Dit is waarom het aantal website bezoekers verhogen geen nut heeft!

meer websitebezoekers
Leestijd: 8 minuten

Veel website-eigenaren zijn bezig om het bezoekersaantal van hun website te laten stijgen. Op deze manier denken ze meer producten of diensten te kunnen verkopen. Helaas zijn ze op dat moment verkeerd bezig. Het aantal website bezoekers verhogen heeft namelijk helemaal geen nut als het doel is meer te verkopen. Of als ze meer inschrijvingen voor hun e-mail lijst willen. Er is namelijk iets anders dat veel belangrijker is dan het aantal bezoekers op een website. In dit artikel leggen wij uit wat dat is.

Waarom heeft het geen nut om het aantal website bezoekers te verhogen?

Wanneer een ondernemer alleen bezig is met het verhogen van het aantal bezoekers op zijn website, is hij eigenlijk met iets bezig wat hem niet per se meer geld gaat opleveren. Het heeft namelijk niet zo veel nut om al je tijd te steken in het verhogen van de bezoekersaantallen. Veel mensen zullen het hier op het eerste gezicht stellig mee oneens zijn. Want, zo wordt gedacht, hoe meer bezoekers een website trekt, hoe hoger het aantal verkopen zal zijn.

Conversieratio – wat is het?

Toch is er iets dat veel belangrijker is dan het aantal bezoekers op een website. En dat is het conversieratio. Het conversieratio bepaalt namelijk écht hoe goed een website het doet. Dit is uit te drukken in procenten.

Iedere website-eigenaar heeft een doel voor zich. Zo zijn er ondernemers die hun website gebruiken om offerte aanvragen te krijgen, of hun producten verkopen in een webshop, of ze willen juist meer leads genereren op hun mail-lijst. Het conversieratio geeft weer hoe goed het doel van de website wordt behaald.

LEES OOK: Een sales funnel maken in 4 stappen

Stel eens voor dat een ondernemer kozijnen op maat maakt. Hij heeft een website waarop hij zijn diensten aanbied. Het hoofddoel van zijn website is dan ook om zo veel mogelijk offertes binnen te krijgen. Wanneer er per dag 100 bezoekers op zijn website, waarvan er 2 een offerte aanvragen, dan is het conversieratio 2%. Want 2% van de bezoekers die per dag zijn website bezoeken, zorgen ervoor dat het hoofddoel van de website behaald wordt.

De ondernemer wil meer kozijnen op maat verkopen, en vindt dat dit kan gebeuren als meer mensen hem kunnen vinden in Google. Hij laat de SEO van zijn website verbeteren, en na een aantal maanden stijgen de bezoekersaantallen. Nu krijgt hij 300 bezoekers per dag op zijn website. Het aantal offerte aanvragen stijgt met 4. Nu krijgt hij dus per 300 bezoekers 6 aanvragen voor een offerte. Waarschijnlijk denk je dat het conversieratio ook wel stijgt, want er zijn meer mensen die ervoor zorgen dat het doel van de website behaald wordt.

Niks is minder waar. Het conversieratio stijgt namelijk niet, maar blijft hangen op 2%. Want op dit moment vragen maar 2% van de dagelijkse websitebezoekers een offerte aan. De ondernemer heeft veel geld besteed aan een SEO-specialist, moest vervolgens een aantal maanden wachten voordat de effecten zijn vruchten afwierpen, waarna zijn conversieratio helemaal niet steeg. Het kostte hem dus veel tijd en moeite, voor vrij weinig resultaat.

Wat gaat er mis bij het verhogen van de websitebezoekers?

Wat gaat er mis? De ondernemer had veel beter naar de inhoud van zijn website kunnen kijken. Bijna alle bedrijven willen door middel van hun website vertellen wie ze zijn, wat ze doen en waar ze zitten. Soms resulteert dat in websites die beginnen met ‘Welkom op onze website’. Veel van deze websites zijn niet geoptimaliseerd voor conversies. Een conversie is iemand die het doel van de website volbrengt. Dus iemand die op de website een product koopt, zich inschrijft voor de nieuwsbrief of een offerte aan vraagt.

