Cryptocurrencies hebben de afgelopen jaren een enorme sprong gemaakt door zowel in waarde als populariteit te stijgen. Dit heeft geleid tot een flink aantal nieuwe crypto-gerelateerde startups. We weten allemaal heel goed dat een blockchain-startup net als een ‘’normale’’ startup – in welke branche dan ook – weinig kans heeft om succesvol te worden zonder bekend te worden bij de doelgroep. Maar als het gaat om cryptomarketing, merken we dat het tegenwoordig een hele uitdaging kan zijn om die doelgroep te bereiken.
Image: Executium/Unsplash
Marketing voor cryptocurrencies is moeilijker dan je denkt
Om dit duidelijk te maken schetsen we de grootste pijnpunten van digitale marketing voor crypto-startups.
Pijnpunt 1: De meeste crypto-startups worden onterecht als scam beschouwd
Helaas zijn er crypto-startups die op oplichting uit zijn en jouw doelgroep van geld willen beroven. Dit maakt marketing voor crypto extra belangrijk. Als je geen uitstekende inhoud, video’s, recensies, casestudy’s, podcasts, artikelen op gerenommeerde cryptoplatforms, sociale media en PR hebt, zul je weinig tot geen conversie hebben omdat de meeste mensen je niet geloven!
Pijnpunt 2: Online marketing voor blockchain-bedrijven is duur
De cryptocurrency-industrie is te dynamisch en technisch geavanceerd, waardoor het voor gemiddelde online marketeers moeilijk is om zich hierin te verdiepen. Daarom is de prijs voor het inhuren van een deskundig marketingteam een stuk hoger.
Pijnpunt 3: SEO voor crypto-startups is supereffectief maar supermoeilijk
80% van de SEO-specialisten is te traag met het leveren van resultaten waardoor de ontwikkelingen in de branche sneller gaan. 15% gebruikt onbewezen-technieken die te riskant zijn en zelden enig effect op de lange termijn hebben. Slechts 5% van alle SEO-specialisten kan wel hoog scoren in zoekmachines voor deze branche. Maar ondanks de complexiteit kan SEO je uiteindelijk heel veel unieke websitebezoekers opleveren.
Welke marketingstrategieën kun je als crypto-bedrijf inzetten?
Zoals we eerder al zeiden, wordt de markt voor cryptomunten steeds voller met aanbieders. Dus als je uniek wilt zijn, heeft je munt een unieke en solide crypto marketingstrategie nodig.
Hieronder hebben we enkele van de meest effectieve cryptomarketing inspanningen verzameld waar direct mee kan beginnen.
1: Professionele website voor crypto-startups
Het eerste en belangrijkste dat je zal moeten doen voordat je jouw crypto-startup start, is het ontwikkelen van een website. Zo informeer je jouw doelgroep over alles wat zij moeten weten over jouw project. Een goede website moet aan het volgende voldoen:
- Geweldige gebruikers ervaring met een mobiel responsive ontwerp. Alleen zo voldoe je aan de hoge normen die jouw doelgroep in deze branche zal stellen;
- Casestudy’s, recensies en mediapublicatie als sociaal bewijs. Zo speel je in op pijnpunt 1 en bewijs je dat jouw project geen scam is;
- Inhoud van hoge kwaliteit gericht op jouw doelgroep. Vertel de doelgroep geen dingen die zij al weten en vermijd vakjargon;
- Gericht op SEO. Onder andere een hoge laadsnelheid en logische opbouw.
Al met al is een goed ontworpen en gebruiksvriendelijke website gevuld met inhoud gericht op jouw doelgroep, je eerste kanaal om jouw doelgroep te overtuigen van de voordelen van investeren in jouw startup.
2: SEO copywriting en SEO-optimalisatie voor jouw crypto-website
SEO is een van de belangrijkste inspanningen van digitale marketing voor crypto-startups. Dit is omdat de crypto-industrie jong is, maar ook omdat SEO de beste tool is om fantastische marketingresultaten te behalen.
De markt voor cryptocurrency verandert snel, dus het is van cruciaal belang om deze veranderingen voortdurend te volgen en op de hoogte te blijven van de nieuwste crypto-trends. Het is niet iets wat een gemiddeld SEO-team kan doen. Je hebt een professioneel SEO-team gericht op de branche nodig om echt resultaten te behalen.
Backlinks zijn zeer belangrijk, maar moeilijk te verkrijgen. Een rijk backlink profiel dat is ontwikkeld door samenwerking met grote aantallen betaalbare en dure mediaplatforms, stelt je in staat om het vertrouwen en de ranking van jouw website te vergroten.
Een ander belangrijk aandachtspunt is content. Je moet unieke en waardevolle woordartikelen schrijven waar jouw doelgroep naar op zoek is. Unique content is still king. Zorg daarom voor een crypto tekstschrijver, die jouw teksten optimaal kan schrijven.
