fbpx

Zoekintentie SEO – waarom je met de juiste zoekintentie jouw SEO verbeterd

zoekintentie seo
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on google
Share on reddit
Share on telegram

Het internet heeft ervoor gezorgd dat de traditionele salestrechter vernieuwd is. Vanwege de hoeveelheid informatie die mede dankzij Google letterlijk binnen handbereik is, zien we een verandering in de salestrechter.

De reis die de nieuwe koper op het internet aflegt is vernieuwd. Consumenten willen hun eigen onderzoek doen en gebruiken dat onderzoek om weloverwogen aankoopbeslissingen te nemen. Om meer klanten te converteren, moet je als webshop inhoud bieden voor elke afzonderlijke fase van dit nieuwe reis die steeds meer internet gebruikers afleggen. Dit is te realiseren door de content te optimaliseren voor zoekintentie. Met zoekintentie seo kan je hoger score

Wat is zoekintentie?

De definitie van zoekintentie is de bedoeling van de consument achter de Google-zoekopdrachten die hij/zij doet, oftewel de werkelijke betekenis van de zoekopdracht: het ‘waarom’ van de zoekwoorden die de Google gebruiker invoert. Het wordt ook wel een commerciële of kopers intentie genoemd.

In de loop van de tijd hebben de algoritmes van Google 4 type zoekopdrachten gedefinieerd:

  • Kennis intentie: waarmee de gebruiker informatie over iets wilt opzoeken

“Wat is zoekintentie?”

“Hoeveel steden zijn er in Nederland?”

“Waarom is online marketing zo belangrijk?”

  • Doen intentie: waarmee de gebruiker een bepaalde actie wilt ondernemen

“Nieuwe iPhone kopen”

“Beste loodgieter omgeving Amsterdam”

“Kerstcadeau voorbeelden man”

  • Website intentie: waarmee de gebruiker naar een specifieke website wilt gaan

“YouTube”

“Gmail”

“Timmermans media”

  • Locatie intentie: waarmee de gebruiker het adres van een locatie wilt vinden en bezoeken

“Dichtstbijzijnde Mac Donalds”

“Albert Heijn in de buurt”

“Slijterij op loopafstand”

Binnen die vier verschillende type zoekopdrachten, identificeert Google een paar verschillende interpretaties bij het beslissen over welke resultaten er getoond worden.

  • Dominante interpretatie: wat de meeste gebruikers bedoelen wanneer ze de zoekopdracht typen. Niet alle zoekopdrachten hebben een dominante interpretatie.
  • Algemene interpretaties: wat veel of sommige gebruikers bedoelen wanneer ze een zoekopdracht typen. Een zoekopdracht kan meerdere algemene interpretaties hebben.
  • Kleine interpretaties: Dit zijn interpretaties die maar weinig gebruikers in gedachten hebben.

Om deze interpretaties beter uit te leggen gebruiken we een voorbeeld:

Iemand typt ‘’beste smartphone 2021’’ in op Google:

  • Dominante interpretatie: deze gebruiker wilt weten welk type smartphone in Nederland het beste word bevonden in 2021.
  • Veel voorkomende interpretaties: deze gebruiker wilt welke smartphone hij/zij moet kopen in 2021.
  • Kleine interpretaties:  De gebruiker wilt een overzicht van alle smartphones beschikbaar in 2021.

In het voorbeeld hierboven zie je dus 3 verschillende intenties die Google bezoekers kunnen hebben wanneer zij dezelfde zoekopdracht invoeren.

Google ‘s algoritmes en zoekintentie

Google heeft zijn huidige algoritmes gebouwd met een machine learning (AI) algoritme (rankbrain) dat Google gebruikt om de zoekresultaten te sorteren en te verbeteren. Het baseert de beste zoekresultaten op basis van eerdere prestaties van specifieke zoekopdrachten. Hieronder staat een korte uitleg weergegeven over hoe dit algoritme werkt:

‘’Afhankelijk van het zoekwoord zullen de algoritmes van Google het belang van backlinks, de versheid van de inhoud, de lengte van de inhoud, de domeinautoriteit, etc. vergroten of verkleinen.

Vervolgens wordt gekeken hoe Google gebruikers omgaan met de nieuwe zoekresultaten. Als de gebruikers het nieuwe algoritme beter vinden, en dus vaker klikken en een lagere bounce rate vertonen, dan zullen de nieuwe zoekresultaten hoog getoond blijven worden. Zo niet, dan draaien de algoritmes automatisch de oude zoekresultaten terug.

