Jouw webshop personaliseren met deze 10 tips zal zorgen voor meer conversies

Thuiskantoor
Leestijd: 12 minuten

Handel drijven vindt tegenwoordig voornamelijk plaats op het wereldwijde web. Steeds meer mensen maken gebruik van de huidige businessmogelijkheden door zelf een e-commerce website te starten. Iedereen kan dit doen, zelfs al heb je weinig startkapitaal.

Of jouw webshop een succes gaat worden hangt af van een aantal zaken. Is je concept aantrekkelijk voor de consument? Is er vraag naar je product en hoe ligt de prijs-kwaliteitverhouding? Daarnaast is marketing één van de belangrijkste doorslaggevende factoren of jouw webshop wel of niet een succes zal worden. Het personaliseren van je webshop is een belangrijk onderdeel om jouw e-commerce business succesvol te maken.

Wat bedoelen we met het ‘personaliseren van je webshop’?

Zoals benoemd is een belangrijk onderdeel van je marketingplan het personaliseren van je webshop. Als je dit slim toepast kun je je verkoopmogelijkheden zelfs aanzienlijk verhogen. E-commercepersonalisatie is het proces waarbij persoonlijke aanbevelingen op webshops worden geleverd door het tonen van gepersonaliseerde content, productaanbevelingen en specifieke aanbiedingen. Op basis van ingewonnen data – denk aan eerder vertoond browsergedrag, aankoopgeschiedenis, demografische gegevens en andere persoonlijke gegevens – kun je een meer strategisch marketingplan toepassen.

Waarom is het belangrijk om je webshop te personaliseren?

conversie verbeteren

Om het misschien wat duidelijker te zeggen: na het personaliseren van je webshop heb je een op maat gemaakte web-ervaring gecreërd op basis van eerder vertoond browsegedrag van je (potentiële) consument. Personalisatie zorgt er dus voor dat jouw aanbiedingen en inhoud zo relevant mogelijk zijn voor elke individuele bezoeker. Dit is handig voor zowel jou als webshopeigenaar, maar ook voor de consument zelf. Niemand heeft zin om uren te scrollen naar het gewenste product. E-commercepersonalisatie levert niet alleen meer sales op, maar het bespaart de klant vaak ook tijd.

De nieuwste onderzoeken naar e-commercepersonalisatie suggereren dat bezoekers meer gepersonaliseerde content willen consumeren. Dit omdat de meeste mensen een hekel hebben aan ‘random’/irrelevante inhoud. Het is nóg een reden waarom het zo cruciaal is om te beginnen met personaliseren. Je wil je bezoekers graag tevreden houden en je targets behalen.

Hoe kan ik mijn webshop persoonlijker maken voor de bezoeker?

Het belang van personalisatie in e-commerce kan dus niet genoeg benadrukt worden. Daarom bespreken we in deze blog een aantal concrete manieren om jouw aanbiedingen, productaanbevelingen en andere inhoud aan te passen op de wensen van je bezoekers.

Personalisatietools

Er zijn een aantal handige personalisatietools waar je gebruik van kunt maken om jouw webshop aan te passen naar het browsegedrag van je bezoekers. Allereerst is het raadzaam om gebruik te maken van personalisatiesoftware.

Personalisatiesoftware

Personalisatiesoftware – afhankelijk van de ontwikkelaar – kan je laten zien of je bezoekers nieuw zijn of dat ze regelmatig je webshop bezoeken. Bovendien kan personalisatiesoftware je laten zien waar ze vandaan komen, of ze gebruik maken van een mobiele telefoon, of een ander device en toont je hun bezoekersgedrag. 

Dankzij deze data kun jij je aanbiedingen en content aanpassen. Je kunt zelfs de inhoud van je website aanpassen (denk aan categorieën en dergelijke) om je verkoopkansen te vergroten. Personalisatietools voor e-commerce leveren de juiste data om jouw marketingplan naar een hoger niveau te krijgen. 

