De toekomst van content marketing: de rol van Augmented Reality en Virtual Reality

Augmented reality
Leestijd: 6 minuten

Content marketing blijft zich jaarlijks veranderen en ontwikkelen. De rol van Augmented Reality en Virtual Reality wordt hierin ook steeds belangrijker. Ik hoor je denken: hoe dan? In deze blog vertel ik je alles over wat het is en hoe het nu al een rol speelt binnen de content marketing. Een enorm interessante én snel ontwikkelende trend.

Wat zijn Augmented en Virtual Reality?

VR of Virtual Reality is een nagemaakte, 3D werkelijkheid die wordt gecreëerd door een computer. De virtuele omgeving reageert interactief op de kijker. Het lijkt dus net of de kijker echt deelneemt aan deze virtuele omgeving. Dit kan zijn door middel van een VR-bril maar ook een 3D-omgeving waarop je kan rond scrollen op Facebook.

Augmented Reality is een live, direct of indirect, beeld van de werkelijkheid waaraan elementen worden toegevoegd door een computer. Het beeld wat je ziet is dus de werkelijkheid maar hier wordt iets aan toegevoegd. Bijvoorbeeld je filmt op Snapchat je omgeving maar er wordt een poppetje aan toegevoegd die er in het echt niet is.

Augmented reality

Wat is de invloed van AR en VR op social media?

Sinds de corona pandemie, hebben veel bedrijven ervoor gekozen om te investeren in zowel AR als VR. Op deze manier probeerde ze mensen nog steeds een optimale winkelervaring te bieden, ondanks dat het niet face-to-face kon. AR en VR waren onderdeel van de nieuwe marketingstrategie. Bedrijven probeerde meeslepende en gepersonaliseerde merkervaringen te creëren waarbij het vermaak van mensen hoog in het vaandel stond.

VR en AR maakte campagnes levendiger en ook QR-codes werden overal gebruikt. Scan met je mobiel de code en bekijk een video, de kaart of meer informatie over desbetreffend bedrijf. Augmented Reality, waar de QR-code ook onder valt, wordt steeds populairder in verschillende sectoren als winkels, de horeca, scholen en sportstadia.

Hoe kan AR en VR van invloed zijn op content marketing?

Virtuele marketing omvat het creëren van een nagemaakte maar realistische omgeving met behulp van Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR). VR kan je door middel van een VR-headset volledig meenemen in de 3D-ervaring terwijl voor het inzetten van AR alleen een app en smartphone of tablet nodig is. Bedrijven maken al gebruik van VR en AR om klanten gepersonaliseerde merkervaringen te bieden en hun marketingstrategieën te verbeteren.

AR biedt klanten ‘hands-on’ ervaringen met producten en diensten, zodat ze een weloverwogen en betere aankoopbeslissing kunnen nemen. Sinds het begin van de pandemie investeren steeds meer bedrijven in VR en AR om de winkelervaring van klanten te optimaliseren en hun marketingcampagnes te verbeteren. VR en AR kunnen via verschillende kanalen worden ingezet.

Virtual reality

Wat zijn voorbeelden van AR en VR binnen content marketing?

Ik heb de drie beste voorbeelden van AR en VR binnen de content marketing voor je geselecteerd. Laat je inspireren door de voorbeelden van grote bedrijven:

Voorbeeld 1: Sephora

Het make-up merk Sephora heeft AR gebruikt om klanten make-up digitaal te laten proberen. Deze mogelijkheid hebben ze een lange tijd via de Sephora app aangeboden maar later ook op Facebook. Klanten kunnen via Facebook Messenger met behulp van AR-filters make-up in verschillende kleuren proberen. Op deze manieren staan ze de klant bij in het maken van een betere aankoop beslissing en ze hebben een unieke ervaring op de markt gebracht.

Voorbeeld 2: Toms

Kledingmerk Toms uit Los Angeles staat bekend om zijn support van goede doelen. Het bedrijf hanteert het buy-one-give-one beleid. Als ze een paar schoenen verkopen, geven ze er een weg in arme landen. Het bedrijf om VR in te zetten om een speciale ervaring te kunnen creëren zodat klanten het merk kunnen volgen tijdens de ‘giving trips’. Met een VR-headset en 360 graden video kun je volgen hoe het merk schoenen in arme landen uitdeelt en wat dit met de kinderen doet. De campagne was heel succesvol en kreeg alleen positieve reacties.

Voorbeeld 3: Ikea

De Zweedse meubelgigant is een voorbeeld van het juist toepassen van AR. Ikea ontwikkelde namelijk Ikea Place. Deze app zorgt ervoor dat je de gewenste meubels van Ikea op ware grootte en in 3D kunt plaatsen in je huis. Je kunt de meubels verplaatsen, draaien en in verschillende kleuren bekijken. Op deze manier helpt het visualiseren hoe het eruit gaat zien en of dit het juiste meubel is voor in jouw gewenste kamer.

Virtual reality

Hulp nodig bij content marketing?

Content marketing is nodig binnen elk bedrijf, hoe groot of klein het bedrijf ook is. De marketingstrategie moet kloppend zijn met de doelen van het bedrijf. Wij, van Timmermans Media, zijn specialisten op het gebied van marketing. Loop je vast met je marketing of heb je ons voor iets ander nodig? Voel je vrij om ons vrijblijvend te contacten, op deze manier kunnen we jouw bedrijf helpen groeien. Bel of stuur een mailtje naar info@timmermansmedia.nl en dan helpen we je snel!

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Jessie Vullings

Jessie Vullings

Hi! Ik ben Jessie, wat leuk dat je mijn artikel hebt gelezen! Naast het schrijven van blogs ben ik freelance Digital Marketeer. Ik help je graag bij het verbeteren van de online zichtbaarheid van je bedrijf door het toepassen van verschillende marketingstrategieën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.