Storytelling wordt ingezet als een krachtig middel om een boodschap over te brengen naar je doelgroep en je doelgroep in actie te zetten. Storytelling technieken worden zowel intern als extern binnen bedrijven gebruikt. Een goed verhaal zegt namelijk meer dan een onduidelijk overzicht met cijfers waar geen conclusies uitgehaald kunnen worden. In deze blog leg ik je uit wat de kracht is van data storytelling, hoe je het toepast, wat de voordelen en belangrijkste punten zijn.
Wat is data storytelling?
Data driven storytelling, of data storytelling, is het schrijven van een opbouwend, overtuigend verhaal dat wordt geschreven op basis van beschikbare data en analyses. Deze gegevens helpen bij het vertellen van een sterk verhaal dat aansluit op de gewenste doelgroep en ze beïnvloedt en informeert.
Een verhaal sterker maken met data driven storytelling
Je begint met het verzamelen van alle onbewerkte data. Je analyseert de data en bepaalt daaruit een passende hypothese voor je verhaal, welke verandering wil je teweeg brengen en wat zijn je doelen zijn. Hierbij kort alle stappen die je moet meenemen als je een sterk data driven storytelling verhaal wil opzetten:
- Verzamel alle bruikbare data: Analyseer alle beschikbare data die je nodig hebt om je verhaal te kunnen schrijven;
- Bepaal het doel voor je bedrijf: Wat levert het je bedrijf op? Beschrijf in één zin het doel voor het bedrijf bij het schrijven van dit verhaal;
- Bepaal het doel voor je doelgroep: Wat wil je dat je (potentiële) doelgroep doet naar het lezen van het verhaal? Wil je ze in actie krijgen? Op welke manier?;
- Denk na over je theorie: Wat wil je met de theorie aantonen of bewijzen? En is er geen andere informatie die jouw verhaal direct tegenspreekt?;
- Denk na over wat je wilt zeggen: Schets een kort overzicht van het complete verhaal, van de inleiding tot conclusie;
- Stel de juiste vragen: Was je hypothese juist of niet en hoe geven deze antwoorden je dataverhaal vorm?
De voordelen van data-storytelling
Data storytelling lijkt veel op het vertellen van verhalen door mensen zelf maar toch biedt deze manier extra voordelen. De reden daarvoor is dat je diepere inzichten en ondersteunende bewijsstukken via grafieken en diagrammen kan bijvoegen. Door middel van data driven storytelling wordt lastige informatie vereenvoudigd, zodat je doelgroep het begrijpt en met meer vertrouwen belangrijke beslissingen kan nemen. Hieronder de belangrijkste voordelen van data storytelling:
- Zorgen dat je data tot leven komen door er een persoonlijk en gemakkelijk verhaal van de maken;
- De informatie is van waarde voor je doelgroep en branche;
- Voegen waarde toe aan je data en inzichten;
- Het interpreteren van complexe informatie;
- Het in zicht brengen van essentiële punten voor je doelgroep;
- Opbouwen van geloofwaardigheid als bedrijf binnen je branche.
De drie belangrijkste punten van data storytelling
We hebben al gelezen waarom het belangrijk is om een kloppend verhaal te schrijven op basis van data. Maar is dit genoeg? Nee. Het is ook belangrijk om de gegevens te visualiseren. Dus de drie essentiële elementen voor data storytelling zijn: verhaal, visuals en data. Lees hier de drie belangrijkste punten voor het schrijven van een goed data driven verhaal:
Punt 1: Schrijf het verhaal met de data
Het belangrijkste bij het schrijven van een goed data driven verhaal is het belangrijk dat je altijd je doelgroep voor ogen houdt. Verder gebruik je de data om je verhaal te ondersteunen. Bouw het verhaal zo op, dat je de doelen voor je bedrijf behaald.
Punt 2: Aanvullende visuals of afbeeldingen
Als je theorie gemakkelijk wil overbrengen aan je doelgroep, kunnen afbeeldingen of visuals je verhaal versterken en ondersteunen. In de vorm van diagrammen of grafieken kan je gemakkelijk inzichten geven in complexe data. Je zorgt dat de tekst de doelgroep aantrekt en de theorie ondersteunt.
Punt 3: Voeg zinvolle context toe
Misschien wel de belangrijkste manier om je verhaal goed te laten overkomen is context. Laat niet alleen cijfers zien, maar voeg context toe op alle mogelijke manieren. Door toelichting te geven, informatie uit te lichten, uitzonderingen te benoemen of notificaties toe te voegen. Zo zorg je dat belangrijke punten gehiglight, dikgedrukt of uitgelicht worden.
Hulp nodig bij het schrijven van content voor jouw doelgroep?
Door middel van een gestructureerde benadering kun je jouw doelgroep op de juiste manier bereiken en hun aandacht trekken. Dit is hetzelfde bij data storytelling, je speelt volledig in op de gegevens die je van de doelgroep hebt en schrijft met deze informatie een structureel verhaal.
Wil je dit liever professioneel je marketing content laten schrijven? Wij van Timmermans Media helpen jou graag! Neem vrijblijvend contact met ons op via info@timmermansmedia.nl of bekijk onze diensten op de website.