Instagram posts inplannen? Met een goed ingeplande Instagram-feed kun je je merkidentiteit in één oogopslag duidelijk overbrengen. Vandaar dat we dit in 4 simpele stappen hebben uitgelegd.
Ook delen we tips hoe je een geheel kunt maken van je Instagram posts. Dit maakt je feed een stuk aantrekkelijker zodat jij van je bezoekers volgers kunt maken.
Plan jij je Instagram-feed van tevoren in? Dan weet je vast dat er meer bij komt kijken dan alleen een paar foto’s uploaden in een IG-feed app.
De mensen die nog niet bekend zijn met het inplannen van content kunnen hier hun hart ophalen. Hier kun je ontdekken hoe je in een paar eenvoudige stappen je Instagram-feed inplant en een blijvende indruk kan achterlaten op je publiek.
Is het belangrijk om je gehele feed als één geheel te beschouwen?
Ja, dit is belangrijk. Je Instagram-feed is een van de eerste dingen die een bezoeker ziet wanneer ze op je profiel terechtkomen.
Als je een blijvende indruk wilt achterlaten kun je je het beste focussen op het geheel in plaats van de individuele posts. Door de tijd te nemen om je Instagram-feed van tevoren in te plannen, kun je content inplannen die tot een bepaald thema behoort.
Waarom is een overzichtelijke Instagram-feed belangrijk?
Het creëren van een overzichtelijke IG-feed is belangrijk omdat je hiermee je bedrijfsidentiteit profileert. Waar je naar op zoek bent is samenhangende content die aansluit bij jouw ‘bedrijfsvoorkomen’.
Hier volgen de 4 simpele stappen hoe je je Instagram-feed visueel kunt plannen en je eigen, samenhangende esthetiek kunt creëren. Ga er lekker voor zitten want we gaan beginnen!
Stap 1: kies je Instagram-esthetiek
Denk hierbij aan de volgende punten: kleuren-thema, bedrijfsvoorkomen, doelgroep en het type content dat je wilt delen.
Je kunt kiezen tussen individuele kleuren of een mix van bepaalde kleuren die goed bij elkaar passen. Ook kun je kiezen tussen felle kleuren of juist pastelkleuren.
Vind je dit lastig? Geen probleem, er zijn verschillende websites die je kunnen helpen tijdens het kiezen van het juiste kleurenthema. Denk aan:
Canva en Colorkuler.
Hoe gebruik je deze kleuren vervolgens in je Instagram-feed?
De truc is om voor (bijna) al je foto’s dezelfde kleur(en) toe te passen. De kleur kan voorkomen in:
- De achtergrond van je foto
- De onderwerpen, personen of objecten op je foto
- Je citaten
- Je kleren
- Et cetera
Je hoeft de kleuren niet in AL je foto’s te gebruiken als je dat niet wilt. Dit is soms iets te overweldigend. Sommige foto’s kun je beter neutraal laten. Dit doorbreekt eentonigheid.
Ook kun je de gekozen kleur(en) in sommige van je foto’s toevoegen door middel van een filter. Het zal resulteren in een mooie eenheid binnen je IG-feed.
We gaan het straks uitgebreid hebben over het toepassen van filters en welke apps je hiervoor kunt gebruiken. Terug naar de kleuren. Als je niet zeker weet waar je moet beginnen, houd het dan simpel.
Begin in dit geval met slechts één kleur. Je kunt bijvoorbeeld beginnen door altijd dezelfde achtergrondkleur te gebruiken.
Zoals een witte muur bijvoorbeeld. Eenheid creëren kan heel opvallend door te kiezen voor felle kleuren maar het kan dus ook zo subtiel als een neutrale witte of grijze kleur.
Hoe kun je dezelfde kleur in je foto’s terug laten komen?
Afhankelijk van de kleur kun je de kleur groen in planten terug laten komen. Of de kleur blauw in de lucht. Of de kleur wit van een witte muur en dergelijke.
Ga eens kijken wat voor jou werkt. Het uiteindelijke doel is om een eenheid te creëren.
Stap 2: Kies je Instagram-stijl
Vervolgens wil je beslissen wat de Instagram-esthetiek van je profiel wordt. Een goede manier om dit te doen is door naar andere accounts te kijken voor inspiratie.
Hoe ziet de IG-feed van jouw favoriete bedrijf eruit? Is dit een lichte feed of juist donker en mysterieus? Welke kleuren zie je terugkomen?
Volgen ze een bepaald patroon in hun compositie, bijvoorbeeld quotes die afgewisseld worden met foto’s? Er zijn meer dan genoeg dingen die je kunt ontdekken.
Als je de tijd neemt om over deze dingen na te denken terwijl je door je favoriete profielen bladert, kun je beslissen welke stijl het beste bij jouw merk past.
Tip: maak een moodboard
Als je eenmaal een idee hebt van wat je Instagram-esthetiek zal zijn, breng het dan tot leven door een merk-moodboard te maken. Het maken van een moodboard is een geweldige manier om je creativiteit de vrije loop te laten.
