Meer verkopen in je webshop tijdens kerst? Gebruik dan deze 9 conversieverhogende tips!

conversie verhogen webshop
Leestijd: 8 minuten

Webshop kunnen in het jaar op verschillende momenten een piek verwachten. Denk bijvoorbeeld aan Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en natuurlijk kerst. Op deze momenten zou je de omzet van je webshop makkelijk kunnen verdubbelen. Mits jouw webshop natuurlijk is geoptimaliseerd voor extra conversies. Wij geven jou de beste conversieverhogende tips om de het aantal verkopen van jouw webshop tijdens kerst te verhogen. Zo zal de kerstman zeker niet vergeten om bij jouw webshop te gaan shoppen.

Tip 1: Maak je webshop mobielvriendelijk

Helaas zijn er nog genoeg webshops die niet mobielvriendelijk zijn. Ook wanneer je denkt dat je webshop mobielvriendelijk is, kan het nooit kwaad om nog eens kritisch naar het ontwerp van je webshop te kijken wanneer je deze op een mobiel of tablet bezoekt. Wat kan er beter om een aankoop zo makkelijk mogelijk te laten verlopen?

Een webshop die mobielvriendelijk is, is ook snel op een mobiel en tablet. Veel webshops laden op een desktop snel, maar zijn ontzettend traag op een smartphone. Verhoog dus de snelheid van je webshop, om zo veel mogelijk bezoekers te behouden en om te zetten in klanten.

Tip 2: Denk groter en begin een marketing campagne

Denk out-of-the-box en begin een marketing campagne om zo veel mogelijk conversies te krijgen tijdens kerst. Zo kun je al weken van te voren beginnen met een campagne waarbij je bezoekers omzet in leads, en deze vervolgens door middel van een salesfunnel omzet in conversies.

Zet bijvoorbeeld influencers in (via LinkPizza) om jouw producten te promoten. Ga voor iets nieuws!

Tip 3: Haal bezoekers terug met retargeting

Wanneer iemand op je webshop komt, is de kans groot dat hij dit doet omdat hij geïnteresseerd is in een van je producten. Toch kunnen er verschillende factoren zijn waardoor een bezoeker besluit om niet tot aankoop over te gaan. Toch is het jammer dat je een mogelijk geïnteresseerde bezoeker bent kwijt geraakt. Maar dat hoeft eigenlijk helemaal niet zo te gaan.

Door gebruik te maken van remarketing, kun je doelgerichte advertenties tonen aan mensen die je webshop al ooit eens bezocht hebben. Omdat zij jouw webshop zullen herkennen, is de kans veel groter dat zij een aankoop doen dan iemand die nog geen herkenning met je webshop heeft.

Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt doen. Zo kun je dit regelen via een Facebook pixel of Google Ads. Maar je kunt ook mensen op je mailinglijst mailen met aanbiedingen of speciale acties. Genoeg opties dus!

In onderstaande video geeft Google meer uitleg over wat retargeting is en hoe je het zou kunnen toepassen voor jouw webshop.

Tip 4: Maak duidelijk wat de levertijd, verzend- en betaalopties zijn

Het is logisch dat consumenten tijdens kerst wat langer op hun producten moeten wachten. Bezorgdiensten worden overspoeld met pakketjes, en hierdoor wordt de levertijd nu eenmaal langer. Consumenten vinden dat niet erg, mits je het duidelijk naar hen communiceert.

Geef dus duidelijk aan wanneer consumenten hun bestelling kunnen verwachten. Wanneer de levertijd niet accuraat is, en te veel bestellingen te laat geleverd worden, kun je gegarandeerd slechte reviews verwachten.

Zorg ervoor dat er genoeg verzend- en betaalopties zijn. De ene consument wil direct betalen via iDeal, de ander doet het liever via een overboeking, terwijl anderen de betaling liever uitstelling door gebruik te maken van een creditcard of Klarna. Zorg er voor dat er voor ieder wat wils is.

