Hoe Google Analytics 4 instellen in 10 stappen

Google analytics 4 instellen in 10 stappen
Leestijd: 7 minuten

Google Analytics 4 (of GA4) is een geheel nieuwe versie van Google Analytics. Net als veel andere tools van Google, is analytics een onmisbare tool in een gedegen online marketing strategie. Google analytics 4 instellen is iets waar we allemaal mee te maken gaan krijgen. Het opzetten van jouw Google Analytics 4-property kan best een uitdaging zijn. In deze blog leggen we in tien korte stappen uit hoe je Google Analytics 4 kunt instellen. Je moet namelijk aan veel verschillende aspecten denken bij het opzetten van de gegevensverzameling in GA4.

GA4 is gebouwd op de ruggengraat van het App + Web-platform (ook bekend als Firebase). GA4 hanteert een andere benadering van gegevensverzameling en rapportage dan wat je gewend bent te zien in Universal Analytics (UA). Google daagt marketeers uit om opnieuw na te denken over hoe ze gebruikersgegevens interpreteren door over te stappen op een op ‘gebeurtenissen’ gebaseerd model. Gegevens worden in GA4 anders verzameld en gepresenteerd, omdat het zich meer richt op de gebeurtenissen en interacties van de reis van de bezoekers op jouw website.

Wat heeft Google Analytics 4 te bieden?

Voordelen google analytics 4

GA4 is geen update van dezelfde oude Google Analytics die je waarschijnlijk altijd hebt gebruikt. Het is een totaal nieuw platform dat de manier waarop websites websitegegevens verzamelen en analyseren drastisch gaat veranderen. Dit betekend dat het oude bekende Google Analytics op den duur niet meer zal werken.

Dat klinkt misschien niet zo leuk, vooral als je gewend bent aan Google Analytics in zijn huidige vorm.

Hoe Google Analytics 4 instellen?

Hoe google analytics 4 instellen

We gaan je uitleggen hoe je in slechts 10 simpele stappen jouw nieuwe Google Analytics account kunt gaan instellen:

  1. Laten we beginnen door naar de beheerdersinstellingen te gaan in je huidige (oude) Google Analytics-account. Zoek onder Property-instellingen naar de link ‘Upgraden naar GA4’. Is de upgrade-optie niet voor jouw beschikbaar? Druk dan op de knop ‘’Eigenschap maken’’ en maak een nieuwe GA4-property aan.
  2. Is stap 1 gelukt? Klik op dan op ‘’Aan de slag’’ om het gehele installatieproces te starten met de installatiewizard (helpt de gebruiker bij het uitvoeren van een moeilijke taak) van Google Analytics. Je hebt verschillende opties, afhankelijk van je huidige GA-configuratie. Wanneer je de Google Site Tag gebruikt om de nieuwe Google Analytics te implementeren, kan de wizard gegevensverzameling inschakelen met je bestaande tags. Als je de Global Site Tag niet gebruikt, wordt in de volgende stappen beschreven hoe je de gegevensverzameling met Google Tag Manager (GTM) kunt inschakelen.
  3. Om te starten met de gegevensverzameling, moeten we een meet-ID genereren voor onze nieuwe Google Analytics 4 property. De Meet-ID is vergelijkbaar met de UA-ID. Open het menu ‘’Taginstallatie’’.
  4. GA4 maakt gebruik van gegevensstromen. De gegevensstroom gaat verder dan het verzoek om paginaweergave, omdat het bepaalde gebeurtenissen automatisch meet, zoals scrollen, klikken op uitgaande links, zoeken op de site, bestandsdownloads en meer. Vouw de vervolgkeuzelijst ”Stream toevoegen” uit en selecteer de app die je wilt volgen. Je kunt kiezen tussen IOS, Android en Web. ”Web” kies je wanneer je gebruik maakt van een website. 
  5. Configureer je gegevensstroom door jouw website-URL en streamnaam in te voeren. Klik op ‘’Creëer stream’’ als je klaar bent.
  6. Nu heb je jouw Meet-ID. Kopieer dit ID-nummer voor het instellen van de Google Analytics 4 configuratietag in Google Tag Manager.
  7. Navigeer naar je Google Tag Manager dashboard en maak een nieuwe Tag aan. Selecteer ‘’Tagconfiguratie’’ en kies ‘’Google Analytics: GA4-configuratie’’ als tag-type.
  8. Nu kun je de meet-ID toe gaan voegen. Wij raden aan om een constante variabele voor de meet-ID te maken in plaats van deze handmatig in te voeren. Hierdoor kun je de meet-ID voor andere tags raadplegen en fouten in de toekomst voorkomen. Voer de volgende stappen uit om een ​​constante variabele aan te maken:
    1. Klik op het pictogram Variabele
    2. Maak een nieuwe variabele
    3. Klik op Variabele configuratie om de lijst met variabelentype in te vullen
    4. Selecteer de variabele ‘Constante’ onder Hulpprogramma’s
    5. Voer uw GA4 in Meet-ID in het veld Waarde en druk op Opslaan.
  9. Nu de tag is ingesteld, configureer je jouw trigger om op alle pagina’s te worden geactiveerd en druk je op Opslaan om de GA4-configuratie te voltooien.
  10. Je kunt de nieuwe Google Analytics 4 tag testen met de voorbeeldmodus van Tag Manager. Vergeet niet om je container na het testen te publiceren, anders ontvangt de GA4-property geen gegevens. Wanneer de tag live is kun je live hits bekijken door naar het Google Analytics 4 real-time rapport te gaan. Je kunt de gepubliceerde tag ook bekijken in Google Tag Assistant.

Nu je nieuwe Google Analytics 4 account is ingesteld, kun je het gaan gebruiken om gebruikers en hun acties effectiever te volgen. Heb je hulp nodig bij Google Analytics 4 instellen? Ons team kan je hier zeker bij helpen.

Google Analytics 4 is gemakkelijker te gebruiken 

De oude Google Analytics is moeilijk te gebruiken, vooral voor beginners. Er zijn tientallen rapporten en talloze opties, zoals het maken van evenementen of doelen. Krachtig? Ja. Makkelijk te gebruiken? Niet echt…

Google Analytics 4 is naar onze mening vooral gemakkelijker te navigeren. Het is niet bepaald gemakkelijk te gebruiken, maar het is een stuk intuïtiever als je eenmaal de basis doorhebt.

Hulp nodig bij Google Analytics 4 instellen?

Google Analytics  is een analysetool en een analysetool is één van je krachtigste marketingwapens. Het helpt bij het (door)ontwikkelen je website en doet je begrijpen hoe het websiteverkeer en gebruikers zich op jouw site gedragen. Betere analytische inzichten betekent ook betere marketingbeslissingen. GA4 biedt meer flexibiliteit en een middel om het gedrag van gebruikers te voorspellen en tegelijkertijd de privacy van gebruikers te handhaven. Als je eenmaal door de leercurve bent, zal je merken dat de flexibiliteit en verbeterde inzichten van GA4 het meer dan waard zijn.

Heb je hulp nodig bij het instellen van Google Analytics 4? Timmermans Media helpt je hier graag bij. Neem vrijblijvend contact met ons op!

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Nick Kiburg

Nick Kiburg

Hallo, ik ben Nick Kiburg. Ik ben veel bezig met de laatste trends en ontwikkelingen binnen de online marketing- en e-commerce branche. Mijn passie is om andere van (extra) informatie te voorzien in informatieve blog posts, deze zal je dan ook veel van mij tegen komen! Ik sta er dan ook altijd voor open om hierover in gesprek te gaan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.