Neem alle elementen van je toekomstige IG-feed mee: de kleuren, lettertypen en texturen van je merk. Al deze elementen kunnen helpen bij het vormgeven van een unieke en boeiende stijl om jouw feed op te laten vallen.
Stap 3: Gebruik dezelfde filters om je Instagram-feed consistent te houden
Een van de gemakkelijkste manieren om een samenhangende Instagram-esthetiek te creëren is het gebruiken van dezelfde filter. Filters kun je zelf samenstellen, dit kun je doen tijdens het foto- en video-bewerkingsproces.
Door dezelfde filter(s) of dezelfde manier van bewerken te kiezen, kun je ervoor zorgen dat je foto’s dezelfde uitstraling krijgen. Je kunt namelijk kiezen voor speciale filters zoals pastel-filters of vintage-filters.
Welke app kun je het beste gebruiken voor het bewerken van je IG-foto’s en video’s?
Hoewel er talloze verschillende filter-apps zijn blinken er slechts een paar uit: VSCO-app en Adobe Lightroom.
Instagram-foto’s bewerken met VSCO gaat heel gemakkelijk. Als je je Instagram-foto’s naar een hoger niveau wilt tillen is het handig om eens naar de VSCO-app te kijken.
Je kunt zelfs bepaalde instellingen opslaan om snel je favoriete look keer op keer opnieuw te creëren. VSCO maakt het ons gemakkelijk om een persoonlijke en unieke filter te creëren zodat mensen je IG-feed snel zullen herkennen.
In onderstaande video zie je hoe je de VSCO app kunt gebruiken:
Stap 4: Instagram posts inplannen
Tot slot het inplannen van je IG-feed. Voor je dit doet wil je natuurlijk wel even checken hoe je feed eruit komt te zien. Je kunt in deze fase altijd nog wisselen van volgorde.
Ook wil je controleren of je feed visueel interessant genoeg is. Een goede manier om dit te doen is door te experimenteren met verschillende composities: door meer drukke foto’s naast simpele/minimalistische foto’s te plaatsen bijvoorbeeld.
Als je een bedrijf hebt dat producten – via Instagram – verkoopt kun je dit doen door je productenfoto’s te mixen met andere content zoals video’s, bedrijfsfoto’s, persoonlijke foto’s of testimonials.
Creëer dus een balans tussen verschillende soorten foto’s om je feed interessant te houden en afwisseling toe te voegen.
Instagram posts inplannen, hoe doe je dat precies?
De beste manier om je Instagram posts in te plannen en ervoor te zorgen dat alles in elkaar overvloeit, is door gebruik te maken van een applicatie. Er zijn verschillende apps die hiervoor geschikt zijn. Denk bijvoorbeeld aan: UNUM en Later.
Apps zoals Later’s Visual Instagram Planner en UNUM laten je precies zien hoe je Instagram-feed eruit zal zien aan de hand van je geplande content. Zowel afbeeldingen als video’s worden weergegeven.
Ook kun je dankzij deze apps je content makkelijk herschikken of verwisselen. Zo kun je op je gemak de perfecte balans voor je Instagram-feed vinden.
Bovendien kun je de Visual Planner van Later en de UNUM-app rechtstreeks vanaf je telefoon gebruiken, daar hoeft geen laptop aan te pas te komen.
Wat is het voordeel van het inplannen van je IG-content?
Door je content van tevoren in te plannen, kun je niet alleen een consistente stijl behouden, maar het helpt je ook om regelmatig te blijven posten. Als je dit op willekeurige basis doet zul je dit eerder vergeten.
Door de tijd te nemen om je Instagram-feed van tevoren in te plannen, kun je zien of jouw toekomstige content aansluit bij je bedrijfsstijl. Het hebben van een ‘content-agenda’ maakt een wezenlijk verschil bij het creëren van een pakkende feed.
Conclusie
Het inplannen van je IG-content gaat heel gemakkelijk dankzij apps als UNUM, VSCO en Later. Het is handig als je van tevoren weet wat je wilt uitdragen.
Je kunt naar andere bedrijfspagina’s kijken om inspiratie op te doen en vervolgens een moodboard maken. Vervolgens leg je vast wat jouw unieke stijl is, welke kleuren er binnen jouw thema horen en hoe je je content wilt afwisselen. Houd hierbij rekening met je (potentiële) publiek, wat willen zij zien?
Vervolgens is het tijd om je content in te plannen en jij hoeft er niet meer naar om te kijken. Het inplannen van je IG-feed kan je dus veel rust brengen en tijd besparen.
Zullen wij het voor je doen?
Wil je meer leren over marketing-gerelateerde onderwerpen? Lees dan een van onze vorige blog posts. Ook kun je hier crypto-gerelateerde content vinden.
Voor vragen over marketing of ontwikkelingen binnen de crypto-wereld kun je een mailtje sturen naar info@timmermansmedia.nl, dan neemt Matt zo snel mogelijk contact met je op.
Voor nu bedankt voor het lezen en we zien je graag terug bij een volgende blog!