Aantal verkopen website bezoekers verhogen
Veel websites hebben als hoofddoel meer producten verkopen.

Wat kun je beter doen dan meer website bezoekers krijgen?

De ondernemer had zich veel beter kunnen focussen op het laten stijgen van de conversieratio in plaats van de bezoekersaantallen. En dat is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Er zijn namelijk veel marketing-strategieën die ingezet kunnen worden om websitebezoekers om te zetten in conversies. Dit heet conversion rate optimization (CRO).

Bij het optimaliseren van de conversieratio van een website, wordt de website middels bepaalde strategieën en tactieken ingericht om meer bezoekers een specifiek doel te laten uitvoeren.

Laten we teruggaan naar het voorbeeld van de ondernemer die kozijnen op maat verkoopt. Hij had namelijk ook conversion rate optimization kunnen toepassen op zijn website, in plaats van SEO. Iemand met verstand van CRO en webdesign had dan de website zó ingericht, dat meer mensen aangespoord zouden worden om een offerte aan te vragen.

Website Bezoekers Verhogen

Hierdoor zou de ondernemer per dag 6 aanvragen voor een offerte binnen krijgen. En dat nog steeds voor die 100 bezoekers. Het conversieratio is op dit moment 6%. Dat is erg hoog, maar zeker haalbaar. De gemiddelde conversieratio van een website in Nederland is namelijk 2%.

Op het eerste gezicht lijkt het dat het conversieratio met 4% gestegen is door het optimaliseren van de website voor het conversieratio. Het is echter veel meer gestegen. Namelijk met 200%. Het aantal conversies is namelijk van 2 naar 6 gegaan, wat betekend dat er een stijging van 200% heeft plaatsgevonden.

Bij de SEO optimalisatie van de website is het conversieratio met 100% gestegen. Deze optimalisatie heeft echter wel veel meer tijd gekost. Het duurt namelijk een aantal maanden voordat een website zichtbaar stijgt in de bezoekersaantallen. In die tijd heeft de ondernemer ook geen extra kozijnen op aanvraag kunnen verkopen, wat hem ook veel geld heeft gekost. Conversieratio optimalisatie was dus een veel betere keuze geweest voor deze ondernemer.

Het is nog steeds erg belangrijk dat een website geoptimaliseerd is voor SEO. Maar daarbij zal een website ook wel de inrichting moeten hebben die het conversieratio verhoogt. Alleen zo kan het maximale uit de website gehaald worden. Wanneer de website zo goed mogelijk geoptimaliseerd is voor het conversieratio, speelt SEO pas een rol.

Op zoek naar een hoger conversieratio?

Wil je ook een hoger conversieratio op jouw website? Bij Timmermans Media weten we hoe we door het toepassen van de juiste marketing en design strategieën het conversieratio kunnen laten stijgen. Op deze manier kunt op een snellere en goedkopere manier het hoofddoel van jouw website behalen.

Wanneer je website geoptimaliseerd is voor conversies, kunnen we aan de slag gaan om deze te optimaliseren met SEO. Op deze manier kun je de website bezoekers verhogen waarbij ze ook nog eens de juiste handelingen uitvoeren!

Wil je meer bezoekers op je website door Timmermans Media? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Matt Timmermans

Matt Timmermans

Matt heeft Timmermans Media in 2018 opgericht als webdesign bureau. Nadat hij zijn marketing studie in 2020 had voltooid, ging hij full-time aan de slag als ondernemer en marketeer. Naast het schrijven van blogs op Timmermans Media, verzorgt hij ook de content marketing (cryptocurrency), SEO en webdesign voor verschillende bedrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.