Vanaf 28 mei 2022 is in Nederland de nieuwe prijzenwet ingegaan. Dit heeft als gevolg dat detailhandelaren (webshops en winkeliers) eerlijk moeten communiceren over de prijzen en dit gaat vooral over de van-voor prijzen. Houd je hier als webshop geen rekening mee? Dan staat daar een boete tegenover. Wat houdt deze wet in, wat staat erin en hoe kan je aan deze regels voldoen. Lees het allemaal in deze blog!
Wat is de nieuwe prijzenwet?
De nieuwe prijzenwet is ontstaan om oneerlijke handelspraktijken te beperken en zo consumenten te beschermen. Detailhandelaren mogen niet langer aanbiedingsprijzen afzetten tegen prijzen die langer dan 30 dagen daarvoor golden, ook wel referentieprijs genoemd.
Vaak paste detailhandelaren de referentieprijs aan, waardoor de karting hoger leek, terwijl dit eigenlijk misleiding was. Met deze aanbieding tactiek leek het vaak als of je als consument een hele goede deal voor ogen had, maar niets bleek minder waar.
Wat is de boete bij een overtreding van de nieuwe prijzenwet?
De partij die in Nederland toeziet op de nieuwe Prijzenwet is de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Zorg dus dat je ten alle tijden geen misleidende prijzen meer gebruikt, want het ACM kan boetes opleggen tot 4% van je jaaromzet (wat kan oplopen tot een heel hoog bedrag dus).
Zijn er uitzonderingen op de nieuwe prijzenwet?
Er zijn 4 verschillende specifieke uitzonderingen, die meest interessant zijn de voor de supermarket ketens en kledingwinkels.
Uitzondering 1: Bederfelijk waar
Voor supermarkten geldt dat bij beperkt houdbare producten wel de prijs die direct voor de afprijzing werd gehanteerd als referentieprijs gebruikt mag worden. Dit is om voorspelling te voorkomen en het interessant te maken voor mensen om wel deze beperkt houdbare producten te kopen.
Uitzondering 2: Als de prijs steeds lager wordt (oplopende korting)
Voor kledingwinkels mag het ook nog als er oplopende korting wordt gehanteerd. Dit betekent dat het product eerst voor 20% afgeprijsd is, daarna 30% en daarna 50%. Als dit het geval is, mogen detailhandelaren de eerste referentieprijs blijven tonen. Dit zal leiden tot hogere kortingen en waardoor sale-producten sneller uitverkocht raken.
Uitzondering 3: Adviesprijs regels
Een tactiek die veel webshops zullen gaan toepassen is de adviesprijs noemen in plaats van de referentieprijs (vanaf prijs). Dit staat los van de prijzen die ze zelf gebruiken maar ze moeten in alle gevallen duidelijk aangeven dat het om een adviesprijs gaat.
Uitzondering 4: Nieuwe producten mogen wel in de aanbieding
Gek maar waar. Producten die minder dan 30 dagen op de markt zijn, daarvoor zal deze regeling niet gelden. De gedachte achter deze uitzondering is data Als nieuwe producten in de aanbieding zijn, dat voor consumenten alleen maar fijn is. Ondanks alles, moeten de prijzen nog steeds niet misleidend zijn.
Eerlijke kortingen van van-voor prijzen
Vanaf 28 mei treedt er dus een nieuwe wet in werking. Ben jij van plan om een kortingsactie op te zetten, dan moet je de laagste verkoopprijs van de afgelopen 30 dagen hanteren als ‘van’ prijs.
Hulp nodig voor jouw webshop of website?
We begrijpen dat het soms lastig is om alle belangrijke wetten en regels in de gaten te houden. We hopen dat deze blog je heeft geholpen om de basisinformatie over de nieuwe prijzenwet te begrijpen. Toch nog meer hulp nodig?
Wij, bij Timmermans Media, werken met professionals die jouw website en webshop naar een hoger niveau kunnen tillen. Wij kunnen je helpen om deze wet goed toe te passen met andere marketing strategieën bedenken om te zorgen dat (potentiële) klanten je nog steeds vinden en sneller iets zullen kopen via jouw website of website.
Voel je vrij om vrijblijvend contact met ons op te nemen per mail of telefoon.