Hetzelfde geld voor de verzendopties. Door meer verzendopties aan te bieden, vergroot je de kans om de wens van bezoekers te vervullen. Er zijn mensen die last minute een aankoop doen en de aankoop op dezelfde dag nog geleverd willen hebben. Of willen de aankoop bij een afhaalpunt ophalen. Bied genoeg opties aan, zodat je iedere situatie kunt opvangen.

Gratis verzenden

Een echte conversiebooster is het aanbieden van gratis verzending. Niemand vind het leuk om tijdens het afrekenen te zien dat ze nog 7 euro voor de verzending moeten betalen. Geef in de header van je webshop weer dat tijdens kerst alle verzendingen gratis zijn, en verhoog zo de conversie in je webshop!

conversie verhogen webshop

Tip 5: Toon een pop-up wanneer iemand je webshop wil verlaten

Wanneer iemand je webshop wil verlaten, heeft hij waarschijnlijk besloten om geen aankoop te doen. Gelukkig kun je deze bezoeker nog terug halen door een alles-of-niets aanbieding te tonen. Plugins als Privy en Wheelio hebben in de gaten wanneer een bezoeker de webshop gaat verlaten, waarna ze een pop-up venster openen. Hier kun je nog een laatste aanbieding tonen, om de bezoeker over te halen tóch iets te kopen. Denk bijvoorbeeld aan een unieke kortingscode of gratis verzending.

Tip 6: Zorg voor FOMO en creëer meer urgentie

Zorg ervoor dat de bezoeker urgentie voelt. Dit zal het aantal conversies zonder twijfel verhogen. Een timer die aftelt tot de aanbieding niet meer actief is, zal bezoekers laten weten dat ze niet eeuwig de tijd hebben een beslissing te maken. Hierdoor zullen ze sneller tot een aankoop over gaan, omdat ze bang zijn om geen gebruik te kunnen maken van de aanbieding (het bekende FOMO-effect).

Plugins als Product Countdown en Powr helpen je met het toevoegen van een countdown timer aan je webshop.

Tip 7: Maak gebruik van speciale kortingscodes

Nederlanders houden van korting. Geef ze daarom wat ze willen, want zo zul je het aantal verkopen zeker laten stijgen. Het is nog beter als je unieke kortingscodes uitgeeft, omdat bezoekers zich dan speciaal voelen. Ze krijgen het gevoel dat die kortingscode alleen voor hun is gemaakt. Laat de couponcode in een pop-up zien, met bijvoorbeeld Smart Coupons.

conversie verhogen webshop kerst

Tip 8: Zorg voor gepersonaliseerde cross- en upsells

Het is mogelijk om op basis van het zoekgedrag gepersonaliseerde producten te laten zien. Deze cross- en upsells sluiten door middel van plugins als Nosto veel beter aan op de gebruiker. De kans is dan ook groot dat een gebruiker een van deze producten aanschaft.

Tip 9: Laat bezoekers een wensenlijst maken

Wanneer mensen kerstaankopen doen, struinen ze vaak vele webshops af om de leukste producten te vinden. Maak het hun zo makkelijk mogelijk door een verlanglijst aan je webshop toe te voegen. Zo kunnen bezoekers snel en simpel hun favoriete producten opslaan. Dit kun je doen met plugins als Yith en Swym.

Zullen wij het aantal conversies van je webshop verhogen?

Met bovenstaande conversieverhogende tips gaat het zeker lukken om het aantal conversies dat je tijdens kerst gaat ontvangen te verhogen. Toch kan het veel tijd en moeite kosten om een webshop helemaal te optimaliseren voor conversies. Zullen wij het anders voor je doen?

Wil je dat Timmermans Media jouw webshop optimaliseert voor conversies? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Matt Timmermans

Matt Timmermans

Matt heeft Timmermans Media in 2018 opgericht als webdesign bureau. Nadat hij zijn marketing studie in 2020 had voltooid, ging hij full-time aan de slag als ondernemer en marketeer. Naast het schrijven van blogs op Timmermans Media, verzorgt hij ook de content marketing (cryptocurrency), SEO en webdesign voor verschillende bedrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.