste scoren en bekijken hoe vaak er op de advertentie geklikt is.
Verder is het mogelijk om inzicht te krijgen in hoe jouw advertenties het doen ten opzichte van advertenties van concurrenten. Dit is waardevolle informatie en uit alle informatie kun je zien of Google Shopping voor jou effectief genoeg is.
Hulp nodig bij meer leads genereren naar je website?
We begrijpen dat Google Shopping een manier van adverteren is die heel interessant lijkt. Maar voordat je hieraan kunt beginnen is het goed om de basis van je website goed op orde te hebben en te zorgen dat alles goed functioneert. Wij kunnen je adviseren en bekijken of Google Shopping een zinvol advertentiemiddel voor jouw bedrijf is.
Wij, van Timmermans Media, zijn specialisten in online marketing. Wij zorgen er graag voor dat de gehele marketing voor jouw bedrijf beter kan worden ingezet. Misschien wel met Google Shopping? Wij adviseren je graag over alle mogelijkheden.
Neem vrijblijvend contact met ons op via info@timmermansmedia.nl of bekijk onze website Timmermans Media.