1 april wordt nog steeds gebruikt als de perfecte kans om je vrienden en familie voor de gek te houden. Maar ook veel bedrijven gebruiken 1 april voor hun marketingcampagne. Het is namelijk een ideale manier om jezelf van je grappige kant te laten zien.
Toch zijn er nog steeds veel bedrijven die niks met 1 april doen, en dat is jammer. We vertellen je daarom in dit artikel de beste 1 april marketing tips!
Het ontstaan van 1 april
De traditie om op 1 april elkaar voor de gek te houden is blijkbaar een eeuwenoud fenomeen. Hoewel 1 april al eeuwenlang op verschillende plekken door verschillende culturen wordt gevierd blijft de exacte oorsprong ervan een mysterie.
Mogelijkheid 1
Rond 1700 begonnen Engelse grappenmakers de jaarlijkse traditie van 1 april door praktische grappen met elkaar uit te halen. Gewoon, voor de lol.
Mogelijkheid 2
Sommige historici speculeren dat de 1 aprilgrappen zelfs teruggaan tot 1582. Namelijk toen Frankrijk overschakelde van de Juliaanse kalender naar de Gregoriaanse kalender.
Mensen die vertraagd het nieuws ontvingen (dat het nieuwe jaar was verplaatst van 1 april naar 1 januari) bleven de jaarovergang vieren tijdens de laatste week van maart. Zij werden – mogelijk – het doelwit van de eerste grappen en hoaxen.
Hoe vieren we 1 april tegenwoordig?
1 april wordt nog steeds gevierd door jong en oud en over de hele wereld. Van onschuldige ‘practical jokes’ tot grotere samenzweringen waar veel tijd in gaat zitten om grotere groepen mensen in de maling te nemen.
Individuen en grote bedrijven steken veel tijd in hun grappen. Sommige slagen met vlag en wimpel, en soms mislukt een grap. Een ‘onschuldige’ grap kan leiden tot reputatieschade. Onderschat dat vooral niet.
Hoe gebruiken andere bedrijven 1 april?
Ook bedrijven maken gretig gebruik van dit concept. Waarom? Omdat je met een geslaagde 1 aprilgrap veel publiciteit kunt trekken. Een voorbeeld van zo’n grap is de Google Nose hoax. Ken je die?
Google Nose
In april 2013 kondigde Google aan Google Nose uit te brengen. Volgens Google werd er een nieuwe, inventieve optie gecreëerd. Deze zou de mogelijkheden van de zoekmachine op een bijzondere manier uitbreiden. Hoe?
Mensen zouden op specifieke geuren kunnen zoeken door aan hun computer, tablet of telefoon te snuffelen. Je gelooft het misschien niet, maar dat was echt een ding. Googlegebruikers zouden naast het zoeken van informatie en afbeeldingen, ook kunnen ontdekken hoe hun zoekresultaten zouden ruiken.
Veel mensen waren sceptisch maar roken toch voor de zekerheid even aan hun apparaat. En dan ben je dus bij de neus genomen.
Zo’n grap trekt natuurlijk behoorlijk wat publiciteit. En jij kunt dat natuurlijk ook. 1 april is een mooie kans om een originele marketingcampagne in te plannen.
De voordelen van een geslaagde 1 aprilgrap voor jouw bedrijf
Laten we beginnen met een kort overzicht van de redenen waarom je een 1 aprilgrap wilt uithalen in naam van je bedrijf. Dit is waarom het de moeite waard zou kunnen zijn:
- 1 april is een geweldige kans om jouw persoonlijkheid te tonen. Het feit dat jij of je merk gevoel voor humor heeft, toont een menselijke kant waar mensen zich mee kunnen identificeren. Dankzij een leuke, geslaagde grap zullen je volgers jou eerder onthouden.
- Succesvolle 1 april stunts hebben de potentie om op grote schaal gedeeld te worden. Je kunt viral gaan waardoor jouw merkbekendheid flink kan toenemen. Zorg er daarom altijd voor dat jouw grap makkelijk deelbaar is op de verschillende social media platforms.
- Tot slot kun je een 1 aprilgrap gebruiken om meer traffic naar je website te leiden. Wanneer jouw concept goed in elkaar zit zullen deze bezoekers graag iets van je willen kopen. Deze ‘toevallige’ bezoekers worden dan mogelijk trouwe klanten.
Overtuigd? Lees dan verder om erachter te komen hoe je kunt dromen en je eigen 1 aprilgrap kunt plannen!
Dit zijn de beste 1 april marketing tips!
Je kunt 1 april dus inzetten om meer naamsbekendheid, traffic en klanten te krijgen. Je zult dan nog wel eerst een grap moeten bedenken. Hieronder geven we je graag wat inspiratie.
Lanceer een nep product
Hoe ver reikt jouw fantasie? Kun je een bizar product bedenken dat nog nét geloofwaardig EN aantrekkelijk voor je klanten is? Bizar en handig? Als je dit kunt, kun je veel mensen om de tuin leiden. En… mensen zullen over jouw bedrijf praten.
