Je webshop duurzaam maken? 5 effectieve tips!

webshop duurzaam maken tips
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on google
Share on reddit
Share on telegram

Je webshop duurzaam maken is een trend die we steeds vaker terug zien komen. In een wereld waar massaproductie nog steeds regeert (veel mensen verkiezen kwantiteit boven kwaliteit) horen we steeds vaker over ‘duurzaamheid’. Het is een veelgebruikt woord in de media en politiek. Duurzaamheid is een trend en veel bedrijven halen alles uit de kast om ‘groen’ te worden. De term ‘groen’ betekent: het kiezen voor een ethisch verantwoorde productiewijze om onze planeet zo min mogelijk schade aan te doen.

Is het tijd om jouw merk en webshop te transformeren, zodat het groener en duurzamer wordt? Of wil je graag een nieuwe ecowebshop lanceren? Dan is dit artikel voor jou geschreven. Om een duurzaam merk te worden – en dat met trots te kunnen delen met je potentiële klanten – zul je jezelf bewust moeten maken van een aantal zaken. In dit artikel lees je alles over het duurzaam maken van je webshop. Deze 5 tips zullen je helpen om een nieuwe webshop te starten of een ‘groene overgang’ te kunnen maken. Pak je pen en papier erbij, dan gaan we aan de slag om jouw bedrijf in concrete stappen duurzaam te maken.

Tip 1: Verwachtingen van de consument

Duurzaam ondernemen begint bij de verwachting van de consument. Je webshop draait namelijk op de simpele formule ‘vraag en aanbod’. Weet jij wat jouw (potentiële) klanten belangrijk vinden omtrent duurzaamheid? Het loont de moeite om eens rond te vragen in je kennissenkring of een poll te creëren, om inzichtelijk te krijgen hoe belangrijk duurzaamheid is voor jouw publiek.

Het kan zijn dat je je klanten voor bent, dat de vraag naar milieuvriendelijke producten niet zo groot is binnen je huidige klantenkring. Als dat het geval is, anticipeer je dan op jouw toekomstige klant. Dit zijn mensen die net als jij zich verdiepen in de ‘groene golf’. Hou deze doelgroep voor ogen tijdens het visualiseren en realiseren van je groene webshop. Wat trekt hen aan en wat stoot hen af?

Probeer te redeneren vanuit je eigen morele kompas. Het is nobel om een groen merk te steunen tegen een kleine meerwaarde, maar wanneer de prijzen met 200% stijgen, blijf je hun producten dan nog kopen? Omschrijf de verwachtingen van je ideale klant. Dit is een prima uitgangspunt om je huidige webshop te transformeren of een nieuwe duurzame webshop te starten.

natuur

Tip 2: Een duurzame webshop beginnen

Wil jij je huidige webshop groener maken of een nieuwe duurzame webshop starten? Dan ben je een voorloper op de groene trend die zich nog verder zal uitbreiden. Milieuvriendelijke producten stijgen in populariteit en jij kan daarmee je voordeel doen. Bovendien is het tegenwoordig zó makkelijk om je eigen webshop te starten.

Het concept

Het begint bij het maken van een concept. Dit is misschien het belangrijkste element van je (nieuwe) bedrijf. Wie ben jij als ondernemer, waar sta je voor en wat wil je graag verkopen? Wat is je marketingplan en wie zijn je klanten? Hoe kun je alle facetten van je bedrijf zo groen mogelijk maken? Neem de tijd om je goed voor te bereiden. Van domeinnaam tot logo, verzendmethode, marktonderzoek en marketingplan… Omschrijf alles in detail voor je van start gaat. Een goede voorbereiding is echt het halve werk! 

Neem dus je tijd voordat je fanatiek je inkopen gaat doen en probeer ook een realistische begroting te maken voor je definitieve keuzes maakt. Als jouw groene webshop niet lucratief kan worden, is het gedoemd om te falen. Puzzel met je producten, prijzen, verzendmethoden tot je je succesformule hebt gevonden.

Webshop

Er zijn veel website templates beschikbaar, die je (soms zelfs gratis) kunt gebruiken voor je webshop. Een template is als het ware het geraamte van je website. Wanneer je een mooie template hebt gevonden die voldoet aan je wensen, hoef je alleen nog je producten en omschrijvingen toe te voegen. Je kunt binnen enkele dagen al je webshop lanceren

webshop met duurzame producten

Dropshipping 

Dropshipping is ook een makkelijke optie: jij fungeert als schakel tussen de leverancier en je klant. De leverancier besteedt het werven van klanten liever uit aan jou en beperkt zich enkel tot het produceren. Jij daarentegen hebt een mooi groen concept verzonnen en vindt het een uitdaging om dit aan de man te brengen. Jouw unieke concept is daarom het belangrijkste element van je bedrijf. 