Coding

10 tips om jouw webshop persoonlijker te maken voor de websitebezoeker!

Nu meer over op de 10 concrete manieren om jouw webshop te personaliseren. Ga er lekker voor zitten – pak je pen en papier erbij – want we gaan beginnen met het personaliseren van jouw webshop.

Tip 1: Pas je webshopnavigatie aan op de interesses van bezoekers

Een goed voorbeeld van e-commercepersonalisatie is het wijzigen van je startpagina en navigatie op basis van de interesses van je bezoekers. Een voorbeeld hiervan is het aanpassen van de startpagina van een modewebshop op basis van het geslacht van de bezoeker en/of eerdere bezoekjes aan je webshop.

Een voorbeeld hiervan: als je de URL van ASOS (bekende Engelse modewebshop) intypt, wordt deze automatisch omgeleid naar het gedeelte voor mannen of vrouwen, op basis van eerdere bezoekjes op de website. ASOS gebruikt hoogstwaarschijnlijk cookieretargeting. Dit kan jij ook toepassen om je verkoopkansen te vergroten. Je kunt personalisatiesoftware inzetten om cookieretargeting toe te passen

Tip 2: Personaliseer zoekresultaten

Daarnaast kun je als e-commerce retailer gebruikmaken van je beschikbare bezoekersdata. Je kunt namelijk je bezoekersgedrag onder de loep nemen om de meest relevante resultaten te tonen wanneer ze je webshop nogmaals bezoeken.

Tip 3: Beveel productcategorieën aan op basis van browsegedrag

Een goed voorbeeld van deze vorm van e-commercepersonalisatie is de startpagina van de multinational Amazon. Wanneer je hun site bezoekt en naar je persoonlijke pagina navigeert, zie je categorieën op basis van je eerder vertoonde browsegedrag. Hoogstwaarschijnlijk maakt Amazon ook gebruik van een (geavanceerd) personalisatieprogramma om je een uniek aanbod te kunnen doen op jouw persoonlijke Amazon startpagina.

Screenshot Amazon

Tip 4: Vergroot je bezoekersdata door deze simpele actie 

Om zo veel mogelijk informatie over je bezoekers te verzamelen is het handig om je bezoekers lid te laten worden van je e-maillijst. Je kunt je bezoekers een formulier laten invullen waarin gevraagd wordt wat hun geslacht, leeftijd, woonplaats en e-mailadres is. Op basis hiervan kun je je productcategorieën aanpassen om je verkoopkansen wederom te vergroten. Wanneer je een kledingwebshop beheert, kun je bijvoorbeeld jouw aanbiedingen aanpassen op basis van het geslacht van je bezoekers. 

Het winnen van deze informatie kan een groot verschil maken in jouw sales. Probeer daarom je best te doen om jouw bezoekers te overtuigen zich in te schrijven op jouw e-maillijst. Je kunt bijvoorbeeld een korting weggeven of een aanbod doen, dat moeilijk te weigeren is. Als je de gewonnen data vervolgens strategisch gebruikt, zul je naar alle waarschijnlijkheid de investering terugwinnen dankzij je verkoopcijfers.

Tip 5: Stuur gepersonaliseerde e-mail op basis van gebruikersgedrag

Wat je vervolgens kunt doen is, regelmatig (lees: niet té regelmatig) een e-mail versturen met gepersonaliseerde inhoud. Denk aan aanbiedingen of een interessante blog over een bepaald onderwerp waar jouw bezoeker mogelijk in geïnteresseerd is

Follow-up-e-mails en gepersonaliseerde nieuwsbrieven werken ook ontzettend goed om je potentiële klanten te attenderen op aanbiedingen voor items die ze eerder hebben gezien of gekocht.

Ben je nieuw in de wereld van e-maillijsten? In onderstaande video leer je hier meer over.