Alles staat of valt bij het verzonnen product én hoe je dit aankondigt natuurlijk. Hoe groter je dit aanpakt, hoe geloofwaardiger. Investeer bijvoorbeeld in een speciale productpagina of een goed geproduceerde promotievideo.
Een groot bedrijf in de VS die deze grap ooit uithaalde heet ‘Procter & Gamble’. Zij kondigden een merkwaardig product aan: mondwater met baconsmaak. Iew.
Hoewel dit natuurlijk een nepproduct was, was het geloofwaardig genoeg om klanten aan het twijfelen te brengen. En ze erover te laten praten.
Toen uiteindelijk bleek dat dit ging om een nepproduct, konden mensen erom lachen. Sommige van dit soort grappen halen zelfs het nieuws!
Die bovengenoemde was onschuldig en grappig genoeg om mensen niet met een nare (bacon)smaak achter te laten. Maar het kan ook uit de hand lopen wanneer je product te ‘schokkend’ is, dus let daar wel op.
Een aantal jaren publiceerde Google een video met introductie van de Google Tulip.
Lanceer een gerucht rondom je bedrijf
Dit is ongeveer hetzelfde concept. Maar in dit geval hebben we het niet over het een nepproduct, maar over een nepgerúcht.
Kun je iets origineels verzinnen waar mensen het geheid over zullen hebben? Iets wat niet schokkeert maar verbaast? Denk er eens over na, je komt vast op iets origineels.
Test het vervolgens eens in je omgeving om de geloofwaardigheid te testen. Wordt er goed op gereageerd? Of ketsen mensen het gelijk af? Laat je fantasie de vrije loop tot je bij het perfecte idee komt.
Makkelijk deelbaar
Vervolgens wil je dat jouw nieuwsbrief, Instagram– of Facebookpost makkelijk deelbaar is om je bereik te vergroten. Dit is een belangrijk onderdeel van je 1 april marketingcampagne.
Het is daarom belangrijk dat je jouw 1 aprilgrap op de juiste platformen deelt. Zo kun je bijvoorbeeld een video maken welke je op YouTube en andere social media kanalen plaatst. Maak in ieder geval gebruik van zoveel mogelijk kanalen, zodat de kans op een viral-post zo groot mogelijk is!
Originaliteit en creativiteit
Ik weet niet wat voor bedrijf je runt maar er is vast een heleboel mogelijk qua 1 aprilgrappen. Je hoeft niets te faken, je hoeft ook niets ‘shockings’ te verkondigen.
Als jij slim bent en je hebt gevoel voor humor, dan kun je vast een leuke, originele grap bedenken waar mensen om kunnen lachen.
Stel het gehele team op de hoogte
Werk je in een team? Zorg er dan voor dat al je medewerkers op de hoogte zijn van de grap. Misschien is het handig om een strategie te bedenken hoe te reageren op opmerkingen via sociale media?
Zo weet iedereen wat het ‘grappen protocol’ is als het ware. Dat zou best handig kunnen zijn. Zorg dat iedereen weet hoe te reageren op vragen van klanten en dergelijke. Anders valt je grap binnen een mum van tijd in het water.
Het zou zonde zijn dat jouw goed bedachte 1 aprilgrap faalt door slechte interne communicatie.
Tip: vermijd negatieve publiciteit
Je wilt natuurlijk niemand schaden en geen smet op je reputatie veroorzaken. Grappen kunnen natuurlijk ook ‘te ver gaan’. Dat moet je niet willen. Als jouw klanten je vertrouwen moet je ervoor zorgen dat je hun vertrouwen respecteert en dat je vertrouwen niet kapotgemaakt wordt voor een slechte grap.
Je kunt waarschijnlijk zelf wel inschatten welke grappen je wel en niet kunt maken (dit is bijvoorbeeld een grap die te ver gaat). Hou gewoon in je achterhoofd: niet alles wat jij grappig vindt, is grappig voor je publiek. En je kunt je grappen natuurlijk altijd even testen in je directe omgeving.
Conclusie
Kortom, 1 april is een mooie kans om een originele marketingcampagne in te plannen. Wanneer je deze dag goed benut, kunt je een effectieve campagne opzetten die niet alleen voor nieuwe klanten zorgt. Maar ook bestaande klanten zullen je bedrijf extra kunnen waarderen. Allemaal dankzij jouw humor.
En onthoud, hoewel 1 aprilgrappen een geweldige manier kunnen zijn om de aandacht te trekken en om viral te gaan, kunnen ze ook riskant zijn. Ga dus niet te ver om extra aandacht te krijgen. De kans dat het je imago schaadt is groter dan dat het je iets oplevert.
Heel veel succes tijdens het bedenken en uitvoeren van jouw marketingcampagne. En is je grap geslaagd? Vergeet het niet te delen met je volgers en met ons.
Zullen wij het anders even doen?
Na het lezen van onze 1 april marketing tips vind je het bedenken van een succesvolle marketing campagne voor 1 april misschien nog steeds niet zo makkelijk. Wij denken graag met je mee, en kunnen ook voor de uitvoering zorgen. Ben je benieuwd naar hoe we dat doen? Bekijk dan de website van Timmermans Media of neem snel contact op via info@timmermansmedia.nl.