KVK

Bij het verkopen van producten of diensten in een webshop komt meer kijken dan enkel het lanceren van je website. Je dient je bedrijf namelijk aan te melden bij het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KVK), je unieke domeinnaam te registreren en je administratie bij te houden om vervolgens je inkomstenbelasting en BTW te betalen.

Tip 3: Materiaalkeuze

We hebben allemaal gehoord over de ‘plastic soep’, de term die verwijst naar vervuiling van de oceaan door ons afval (met name plastic). Dit plastic afval kan ons milieu ernstig beschadigen. Plastic bevat namelijk giftige gassen, schadelijk voor mens en dier. Helaas worden complete vissoorten bedreigd door deze plastic soep. 

Ook is er een indirecte link hoe die ‘soep’ schadelijk is voor de mens. Er zijn namelijk plekken in de oceaan waar vissen microplastic deeltjes consumeren door enkel te zwemmen in de ‘plastic regio’s’. Wanneer wij deze vissen eten en dergelijke microplastic deeltjes binnenkrijgen, kunnen we ziek worden. Bovendien is deze vorm van vervuiling schadelijk voor algen en het hele ecosysteem.

Gelukkig worden steeds meer mensen zich hiervan bewust en willen graag betere keuzes maken. “Sometimes things have to break before we can fix them”. Jij als ondernemer kunt je steentje bijdragen door je producten en verpakkingsmateriaal bewust te kiezen. Er zijn tegenwoordig enorm veel bewuste – groene – opties waar je uit kunt kiezen. Meld dit vooral in je productomschrijving, mensen zullen je bewuste keuzes waarderen!

duurzaam bestek
Verkoop jij al duurzame producten?

Tip 4: Groene bezorgmethodes

Het maken en versturen van producten zorgt onherroepelijk voor CO2-uitstoot. Maar zolang mensen spullen blijven kopen – dat zal niet gaan veranderen – kunnen we ons erop focussen de CO2-uitstoot te verminderen en/of te compenseren. Denk aan het ondersteunen van ‘groene projecten’ of het investeren in duurzaam verpakkingsmateriaal.

Duurzaam verpakken en verzenden is een belangrijk element in het ‘groener’ maken van je webshop. De beste manier van verzenden verschilt per webshop en hangt af van de producten die je verkoopt. Bijvoorbeeld: er bestaan biologisch afbreekbare enveloppen en dozen die gemaakt zijn van 80% gerecycled materiaal. 

We zijn tegenwoordig gewend om de kleinste producten te bestellen en dagelijks meerdere bestellingen te plaatsen. Wat is daar mis mee, zou je kunnen denken. Misschien niet zo veel als dit sporadisch gebeurt, maar aangezien we massaal consumeren zou er een hoop CO2-uitstoot bespaard kunnen worden. Wanneer 17 miljoen mensen hun bestelling beperken tot 1 keer per week in plaats van 4 keer, scheelt dat jaarlijks bijna 3 miljard (!) pakketbezorgingen. Met dit in je gedachten kun je je klanten misschien stimuleren om meerdere items tegelijkertijd te bestellen. Het is niet alleen beter voor het milieu, maar ook voordeliger voor je klant.

dhl bezorger

Tip 5: Eco-marketing en je (nieuwe) klantenkring

Wanneer jij je webshop ‘groen’ hebt gemaakt is het tijd om je doelgroep aan te spreken. De ‘duurzaamheid community’ is groot en wordt alleen maar groter! Zeker in de VS, waar de focus op sustainability (duurzaamheid) enorm is. 

Er zijn honderden – zo niet duizenden – blogs en social media accounts die duurzaamheid prediken. Dit is de vijver waarin jij wilt vissen om nieuwe klanten te verleiden met jouw ecowebshop. Een aantal voorbeelden zijn: freshhh, alissonsimmonds en cosh.eco

Elke content creator is op zoek naar nieuwe merken, websites en webshops om over te schrijven. Maak hier gebruik van! Je kunt een artikel schrijven over jouw vers gelanceerde groene webshop. Hier is vast een podium voor te vinden. Neem contact op met bloggers die zich interesseren in duurzaamheid en wie weet kun je je ecovriendelijke webshop gratis promoten! 

Natuurlijk kun je zelf óók je bewuste keuzes communiceren met je klanten. Door middel van een blog of nieuwsbrief bijvoorbeeld. Op deze manier zul je bewustwording creëren rondom duurzaam consumeren en groen ondernemen. Jij hebt goed nagedacht over wat je aanbiedt. Dat mag je best delen om je volgers te kunnen inspireren. Bovendien is dit een goede manier om een loyale klantenkring op te bouwen.

Hopelijk heeft dit artikel je mogen inspireren om jouw groene webshop te starten. Heel veel succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over de auteur.

Bijna alle stappen voltooid... 95%

Op naar meer conversies!

Je krijgt 37 tips om meer conversies te genereren met je website en/of webshop!

ebook cro voorkant

37 tips voor meer conversies!

Download ons GRATIS e-book met 37 tips voor extra conversies op je website/ webshop!

ebook cro voorkant