Hoe doe je een marktonderzoek? Gratis voorbeeld-document!

marktonderzoek voorbeeld
Leestijd: 8 minuten

Wil je weten hoe je marktonderzoek doet? Dat begrijpen we, want marktonderzoek is belangrijk. Voordat je begint met de marketing van je product of bedrijf, zul je eerst onderzoek naar de markt moeten doen. Alleen zo kun je de gestelde doelen veel sneller en doelgerichter halen. Toch is dit helaas een stap die veel mensen vergeten te ondernemen wanneer ze gaan beginnen met marketing. Daarom is het belangrijk om deze fout niet te maken en te beginnen met een marktonderzoek. Maar hoe doe je een marktonderzoek? In dit artikel leggen wij dat stapsgewijs uit!

Waar is een marktonderzoek goed voor?

Door grondig onderzoek te doen naar de andere producten/bedrijven in de markt waar jij je in bevindt, kom je tot veel nieuwe inzichten. En van deze inzichten kun je heel veel leren. De bedrijven waar je onderzoek naar doet zitten in dezelfde markt, en weten dus wat er wel of niet werkt. Door dit te onderzoeken, weet je uiteindelijk of je hiervan iets kunt toepassen op je eigen product of dienst.

Hoe doe je marktonderzoek?

Tijdens een marktonderzoek kun je er ook achter komen waar de markt nou eigenlijk naar opzoek is. Welke problemen hebben de klanten? En wat voor oplossing zoeken ze wel/niet? Door te kijken naar de nadelen die andere mensen ervaren bij concurrenten, weet je waar jouw product zich in zal moeten verbeteren.

Alleen de combinatie van een goed product met een goede marketing, zorgt voor een succesvol product of dienst. Wanneer 1 van deze 2 niet goed zijn, zul je er nooit het maximale uit kunnen halen. En het begin van goede marketing is een goed marktonderzoek! Laat je nu net bij het juiste artikel zijn uitgekomen.

Marktonderzoek Document

Wij hebben een kant en klaar document gemaakt waarmee jij een marktonderzoek kunt uitvoeren. Het document is te downloaden in PDF formaat via onderstaande knop.

Hieronder zullen we stapsgewijs uitleg geven over het document dat we je hierboven hebben gegeven. Op deze manier begrijp je beter wat er van je wordt verwacht tijdens het marktonderzoek.

Markt Detectie

1. Wat is je product/dienst?
Beschrijf hier het product dat je verkoopt of de dienst die je aanbied. Dit kan ook een niche zijn, zoals bijvoorbeeld restaurants.

2. Wat zijn de 5 beste bedrijven in de markt waar jij je bevind?
Doe onderzoek naar de 5 beste bedrijven die zich in dezelfde markt als jij bevinden. Het is belangrijk om er eerst achter te komen waar deze bedrijven te vinden zijn. Wanneer je een restaurant hebt, kun je de 5 beste restaurants in dezelfde stad op bijvoorbeeld Tripadvisor of Google Maps vinden op basis van de beoordelingen. Als je cursussen op het internet aanbied, zul je op website als Udemy.com moeten zoeken naar de 5 beste aanbieders van dezelfde cursussen. Zorg er ook voor dat je een link naar het bedrijf/product toevoegt, zodat je er altijd nog onderzoek naar kunt doen.

3. Wat zijn de 5 slechtste bedrijven in de markt waar jij je bevind?
Vervolgens doe je eigenlijk hetzelfde als bij vraag 2, maar nu voor de 5 slechtste bedrijven/producten. Ook dit kun je doen op basis van de beoordelingen die het bedrijf/product heeft gekregen.

Markt Analyse

1. Wat zijn de sterkste punten van anderen in de markt waar jij je bevind?
Kom erachter waar je concurrent mee uitblinkt. Op deze manier weet je waarom consumenten deze producten en diensten aanschaffen. Vervolgens is het aan jou de taak om ervoor te zorgen dat jouw product/dienst nóg sterkere punten heeft dan de concurrent.

2. Wat zijn de zwakste punten van anderen in de markt waar jij je bevind?
Door te onderzoeken waarom bepaalde producten of diensten van concurrenten het slecht doen, weet je in ieder geval wat jij zelf niet moet doen. Het kan zijn dat de concurrent een slecht product heeft, of dat de marketing slecht is. Kom hier dus achter!

Volg je concurrenten altijd!
Kom er achter wat je concurrenten doen! Dit kun je doen door hun website, social media kanalen, producten en e-mail lijst te analyseren. Wanneer je een duidelijk beeld hebt van je concurrenten, ga je op zoek naar verbeterpunten. Deze verbeterpunten pas je vervolgens toe in de marketing van je eigen product of dienst.

Marktonderzoek
Hoe doe je een marktonderzoek? Lees het in ons gratis Marktonderzoek Document!

Wie is je doelgroep?

Maak een persona van jouw doelgroep.
Probeer je doelgroep zo duidelijk mogelijk te beschrijven. Kom er achter waar je doelgroep zich bevindt als ze op zoek gaan naar een oplossing voor hun probleem. Stel voor dat je een restaurant hebt. Dan is het probleem van je doelgroep dat ze honger hebben, een gezellige avond uit willen of juist op zoek zijn naar een specifiek restaurant (Grieks, steakhouse, etc.). Waar gaan ze dan naar toe om een restaurant te vinden? Dit kunnen ze doen op bijvoorbeeld Google, Tripadvisor en Yelp. Je weet nu dus waar jij je restaurant op moet promoten om gevonden te worden door je doelgroep.

Op welk gebied is jouw product/dienst beter dan de concurrent?
Weet op welk gebied jouw product/dienst beter is dan de concurrent. Vervolgens kun je hier je marketing strategie op focussen en mee adverteren. Maak duidelijk waarom je doelgroep jóuw product moet kopen, en niet die van de concurrent. Dit is je Unique Selling Point (USP). Probeer er altijd voor te zorgen dat het voor je doelgroep duidelijk is wat je USP is en waarom dit zo voordelig voor hen is.

Op welke locaties kun jij je potentiële klanten vinden?
Zoals hierboven gezegd is het belangrijk om te weten waar je doelgroep te vinden is. Op welke social media platformen zitten ze? Als je dit weet, kun je hier je bedrijf op profileren en advertenties opzetten. Ook wanneer je klanten niet op social media zitten, is er nog steeds een manier om ze online te bereiken. Het kan bijvoorbeeld ook zo zijn dat je doelgroep alleen via Google en e-mail marketing te bereiken is. Dan kun je investeren in een website met goede SEO, of advertenties plaatsen op Google.

Digital Marketing Bureau

Timmermans Media heeft veel ervaring op het gebied van digital marketing. Daarom kun je jouw online marketing aan ons uitbesteden. Wij zullen voor jou een markt onderzoek doen om zo de juiste doelgroep te bereiken.

Wil je een marktonderzoek door Timmermans Media laten uitvoeren? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Matt Timmermans

Matt Timmermans

Matt heeft Timmermans Media in 2018 opgericht als webdesign bureau. Nadat hij zijn marketing studie in 2020 had voltooid, ging hij full-time aan de slag als ondernemer en marketeer. Naast het schrijven van blogs op Timmermans Media, verzorgt hij ook de content marketing (cryptocurrency), SEO en webdesign voor verschillende bedrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.