PPC- en banneradvertenties voor crypto
Betaalde advertenties (PPC) is een andere vorm van crypto-marketing die het beste alternatief of een perfecte aanvulling op SEO kan zijn.
PPC omvat het tonen van advertenties, video’s, banners, enz. op wereldwijd bekende platforms zoals Google, LinkedIn (een perfecte tool voor de crypto branche), Facebook, Twitter, enz. Betaalde advertenties kunnen een groot deel van het verkeer naar jouw website verzorgen waardoor het zorgt voor meer conversies.
Wellicht zul je verrast zijn dat een combinatie met banners veel effectiever zijn dan losse PPC. Er zijn +- 5000 crypto-gerelateerde websites en blogs die deelnemen aan bannerprogramma’s. Sommige van die programma’s zijn vrij duur, andere zijn goedkoper. Het combineren van banners met traditionele tekstadvertenties is een effectieve manier om jouw crypto-startup te promoten, maar het vereist (net als digitale marketing in het algemeen) een strategische aanpak.
Maar let op! Sinds 2018 hebben de meeste PPC-platformen beperkingen opgelegd aan advertenties gericht op crypto-startups. Dit vanwege veel scam projecten, met name onder ICO’s. Tegenwoordig worden de beperkingen geleidelijk opgeheven, waardoor er weer kansen liggen voor legitieme startups.
Facebook vermeld het volgende:
“Volgens het advertentiebeleid voor producten en diensten voor cryptocurrency moeten adverteerders die van plan zijn advertenties te plaatsen voor het promoten van cryptocurrency, cryptocurrency-uitwisselingen, cryptocurrency-miningsoftware en -hardware, en cryptocurrency-investeringsadvies eerst een bevestiging ontvangen om in aanmerking te komen.”
Hetzelfde geldt voor Google Ads:
“Adverteerders die complexe speculatieve financiële producten of cryptocurrency-uitwisselingen promoten, mogen adverteren via Google Ads, maar ze moeten zijn gecertificeerd door Google en hun producten, bestemmingspagina’s en advertenties moeten voldoen aan alle lokale wettelijke vereisten van het land waar ze gecertificeerd willen worden voor.”
Het komt erop neer dat PPC en banneradvertenties voor crypto-startups alle bovengenoemde problemen in overweging moet nemen en moet worden beheerd door een professioneel marketingteam.
Lukt het nog steeds niet? Bekijk dan onderstaande video voor meer tactieken:
E-mail marketing crypto
E-mail marketing voor crypto-startups is een zeer effectieve techniek om jouw cryptoproject te promoten. E-mailmarketing omvat het verzenden van gerichte marketing e-mails met betrekking tot jouw cryptocurrency-activiteiten (cryptocurrency-nieuws, informatie over jouw producten en diensten, speciale aanbiedingen, etc.) naar specifieke doelgroepen.
Omdat het een vorm van direct marketing is, kan e-mailmarketing je helpen bij het leveren van productieve resultaten, afhankelijk van de kwaliteit van e-mailcampagnes. De beste kwaliteit kan worden bereikt wanneer je marketing automation tools gebruikt en daarmee leads goed kan volgen.
Social media marketing en PR
Een solide strategie voor social media helpt je een groep betrokken volgers op te bouwen voor jouw crypto-startup. Hoe ga je dat doet? Hieronder een aantal aandachtspunten.
- Begin met het ontwikkelen van jouw bedrijfspagina’s op grote sociale netwerkplatformen waar jouw doelgroep actief is. Moedig de doelgoep aan om lid te worden van jouw pagina’s om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en updates met betrekking tot jouw belangrijke activiteiten.
- Maak persberichten om het publiek op de hoogte te stellen van jouw crypto-startup. Er zijn verschillende online kanalen voor persberichten, waaronder enkele deskundige crypto PR-bedrijven. Hier kunnen gebruikers bijvoorbeeld nieuws en updates over nieuwe cryptocurrencies plaatsen. Je kan werken met aggregaties zoals PR Newswire.
- LinkedIn is het grootste kanaal voor zakelijke communicatie, maar adverteren is duur.
- Reddit is een website voor sociaal nieuws en het delen van inhoud waar gebruikers vervolgens nieuwe inhoud aan kunnen toevoegen, zoals tekst, foto’s en links. Je kunt je bedrijf registreren op de website en beginnen met het publiceren van nieuws en updates over jouw activiteiten en specialisatie in speciale online communities – subreddits.
Zullen wij jouw crypto marketingstrategie runnen?
We hopen dat dit artikel je heeft geholpen om met de juiste marketingstrategie, jouw crypto project tot een succes te brengen. Lukt het niet? Dan kunnen wij jouw marketing strategie inrichten en uitvoeren. Timmermans Media heeft al voor verschillende crypto-bedrijven marketingoplossingen mogen verzorgen. Denk aan Bitvavo, Madelon Vos en Business Insider.
Wil je jouw cyrpto marketing laten uitvoeren door Timmermans Media? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.