Bron: Backlinko

Google is dus erg goed in het bepalen van de zoekintentie van haar gebruikers. Om de vindbaarheid van jouw pagina’s te optimaliseren, is het dus belangrijk om de zoekintenties van jou focus zoekwoorden te achterhalen. Alleen op deze manier kan je de meest relevante content bieden voor de gebruikers van Google en wordt jou pagina dus hoog getoond in de zoekresultaten.

Zoekintentie SEO domineren door te focussen op zoekwoordintentie

Als SEO de manier is om jouw website hoger in de zoekresultaten te krijgen, is zoekintentie SEO een belangrijk aspect. Zo is het van belang dat de inhoud geoptimaliseerd word, zodat deze overeenkomt met de meest voorkomende intenties en interpretaties van de Google gebruikers.

Het algoritme van Google is ontworpen om de beste en meest voorkomende antwoorden op de zoekopdrachten te geven. Hoe dit algoritme dat doet, is door te kijken naar een breed scala aan rangschikkingssignalen om het type inhoud te bepalen dat andere gebruikers met dezelfde zoekopdracht nuttig hebben gevonden.

Maar, hoe kom je erachter wat de meest voorkomende zoekwoordintenties zijn met betrekking tot een zoekwoord?

Pak het zoekwoord waarop je hoog wilt scoren. Google het eens en kijk naar het type intentie dat de resultaten beantwoorden. Gebaseerd hierop kan de inhoud op je pagina’s opnieuw samengesteld worden om aan de intenties van de Google gebruikers te voldoen. Op deze manier optimaliseer je je content voor de zoekintenties van de Google gebruikers en zal je hoger scoren op de meest relevante zoekwoorden.

3 manieren om beter aan te sluiten bij de zoekintentie

De beste bron om te achterhalen wat de zoekintentie van mensen is, is het zoekresultaat zelf in Google. Google de zoekterm waarop je wilt ranken en de volgende zoekresultaten geven je alle inzichten die je nodig hebt.

1. Rich Snippets

Steeds vaker zie je rich snippets verschijnen in Google. Rich snippets zijn zoekresultaten met uitgelichte onderdelen van de betreffende pagina. Voorbeelden zijn samenvattingen en FAQ’s. Via de rich snippets kan je een goed beeld vergaren van de zoekintentie van het zoekwoord.

2. Google suggesties

Google suggesties bestaan al sinds 2008 en helpen met het vinden van de juiste content, zonder dat er veel moeite gedaan hoeft te worden. Google genereert deze suggesties terwijl je typt en baseert de suggesties op basis van (jouw) historisch zoekgedrag. Ook deze suggesties vormen daarom een perfecte bron van informatie en helpen je met het bepalen van de juiste zoekintenties.

3. De eerst 3 zoekresultaten in Google

Als zoekintentie zo’n belangrijke factor is, mag je aannemen dat de eerste drie resultaten in Google dan ook het beste aansluiten bij deze zoekintentie. Als je deze analyseert weet je welke content wordt verwacht. Afbeeldingen, video, producten, lijstes, stappenplannen, etc. Maar ook op welke zoekwoorden de pagina nog meer rankt (en je dus in je content kan verwerken).

Als je bijvoorbeeld zoekt op “search intent” dan wordt Ahrefs met het blog “What is search intent” als eerste getoond. Hetzelfde blog rankt met nog eens 216! andere zoektermen in Google. Deze zoektermen geven je ruim voldoende input om te achterhalen wat mensen zoeken en wat de zoekintentie is.

In deze video word uitgelegd hoe je de juiste zoekintenties kan vinden van verschillende zoekwoorden:

Wij kunnen jou helpen met SEO!

We hopen dat dit artikel je heeft geholpen om je SEO strategie te verbeteren met het verwerken van de juiste zoekintenties.

Lukt het niet? Dan kunnen wij natuurlijk jouw SEO strategie optimaliseren! Je kunt ons hiervoor een mailtje sturen op [email protected] en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over de auteur.

Bijna alle stappen voltooid... 95%

Wil jij Google de baas zijn?

In ons e-book geven we unieke tips waarmee jij je website hoger in Google laat scoren. Wanneer je je naam en e-mailadres geeft, sturen we het e-book GRATIS op naar jouw e-mailadres!

ebook cover seo

Wil jij Google de baas zijn?

Download ons GRATIS e-book met unieke SEO tips.

ebook cover seo