Gratis reclame maken voor je bedrijf… Het klinkt misschien te mooi om waar te zijn, maar dat is het echt niet! Gratis reclame is namelijk iets wat we heel veel tegen komen, vooral online. Denk eens aan de vele gratis tools van Google die ervoor zorgen dat jouw bedrijf online beter opvalt, denk aan al die miljarden gebruikers op social media die jouw bedrijf hier tegen kunnen komen. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden van gratis reclame maken voor je bedrijf waar je momenteel nog niet de (volledige) vruchten van aan het plukken bent.
De voorbeelden hierboven zullen je vast niet onbekend in de oren klinken, maar er zijn nog zo veel (online) ondernemers die hier nog niet optimaal gebruik van maken. In deze blog vertel ik je meer over manieren om gratis reclame te maken voor jouw bedrijf en vertel ik je hoe je hier optimaal op inspeelt.
Voordelen van gratis reclame maken voor je bedrijf
Nieuwe klanten werven is een van de belangrijkste taken voor elk bedrijf. Maar dit is tegelijkertijd voor veel bedrijven ook een grote kosten/uren post. Veel bedrijven zijn dus opzoek naar mogelijkheden om gratis reclame te maken via het internet, en dat is goed mogelijk. Zo besparen ze tijd, en hoge kosten.
Hieronder vind je 5 tips om gratis reclame te maken voor jouw bedrijf:
1. Maak slim gebruik van Google My Business
Afhankelijk van wat jouw bedrijf precies doet, is Google mijn bedrijf een uitstekende manier om gratis reclame te maken, voor lokaal!
Stel: je hebt een vloerenwinkel in Groningen. Jouw potentiële klanten zullen zeker googelen op zoekwoorden zoals ‘vloer kopen Groningen’. Werken met Google Ads en/of SEO kost je nog te veel geld en dus ben je opzoek naar een gratis manier om toch gevonden te worden op dit soort zoekwoorden. Dat is precies wat Google mijn bedrijf je te bieden heeft. Op de zoekresultatenpagina zie je namelijk een uitgelicht blok waarin jouw bedrijf wordt getoond samen met andere vloerenwinkels in Groningen. In dit blok is alle informatie over jouw bedrijf aanwezig: goede online recensies, de openingstijden, de link naar de website en het bedrijfsadres. Zo val je dus direct op bij je doelgroep en maak je als het ware ”gratis reclame voor je bedrijf”.
Wel is het belangrijk dat jouw bedrijfsprofiel geoptimaliseerd is. Alleen zo zal je opvallen tussen jouw concurrenten in de regio. Belangrijke punten voor een google bedrijfsprofiel optimalisatie zijn:
- Opvallende titel
- Uitgebreide omschrijving met daarin belangrijke zoekwoorden verwerkt
- Voldoende foto’s
- Veel en vooral goede / uitgebreide reviews
- Volledig ingevuld bedrijfsprofiel
- Regelmatig nieuwe updates / posts (minimaal 2 per maand)
- Reacties op reviews en vragen
2. Reclame via social media
Iedereen heeft wel eens van social media gehoord. Is het niet van Facebook, dan weet je wel wat Instagram of LinkedIn is. Deze social media platformen bieden vrijwel allemaal gratis de mogelijkheid voor bedrijven om een bedrijfsprofiel aan te maken. Zonde dus om die kans op gratis promotie voor je website te laten liggen.
Afhankelijk van je doelgroep, kies je een aantal social media kanalen uit waarop je jouw bedrijf professioneel publiceert. Door slim gebruik te maken van hashtags en professionele content trek je jouw doelgroep naar je bedrijfspagina toe. Dit is een vorm van gratis reclame waarvan vrijwel iedere ondernemer wel een gehoord heeft, maar nog heel veel ondernemers te weinig mee doen.
Meer leren over reclame via social media?
3. Laat andere reclame voor je maken
Snel en gratis reclame maken voor je bedrijf hoef je niet altijd zelf te verzorgen: zet andere mensen in! Verzin iets dat jouw doelgroep wel zou willen hebben en geef dat gratis weg. Denk bijvoorbeeld aan een gratis workshop, goodiebag of waardebon. Promoot dit vervolgens op social media, in je nieuwsbrief, op je website, etc. Mensen maken kans op de prijs door jouw bericht te liken, delen of iemand te taggen in de comments. Zo maken zij dus automatisch reclame voor jouw bedrijf zonder dat je daarvoor betaald. Het enige wat je moet doen, is na een tijdje een winnaar kiezen. In de tussentijd heb jij waarschijnlijk al heel wat nieuwe klanten.
Tip: vermeld op jouw social media of website wie de winnaar is en tag deze. Ook dit levert weer likes en comments op.
4. Affiliate marketing
Affiliate marketing klinkt misschien nog moeilijk, maar dat is het eigenlijk helemaal niet! Deze manier van gratis reclame zorgt er namelijk voor dat andere mensen, bedrijven, websites, etc. reclame voor je maken en dat jij hen pas hoeft te betalen als iemand iets aankoopt.
Stel: je hebt een online schoenenwinkel met je eigen merk schoenen. Er zijn heel veel bloggers, influencers, vergelijking sites en zelfs bedrijven die hun volledige verdienmodel hierop afgestemd hebben, die heel graag reclame voor jouw merk willen maken zonder daar direct een vergoeding voor je ontvangen.
Jij geeft deze bedrijven een unieke link naar jouw landingspagina’s en monitort vervolgens hoeveel mensen via deze link een aankoop hebben gedaan. Vervolgens spreek je met jouw affiliate partner een percentage van de verkoopprijs of een vast bedrag af per sale.
Zo maak je dus in eerste instantie helemaal gratis reclame en betaal je pas iets wanneer je een sale hebt.
Hulp nodig met de online reclame van jouw bedrijf?
Al deze manieren van gratis reclame kan je uitstekend zelf regelen en onderhouden, maar het kost bij elkaar wel veel tijd. Er zijn veel bedrijven die hun tijd beter anders kunnen besteden en dus kan je ook deze vormen van reclame uitbesteden. Je kunt dit namelijk door een professionele partij laten doen, zoals Timmermans Media. Dan haal je er waarschijnlijk ook nog eens veel meer uit!
Ben je benieuwd naar de mogelijkheden en de bijhorende kosten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via info@timmermansmedia.nl of neem eens een kijkje op onze website.
Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.
PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.