Tip 6: Gebruik locatietargeting

Ook kun je je e-commerce personaliseren door bezoekers te lokaliseren. De meeste personalisatiesoftwareprogramma’s maken gebruik van geo-targeting op basis van de locatie van je bezoekers. Vervolgens kun je de juiste items aanbieden die van toepassing zijn op basis van de locatie van je bezoeker. 

Bied je soortgelijke items aan die afkomstig zijn over heel de wereld? Dan is het handig om de items aan te bieden dicht bij de woonplaats van je potentiële klant. Verzendkosten zullen minder hoog zijn en daarom zal je potentiële klant eerder een aankoop overwegen.

Wereldkaart

Tip 7: Verzamel de locatiedata als volgt

Een manier om geo-targeting toe te passen is om klanten op de hoogte te brengen over informatie over de verzending. Denk aan verzendkosten en de duur van de verzending. Je kunt je bezoekers hun woonplaats laten invullen of simpelweg gebruikmaken van de cookiedata. Personalisatiesoftware maakt het je makkelijk om de gewonnen informatie tactisch toe te passen. 

Tip 8: Toon categorie specifieke kortingsbonnen

Wie houdt er nu niet van een goede aanbieding? Zeker op een product dat je toch al wilde kopen? Precies, iedereen is te paaien voor een aantrekkelijke aanbieding. Hier kun jij als webshopeigenaar gebruik van maken. Wanneer je een kortingscode aanmaakt, kunt je deze nog relevanter maken door te kiezen voor een product dat of een categorie die je bezoekers eerder interessant vonden

Personalisatiesoftware is speciaal ontwikkeld om relevante data te verzamelen over het webgedrag van je bezoekers. Wanneer een potentiële klant geïnteresseerd is in sneakers, kun je vervolgens een aanbieding versturen of laten verschijnen op je homepage over … Inderdaad, sneakers. Dit is een heel effectieve manier van e-commercepersonalisatie. Gegarandeerd succes!

Tip 9: Stel aanvullende producten voor

Daarnaast kun je op basis van de interesse van je bezoeker een reeks producten presenteren om je verkoopmogelijkheden te vergroten. Wanneer een bezoeker geïnteresseerd is in make-up of een ander cosmeticaproduct, is het slim om aanvullende items uit dezelfde categorie te presenteren. Dit wordt ook wel crossselling genoemd. 

Tip 10: Pitch een upsell na de aankoop

Upselling is ook een bekende marketingstrategie. Je biedt dan een aanbieding of product aan tijdens of na de verkoop. Wist je dat ongeveer 75% van je klanten eerder geneigd is om nog een product te kopen op basis van gepersonaliseerde aanbevelingen? Jij hebt dit zelf in de hand! Met behulp van de juiste personalisatiesoftware kun je met de ingewonnen data een slimme aanbieding doen.

Tot zover de 10 manieren wat betreft het personaliseren van je webshop en daarbij ook het einde van dit artikel. Ik hoop dat het je heeft mogen informeren en misschien heeft mogen inspireren. Veel succes tijdens je verdere onderzoek en het personaliseren van je webshop. Hopelijk kun je er je voordeel mee doen! 

Zullen wij je helpen om je website te optimaliseren voor conversies?

Je kunt jouw website natuurlijk zelf optimaliseren voor conversies. Dat doe je door je webshop te personaliseren, zoals je in dit artikel hebt kunnen lezen. Maar soms lukt het niet zelf, of heb je simpelweg niet genoeg kennis om het zelf uit te voeren. Je kunt het dan door iemand anders laten doen.

Wil je jouw webshop laten optimaliseren voor conversies door Timmermans Media? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Loekie Joosen

Loekie Joosen

Hi, ik ben Loekie, leuk dat je iets van me gelezen hebt. Naast informatieve blogposts schrijf ik graag over de grote en kleine dingen in het leven. In de vorm van songs, columns, gedichten en kleurrijke passages in één van mijn vele dagboeken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.